article banner
Fusies & overnames

Bedrijfsverkoop: nu, of toch beter over 2 jaar?

Wilfred van der Lee Wilfred van der Lee

Het besluit voor een bedrijfsverkoop houdt ondernemers – en regelmatig ook hun partners – nogal eens wakker. , Senior manager , komt het vaak tegen: ‘Het goede moment om te verkopen is een belangrijk gespreksonderwerp als wij ondernemers begeleiden die over verkoop nadenken.’

Voor het boek De exit als kroon op ondernemerssucces sprak Grant Thornton met dertig verschillende ondernemers over de verkoop van hun bedrijf. Hoe wisten zij dat het moment was aangebroken om te verkopen? ‘Het was na zeven jaar tijd voor iets nieuws’ of ’de koper deed een bod dat we niet konden laten liggen’. Weer een ander kwam tot de conclusie dat het bedrijf te klein was om zelfstandig verder te groeien. Ieder bedrijf en iedere ondernemer is uniek, maar er is wel een aantal onderwerpen dat in dit soort gesprekken steevast de revue passeert.

Lees 30 succesverhalen van ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht.

Hoeveel interesse is er?

Een van de eerst besproken dingen is de koop- en verkoopactiviteit binnen de sector. Hoeveel interesse is er om bedrijven over te nemen? Waar zijn kopers naar op zoek? Wat bepaalt de waarde bij transacties? En wat wordt er betaald voor bedrijven in de sector? Ondernemers willen een heel goed beeld hebben van wat een goede deal is, als ze hun bedrijf verkopen – uiteraard.

Lichte afname, maar nog altijd meer dan gezonde ‘appetite’

Everaarts: ‘Algemeen zien we nu in onze periodieke dealtrackers dat het moment wat afkoelt. Het aantal deals neemt licht af, maar de waardering blijft nog op peil. Politieke spanningen en de angst voor een recessie spelen hier een belangrijke rol. Maar er blijft nog altijd een meer dan gezonde ‘appetite’ om bedrijven over te nemen. Regelmatig wordt Grant Thornton zelf door investeringsmaatschappijen benaderd om een kop koffie te drinken. Zij zoeken nog steeds volop bedrijven om over te nemen.’

Azende investeerders door lage rente

Ook die ‘appetite’ is verklaarbaar. Investeringsmaatschappijen willen hun geld aan het werk zetten met goede overnames. En dit zal voorlopig nog wel even zo blijven. Taco Rietveld beaamt dat. Hij is investeerder bij RB Family Capital en stelt dat pensioenfondsen, familiebedrijven en andere grote investeerders veel geld investeren in investeringsfondsen. De rentes zijn laag. Om toch rendement te maken, worden investeerders ondernemender en accepteren ze de hogere risico’s. Rietveld en zijn collega-investeerders zijn dan ook onverminderd op zoek naar mooie bedrijven voor lange termijn investeringen.

Groeien of verkopen?

Maar niet alleen de kopersmarkt bepaalt het moment van bedrijfsverkoop. Ook strategische ontwikkelingen bieden belangrijke motivaties om wel of niet nu het bedrijf te verkopen, bijvoorbeeld ketenintegratie, supply-chain-consolidatie, wet-en-regelgeving of technologische ontwikkelingen. Neem (internationale) consolidatie. Als er in een sector duidelijke schaalvoordelen zijn en de concurrenten steeds groter worden, dan sta je als ondernemer voor de keuze: ga je mee in die groei of niet? Als daar de ambitie niet ligt, kan het goed zijn om snel mijn onderneming te verkopen. Everaarts: ‘Dit zie je bijvoorbeeld heel sterk bij s. De laatste jaren zijn veel van dit soort bedrijven door grotere (internationale) spelers ingelijfd. Je wilt voorkomen dat je later uit de markt gedrukt wordt. Tegen die tijd is waarschijnlijk flink uitgehold.’

Marco Aarnink, de oprichter van Drukwerkdeal.nl zag zijn onderneming hard groeien. ‘Er was extra kapitaal nodig voor internationale uitbreiding en investeringen in nieuwe machines. Aangezien de sterk groeiende onderneming, deels productiebedrijf, altijd weer opnieuw kapitaal nodig had, kwam het idee in me op om te verkopen. Zo moeilijk leek dat niet, want er was altijd al belangstelling in ons getoond door marktpartijen’, zo vertelt hij in het boek De exit als kroon op ondernemerssucces.

Is de onderneming er klaar voor?

Vele factoren bepalen de verkoopbaarheid van een onderneming. Een belangrijke is de sterkte van de interne (financiële) organisatie en hoe afhankelijk de onderneming is van de ondernemer. Veel ondernemers zijn terughoudend met het aannemen van een mogelijke vervanger vanuit de gedachte dat een koper dan zelf iemand kan uitzoeken. In de praktijk pakt dit meestal anders uit. Voor de meeste kopers is het juist een probleem om direct een nieuwe directeur te vinden. Die moet dan bovendien de onderneming nog leren kennen.

In het artikel Wat is de echte prijs van 20 jaar ondernemerschap? behandelt Grant Thornton deze en andere belangrijke factoren om als bedrijf op orde te hebben: zoals de financiële resultaten, juridische zaken, fiscale aspecten, de klantenportefeuille en de kapitaalstructuur.

Waar wordt de ondernemer zelf blij van?

Het belangrijkste bij het bepalen van het verkoopmoment is inderdaad toch: wat willen de ondernemers zelf? Wat zijn hun ambities? Waar halen zij hun plezier uit? Geeft het ondernemen nog net zoveel energie als in het begin? Hoe is de werkdruk? Is er voldoende tijd voor dingen naast het werk? En andersom, zijn zij nog de juiste persoon voor the job. Everaarts: ‘Je ziet ook DGA’s die vooral een goed vervolg voor hun zaak en hun medewerkers willen. Dan is dat het belangrijkste. En welke rol wil die ondernemer zelf straks gaan vervullen? Uiteindelijk gaat het erom dat de verkoper vooral een blij mens is: ook na het grote moment.’

Actualiteiten