Automotive

Disruptive innovation dwingt tot keuzes

De automotive branche staat voor een aantal ingrijpende veranderingen. Dealerbedrijven, onderdelenleveranciers en andere partijen moeten daarom liever vandaag dan morgen hun strategie bepalen en kiezen hoe hun toekomstige businessmodel eruitziet: “De branche wordt op zijn kop gezet”, zo stellen Peter den Hertog en Wilfred van der Lee van Grant Thornton.

Het consultancy- en accountantsbedrijf heeft de afgelopen jaren veel autobedrijven en toeleveranciers geadviseerd. “We zijn actief in de automotive branche. Dat doen we vanuit twee pijlers: de accountancy en het bedrijfsadvies. In de autobranche hebben we een groot aantal klanten, dealerbedrijven en toeleveranciers, waar we de controle van de jaarrekening en de belastingaangiften voor doen.” Den Hertog, partner bij Grant Thornton, en Van der Lee, Transaction & Restructuring-specialist, richten zich meer op de advieskant. “Dat gedeelte heeft betrekking op onder meer financiële herstructurering van bedrijven die in zwaar weer zitten. Maar we begeleiden ook grote bedrijven bij overnames en doen boekenonderzoek”, zegt Den Hertog.

Consolidatieslag

Een van de bedrijven waar Grant Thornton overnames voor heeft begeleid, is een grote onderdelenleverancier. “De afgelopen jaren hebben zij een groot aantal overnames gedaan. Een van de motieven is dat het bedrijf meer grip wil hebben op de keten, ook vanuit marketing- en sales- perspectief. Het bedrijf wil dichter bij klanten en eindgebruikers van onderdelen zitten.” Den Hertog en Van der Lee maken de consolidatieslag in de autobranche van dichtbij mee. “En dit is nog maar het begin”, zegt Den Hertog. “Er vinden heel veel innovaties plaats. Die zogeheten “disruptive innovations” gaan de automotive branche op zijn kop zetten. Kijk maar naar een ontwikkeling als de connected car. Ook de dealer kan zo’n auto op afstand volgen. Daardoor gaan onderhoudsintervallen en –aansturing heel anders verlopen. Dat heeft dus veel invloed op de onderhoudsplanning in de werkplaats. Nu worden onderdelen dagelijks besteld, maar in de toekomst gaat de auto gewoon zelf de onderdelen bestellen als ze nodig zijn. Zelfs 3D-printing van onderdelen wordt als serieus alternatief onderzocht. Dat zal leiden tot minder voorraden bij leveranciers en fabrikanten.”

Investeren in innovatie

“De branche staat voor ingrijpende veranderingen”, zegt Van der Lee. “De ontwikkelingen gaan veel sneller dan menigeen denkt. Innovatie wordt enorm ingrijpend en dealerbedrijven zullen daarin meer moeten gaan investeren. Er is schaalgrootte nodig om dat te kunnen doen. Bedrijven moeten nu bepalen wat ze gaan doen: zelf overnemen of overgenomen worden. Of ga je hoogopgeleide deskundige mensen aantrekken? Want ook voor het personeelsbestand gaan de nieuwe ontwikkelingen veel betekenen. Elektronicaspecialisten zullen binnen de automotive veel belangrijker worden dan de traditionele technici. Wat veel bedrijven bijvoorbeeld niet weten, is dat er subsidiemogelijkheden zijn als je geld steekt in innovatie . Daar kunnen wij een rol in spelen. Wij hebben ook internationaal veel kennis en contacten en zien ook steeds meer internationale partijen actief op de Nederlandse markt.”

Van showroom naar 3D

Niet alleen in het onderhoud, maar ook in de sales moeten dealers rekening gaan houden met vergaande technologische ontwikkelingen. Den Hertog: “Er zullen vaker 3D-technieken worden gebruikt in zogeheten experience centers. In een showroom hebben de auto’s vaak net niet de kleur die je zelf wilt hebben. In 3D kun je dat allemaal laten zien; je kunt de auto dan helemaal naar jouw smaak aankleden. Je kunt zelfs virtueel de kofferbak opendoen. Die technologie is niet meer ver weg. In de Audi-showroom in Londen staat bijvoorbeeld maar één auto. De rest kun je volledig in 3D-visualisatie bekijken. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die op dealerbedrijven afkomen. Daar moeten ze op anticiperen door te zorgen voor voldoende schaalgrootte en innovatie.” “Bovendien heeft internet het consumentengedrag veranderd”, vult Van der Lee aan. “Mensen komen minder vaak bij de dealer langs, ook omdat de prijzen veel transparanter zijn geworden. Vaak hebben ze online al alle informatie over de auto, en de prijs, opgezocht.”

Tweedeling

Dus het is eten of gegeten worden, zou je kunnen zeggen. “Maar het is niet altijd zo dat je dan maar moet overnemen of verkopen”, zegt Van der Lee. “Je kunt je ook richten op een andere markt, zoals de tweedehandsmarkt. Maar ik denk dat dat een eindig businessmodel is. Met de komst van meer geavanceerde en zelfrijdende auto’s voorzie ik wel een tweedeling in onderhoud: een markt voor auto’s met nieuwe techniek en een voor auto’s met traditionele techniek. Daar moet je op inspelen en misschien wel zelfs een harde keuze in maken.”

Grant Thornton heeft al een aantal dealerbedrijven begeleid bij het bepalen van de toekomstvisie en strategie. “Dat heeft tot nu toe altijd geleid tot verkoop, in delen of volledig. Soms is ervoor gekozen om alleen lokaal verder te gaan. Als de ontwikkelingen zich in dit tempo voortzetten, is het maar de vraag of het over vijf jaar nog een optie is om je bedrijf te verkopen. Dus het is nu het moment om je bedrijfsstrategie onder de loep te nemen. Wij kunnen daarin breed adviseren.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter den Hertog of Wilfred van der Lee.

Download het interview Automotive Disruptive innovation
Download PDF [ 2212 kb ]