NL EN
Advisory

Het Clooney effect bij hedendaagse deals

Op 21 juni 2017 werd bekend dat Diageo, bekend van Johnnie Walker, Guinness, Smirnoff en andere dranken, voornemens is Casamigos over te nemen. Casamigos, vooral bekend als tequila bedrijf gestart door George Clooney en 2 compagnons, wordt waarschijnlijk verkocht voor 700 miljoen USD en 300 miljoen USD aan variabele beloningen. Nu is dat op zichzelf niet ongewoon, maar Casamigos bestaat pas 4 jaar en voor zo’n relatief jong bedrijf lijkt de prijs die betaald wordt vrij hoog.

In 2016 verkocht Casamigos 120.000 kratten tequila en ze zijn op weg om in 2017 170.000 kratten te verkopen. Het bedrijf publiceert geen omzetcijfers, maar als het aantal kratten tequila wordt vermenigvuldigd met de prijs per krat (na margecorrecties van winkels en groothandels), dan komen analisten op een geschatte omzet van 35 miljoen USD. Om een vergelijking te maken hebben we de geschatte omzet multiples in de distillatie en wijn branche die groter zijn dan 300 miljoen USD in een grafiek gezet. Download het volledige artikel om de grafiek te bekijken. Bovenaan in de grafiek staat de deal met Casamigos van maximaal 1 miljard USD. Dit staat gelijk aan een multiplier van 15-20 keer de omzet!

Immateriële activa doorslaggevend als investeringsoverweging

De Casamigos overname staat symbool voor een brede trend binnen fusies en overnames. Waar voorheen de jaarrekening nog als leidraad diende voor het herleiden van een overnameprijs, is in sommige markten de financiële logica niet op het eerste gezicht duidelijk. Waarom zijn grotere corporates zoals Diageo (de grootste speler in de markt van sterke drank) bereid om 15-20 keer de omzet te betalen terwijl het markgemiddelde aanzienlijk lager ligt? De reden is dat de immateriële activa van een onderneming belangrijker wordt. In onze transactiepraktijk horen we steeds vaker investeringsoverwegingen zonder financiële waarde. Een paar voorbeelden uit de praktijk:

  • “Het bedrijf heeft een sterke merknaam in een bepaalde niche waar wij nog geen aanwezigheid hebben.”
  • “De onderneming heeft voor ons een belangrijke strategische locatie om voet aan de grond te krijgen in Europa.”
  • “We zijn primair geïnteresseerd in de werknemers van de organisatie.”
  • “Het bedrijf heeft een sterke klantenportefeuille.”

Download de PDF [ 732 kb ] om het volledige artikel te lezen. 

Het Clooney effect bij hedendaagse deals
Download PDF [ 732 kb ]