Belastingen

eHerkenning: de Tweede Kamer heeft zijn oren laten hangen

Drs. Cor Overduin Drs. Cor Overduin

Op 18 februari 2020 is het wetsvoorstel Wet Digitale Overheid toch  in stemming gebracht (er waren geluiden dat de stemming tot nader order zou worden uitgesteld). En de wet is gewoon aangenomen, zodat nu de Eerste Kamer aan zet komt.

Lees ook: eHerkenning: eindelijk zijn de Kamervragen beantwoord
Lees ook: eHerkenning niet gratis: 8 grote gebreken en vraagtekens

Twee moties 

De enige twee strohalmpjes uit de Tweede Kamer waar we ons nog aan vast kunnen houden, zijn twee moties. Het betreft moties waarover gisteren nog niet is gestemd maar die op verzoek van de betreffende Kamerleden zijn aangehouden. Motie nr. 27 (Kamerstuk 34872) gaat over het principe dat het onjuist is om te betalen voor het doen van belastingaangifte. En dat dit gratis moet zijn en blijven voor burgers en ondernemers. De motie vraagt om een reactie van de regering voor 1 april. Die datum krijgt nu ook symbolisch inhoud als we niet oppassen.

Via motie nr. 34 zou de Kamer binnen vier weken een plan moeten krijgen inzake de groep van 60.000 gevallen die problematisch zijn omdat ze geen eHerkenning kunnen aanvragen. Tja, ook dat is nu dus op de lange(re?) baan geschoven. Ondertussen staat wel vast dat de belastingdienst gewoon doorgaat op het ingeslagen pad. Een teleurstellende gang van zaken.

Eerste Kamer 

En ach, al die antwoorden op de Kamervragen die toch ook smaken naar meer uitleg en naar correctie van onjuiste antwoorden, dat zal dan toch echt van de Eerste Kamer moeten komen. Hopelijk biedt de ‘chambre de reflection’ wel de juiste weerstand en hopelijk wordt daar wel het debat ten principale gevoerd over het moeten betalen aan een private partij voor het voldoen aan de wettelijke plicht tot belastingaangifte doen.

Eerste ervaringen met eHerkenning

Los van dit parlementaire gebeuren wil ik u ook wel deelgenoot maken van mijn prille ervaringen met eHerkenning:

  1. Storing bij het inloggen: dat duurde in totaal zo’n 18 uur voordat er wel weer ingelogd kon worden. Hoezo, goede bereikbaarheid?
  2. Inloggen en dan op het inlogscherm terecht komen van een heel ander bedrijf. Hoezo, privacy is goed geregeld?

Kinderziektes genoeg met dat o zo veilige systeem wat al enkele jaren in de lucht is, waar steeds meer overheidsorganisaties op zijn aangesloten, waar de belastingdienst al sinds 2017 mee bezig is, en waar iedereen, vanwege de veiligheidseisen die opschuiven, gedwongen wordt tot aanschaf van hogere niveaus inlogmiddel die uiteraard weer extra geld kosten. Want eH-3 is straks ook niet veilig meer natuurlijk, dus er zal een upgrade naar hogere niveaus gaan volgen.

U begrijpt wel dat we hier ook een verdienmodel overeind moeten houden voor bepaalde bedrijven en onze overheid laat het allemaal gewoon gebeuren omdat ze zelf te weinig verstand hiervan en/of capaciteit hiervoor hebben om op dit vlak de juiste keuzes te maken en het juiste aanbod te creëren. Met de portemonnee van een ander is het altijd makkelijk zaken doen, zullen we maar denken.

Jammer dat onze parlementariërs daar niet voor op hun strepen gaan staan.

Actualiteiten

Meld u aan voor onze nieuwsbrieven

Wij brengen u graag op de hoogte van nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.

Meld u aan