• Geplande export op hoogste punt in 18 maanden

Maar balans vinden tussen langetermijntrends en plotselinge beleidswijzigingen is uitdagend

Met name Duitsland, Griekenland, India, Nederland en Ierland verwachten exportgroei

Alphen aan den Rijn, 22 juni 2017 – Uit wereldwijd onderzoek door Grant Thornton onder 2.500 bedrijven in 36 economieën komt naar voren dat hoewel geplande exportactiviteiten op het hoogste punt in 18 maanden liggen, er significante uitdagingen voor de toekomst zijn omdat exporteurs een balans moeten vinden tussen positieve langetermijntrends en mogelijke plotselinge beleidswijzigingen.

"Voor bedrijven die nadenken over hun exportplannen is het een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen langetermijntrends en plotselinge wijzigingen in overheidsbeleid, volgens de data van ons recentste driemaandelijkse Grant Thornton International Business Report (IBR)", zegt Paul Raleigh, Grant Thornton Global Leader – Growth and Advisory Services. Landen met de grootste toenames van geplande export in het afgelopen kwartaal zijn Duitsland (stijging van 13p van 22% naar 35%), Griekenland (stijging van 8p van 26% naar 34%), India (stijging van 6p van 28% naar 34%), Nederland (stijging van 12p van 18% naar 30%) en Ierland (stijging van 10p van 18% naar 28%).

Toename in exportverwachtingen suggereert dat bedrijven de Amerikaanse markt willen betreden

Het deel van de Amerikaanse bedrijven dat van plan is om investeringen in fabrieken en machines in de aankomende 12 maanden te verhogen nam toe tot 41% in het eerste kwartaal van 2017 – het hoogste percentage in drie jaar. Leveranciers van kapitaalgoederen, die hopen aan die vraag te kunnen voldoen, spelen daarop in – Duitsland, met een stijging van de exportverwachting van 13p, is daar een goed voorbeeld van. "Exportverwachtingen nemen toe in de G7 (stijging van 3p) en de EU (stijging van 2p). Dit suggereert dat bedrijven de Amerikaanse markt willen betreden. De sterke Amerikaanse dollar bevoordeelt geïmporteerde producten boven lokale producten.", aldus Raleigh.

Wijzigingen in handelsverdragen en -beleid beinvloeden exportplannen

Nieuws rondom handelsverdragen heeft een grote impact gehad op de exportplannen van bedrijven. Wederom gingen veel recente nieuwsberichten over de VS.

"In Canada daalden de exportverwachtingen sterk in het eerste kwartaal naar 9% (een daling van 10p) – wat samenviel met de nieuwe Amerikaanse regering die stelde dat het misschien uit de North American Free Trade Agreement (NAFTA) zou stappen," zei Raleigh. "In de afgelopen weken lijkt het er juist op dat de NAFTA opnieuw onderhandeld wordt in plaats van beëindigd. Het wordt interessant om te zien hoe bedrijven in Canada en Mexico daarop reageren in het volgende kwartaal. De VS en China hebben zojuist ook een aantal belangrijke handelsverdragen aangekondigd. De impact op de wereldhandel kan enorm zijn. Dit zijn de twee grootste economieën ter wereld en als hun onderlinge handel toeneemt, heeft dat mogelijk positieve effecten op de Amerikaanse en Chinese supply chains."

Nederlands perspectief

In Nederland houden bedrijven vooral de politieke ontwikkelingen bij belangrijke handelspartners nauwlettend in de gaten, zoals de Duitse verkiezingen en de Brexitonderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU – twee ontwikkelingen die toekomstig handelsbeleid opnieuw kunnen vormgeven. Ondanks de onzekerheid over het toekomstige handelsbeleid, verbeteren de onderliggende economische grondslagen die kansen voor export bieden. "Om exportkansen te kunnen benutten, moeten bedrijfsplannen flexibel zijn, aldus Bob van der Steen, director btw en douanezaken bij Grant Thornton in Nederland.

Hij vervolgt: "Bedrijven dienen zich er meer dan ooit van bewust van te zijn dat in het huidige businessklimaat van opkomend protectionisme en de minder stabiele geopolitieke situatie, abrupte wijzigingen kunnen optreden. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Hierbij zijn zaken als btw en invoerrechten bijzonder belangrijk, aangezien kostenverhogingen en hogere lasten door meer administratieve handling op de loer liggen. Bij heroriëntatie van het exportbeleid is het zaak een goed overzicht/inzicht te hebben in de per land geldende, verschillende regels. Goede expertise van btw en invoerrechten is dan een must. Om succesvol te kunnen ondernemen adviseer ik om zowel de mogelijke impact van langetermijntrends als de plotselinge beleidswijzigingen te beoordelen en het bedrijf zo in te richten dat snel en besluitvaardig optreden mogelijk is."