NL EN
Actualiteit

ACM kondigt maatregelen aan tegen webwinkels

Tessa Viragh Tessa Viragh

Heeft u een webwinkel? Medio 2014 zijn de regels voor online verkoop aan consumenten aangescherpt en moet u, als webwinkelier, uw informatie in uw webwinkel hiermee in overeenstemming brengen. In een eerdere blog informeerden wij u hierover. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind 2014 aangekondigd te gaan letten op terugbetaling na annulering bij webwinkels. Aan welke regels moet u zich houden?

Rechten en plichten

Een consument die iets op internet koopt, kan zijn aankoop binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan maken. U moet als webwinkeleigenaar de consument binnen 14 dagen na de annulering van de aankoop al het geld terugbetalen dat hij heeft betaald om het product geleverd te krijgen. Dus ook eventueel betaalde bezorg- en administratiekosten. Als de consument slechts een deel van de bestelling terugstuurt, hoeft u deze bijkomende kosten niet terug te betalen.

Dat terugbetaling een probleem is, wordt bevestigd door onderzoek van de Consumentenbond naar de praktijk bij terugbetaling door webwinkels. De schade voor consumenten die niet of niet tijdig het volledig betaalde bedrag krijgen terugbetaald nadat ze afzien van hun aankoop is aanzienlijk. Bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie met webwinkels die zich wel aan de regels houden. 
ACM zal optreden tegen webwinkels die zich niet houden aan deze regels. Zij kunnen bijvoorbeeld een last onder dwangsom of een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding krijgen.

Belangrijkste regels voor terugbetaling bij webwinkels

Wat betreft het terugbetalen na het annuleren van de volledige bestelling gelden onder andere de volgende regels:

  1. u moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terug betalen;
  2. u moet álle betalingen die u van de consument heeft ontvangen terugbetalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten. Op de website mag dus niet worden vermeld dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald;
  3. de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;
  4. u moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag u alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;
  5. u moet consumenten op uw website duidelijk en juist informeren over deze regels. Wanneer u verzuimt de consument te informeren, kan dit bijvoorbeeld leiden tot een verlenging van de bedenktijd van 14 dagen.

Wilt u nagaan of uw website voldoet aan de regels? Neem dan contact op met één van de juristen van Grant Thornton.