article banner

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Duurzaamheid staat vooraan in onze global strategy. Ons doel is om in 2025 een klimaatpositieve en inclusieve organisatie te zijn, met vitale, betrokken medewerkers. Daar gaan wij voor.

Ook in Nederland maakt duurzaamheid al jaren onlosmakelijk deel uit van onze strategische focus.

In 2019 heeft Grant Thornton de niche boutique Sinzer.org geacquireerd. In 2022 zijn Avance Impact en Wolfs Company overgenomen. Met elkaar vormen zij het expertise centrum voor Sustainabillity en Impact services met ruim 40 specialisten op gebied van strategie, meten, rapporteren.

Wij steunen duurzaam herstel na de coronacrisis. Grant Thornton heeft de net zero alliance ondertekend, met de commitment in 2050 net zero te zijn. We zijn lid van het Urban Mining Collective en werken vanuit duurzame kantoorpanden. Een greep uit onze MVO-acties.

Waarom?

We willen een duurzame en impactvolle organisatie zijn. Natuurlijk om relevant te blijven voor onze klanten, toekomstige medewerkers en andere stakeholders. Maar vooral vanuit onze diepe overtuiging dat duurzaamheid en maatschappelijke impact cruciaal zijn voor een toekomstbestendig bedrijf.

Hoe?

Wij pakken onze eigen bedrijfsvoering aan met onze strategische pijlers diversiteit en inclusiviteit. Maar we zijn ambitieuzer. Grant Thornton is een dienstenorganisatie. Onze impact op mensen en milieu via onze eigen bedrijfsvoering is daarom beperkt. De grootste impact die wij kunnen maken is door klanten te helpen bij hun transformatie naar een verantwoorde economie en duurzame en inclusieve bedrijfsvoering.

Dus zetten wij twee sporen uit: onze eigen future-fit bedrijfsvoering en onze sustainable & impact services voor onze klanten.

Onze future fit bedrijfsvoering

Om onze lange termijn doelstelling te realiseren, stellen wij elk jaar een plan op met jaardoelen en activiteiten. Dit is een greep uit wat wij doen:

  • Wij beperken ons vliegverkeer en schakelen steeds meer over op elektrisch rijden en het OV.
  • Wij werken in duurzame panden, dichtbij stations om reizen met openbaar vervoer te stimuleren via een OV-business card.
  • Wij passen ons inkoopbeleid aan: we werken zoveel mogelijk met duurzame en sociale leveranciers, en voeren gesprekken met leveranciers die daar nog niet mee bezig zijn.
  • Wij voeren een actief beleid met talent-ontwikkelingsprogramma’s om inclusie, gelijkheid en diversiteit te stimuleren binnen alle lagen van de organisatie.
  • Wij investeren continu in de ontwikkeling, de gezondheid en het welzijn van onze mensen. Met opleidingsprogramma’s, yoga en mindfullness, loopbaancoaches en een goed beeldscherm en stoel voor de thuiswerkplek. Bijvoorbeeld.
  • Wij zorgen voor structuren en organen ­– zoals een ethische commissie – om onze waarden en ons MVO-beleid te borgen.
  • Wij helpen maatschappelijke initiatieven en partners met onze tijd, ons netwerk en onze middelen zoals de stichting OnlyFriends.
  • En wij letten op details die onze impact verbeteren: zoals Quookers met bruisend en koud water, gescheiden afvalstations, laadpalen, slimme printers en digitaal ondertekenen.

Wij bieden ondernemers sustainable & impact services

Wij dragen duurzaamheid uit in adviezen. Zo ondersteunen de specialisten van sustainability & impact services ondernemingen met hun ESG en CSRD verduurzamingsstrategie, met het meten en rapporteren van duurzaamheidsprestaties en maatschappelijke impact. En met actiegericht impact advies. Ook zetten wij onze diensten in de breedte in om organisaties te helpen navigeren op de aanstormende ontwikkelingen in milieu, maatschappij en economie. Duurzaamheid komt bijvoorbeeld terug in onze risico- en kansen analyse, ons fiscaal advies met subsidieadvisering en in onze sustainability & impact services. Uiteraard.

Vier Sustainable Development Goals zijn onze pijlers

De Verenigde Naties heeft 17 duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld; SDG’s. Wij gebruiken die als pijlers in onze strategie 2020-2025. Onze global CEO Peter Bodin is sinds 2018 voorzitter van het VN-initiatief Impact2030. Doel daarvan is vooruitgang in de SDG’s met inzet van het bedrijfsleven en medewerkers. Internationaal en in Nederland hebben de SDG’s nu een substantiële plaats in onze strategie 2020-2025. Binnen Grant Thornton in Nederland concentreren wij ons op vier van de 17 doelen:

  • SDG 3: Goede gezondheid en welzijn
    Verzeker een goede gezondheid en promoot welvaart voor alle leeftijden
  • SDG 8: Waardig werk en economische groei
    Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen.
  • SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie
    Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen.
  • SDG 13: Klimaatactie
    Neem dringend actie om klimaatverandering en haar impact te bestrijden

Wij tekenden het Green Recovery Statement

Wij roepen het kabinet op om duurzaamheid als hoeksteen op te nemen in de corona herstelplannen. Wij tekenden het ‘Green Recovery Statement’ van de Dutch Sustainable Growth Coalition. Samen met ruim 300 ondernemingen. Lees het green Recovery statement (PDF).

Dit deden wij op onze Global CSR-days

Vanaf de start doen wij mee met Grant Thornton’s global CSR day. Ons programma:

2015: op 17 september Hartstocht De Biesbosch Hartstichting
2016: op 22 september DressRedDay Hartstichting
2017: op 7 oktober 11strandenTocht Hartstichting
2018: op 15 september World Cleanup Day
2019: op 22 april Nationale zaaidag The Pollinators
2020: op 17 september Hartstocht voor Corona
2021: op 6 november Landelijke Natuurwerkdag

Dit zijn onze MVO-allianties, goede doelen, partnerships en lidmaatschappen