-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Hieronder geven we u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en mogelijkheden om uw compliance te vereenvoudigen en uw cashflowpositie te verbeteren. Ons overzicht is gebaseerd op de huidige informatie en regelgeving met betrekking tot de wijzigingen die plaatsvinden in januari 2021 en is onderhevig aan verandering wanneer meer informatie wordt verstrekt of nieuwe wetgeving wordt bekendgemaakt. Ons memo is van gebaseerd op de hoofdlijnen en houdt geen rekening met uw specifieke transacties die uw onderneming heeft. Neem contact met ons op voor advies op maat over btw- en douaneonderwerpen.
Documentatie, inspectie & compliance
Het papierwerk dat ondernemingen momenteel moeten invullen bij de verkoop van goederen in het Verenigd Koninkrijk / EU is minimaal: alleen een factuur en transportdocumenten zijn doorgaans vereist. Na 2021 krijgen ondernemingen te maken met douanepapieren, mogelijke inspecties en naleving van de regelgeving bij het verplaatsen van goederen van de EU naar het Verenigd Koninkrijk of vice versa. Ondernemingen die nog niet eerder handel hebben gedreven met derde (niet-EU) landen, dienen zich vertrouwd te maken met douaneprocedures en formaliteiten rondom in- en uitvoer van goederen. Ze moeten deelnemen aan douane-inklaringsprocedures die verplicht zijn bij de handel met derde landen.
Als uw onderneming diensten verricht in het Verenigd Koninkrijk zijn de veranderingen minder fundamenteel, maar toch zal er met betrekking tot de btw-behandeling van bepaalde dienstsectoren een aantal belangrijke veranderingen plaatsvinden. Aanbieders van digitale B2C-services die momenteel MOSS gebruiken voor het aangeven van btw in de EU28, moeten zich bijvoorbeeld mogelijk registreren voor btw, een fiscaal vertegenwoordiger aanwijzen en voldoen aan de vereisten van Making Tax Digital (MTD) in het Verenigd Koninkrijk.
Impact op zakelijke relaties en op interne bedrijfsprocessen
Als u handelt met het Verenigd Koninkrijk of uw Britse onderneming handelt met de EU27, moet u rekening houden met het effect dat Brexit heeft op uw onderneming. Diverse aspecten dient u kritisch te bekijken. Wijzigingen in uw interne bedrijfsprocessen en controles kunnen nodig zijn om het nieuwe douaneformaliteiten te beheren, evenals de berekening en betaling van verschuldigde douanerechten. Daarnaast kan een grondige controle van de btw- en douane-toewijzing van uw transacties nodig zijn, bijvoorbeeld omdat het Verenigd Koninkrijk verandert van EU- naar niet-EU-land. Mogelijke andere aandachtspunten zijn onder meer:
- wijzigingen in uw boekhoud-/ ERP-systemen;
- het informeren van belanghebbenden over nieuwe btw-ID-nummers;
- en overleggen met btw-adviseurs en douane-expediteurs om de douane- en btw-regels die op uw goederen van toepassing zijn, te begrijpen.
We raden aan om de waarschijnlijke extra kosten van het importeren van de EU naar het Verenigd Koninkrijk of vice versa te berekenen door de goederencodes, de douanewaarde en de oorsprong van de goederen te bekijken. Herziening van bestaande Incoterms wordt ook aanbevolen. Als resultaat van deze analyse ontdekt u wellicht dat er wijzigingen nodig zijn in uw toeleveringsketen of contracten, omdat uw leveringen van of naar het Verenigd Koninkrijk met extra kosten gepaard gaan vanwege de douanerechten, het papierwerk, de controles en de procedures. Als alternatief kunt u het gebruik van de economische douaneregelingen (waaronder opslag in douane-entrepots, behandeling onder douanetoezicht, actieve veredeling (schorsing) en tijdelijke invoer) overwegen, om uw cashflow te verbeteren en te voorkomen dat u te veel aan niet-terugvorderbare rechten moet betalen.
Belangrijkste verandering in handel met het Verenigd Koninkrijk in 2021
Export/import van goederen
De belangrijkste veranderingen voor de handel in goederen die over de grenzen van het Verenigd Koninkrijk en de EU worden vervoerd, en hun impact op ondernemingen na december 2020, zijn onder meer:
- Douane-inklaring
Exporteurs en importeurs zijn verplicht om (digitaal) douanedocumenten in te vullen, anders worden ze aan de grens tegengehouden en zullen ze worden geweigerd in de havens van het Verenigd Koninkrijk / EU. - Invoerrechten en andere handelsbelemmeringen
Tenzij een (toekomstige) vrijhandelsovereenkomst van toepassing is, zullen goederen die vanuit de EU of enig ander land in het Verenigd Koninkrijk worden geïmporteerd, onderworpen zijn aan het UK Global Tariff (UKGT). Goederen die vanuit het Verenigd Koninkrijk in de EU worden geïmporteerd, krijgen te maken met het gemeenschappelijk douanetarief (GDT) van de EU, tenzij een vrijhandelsovereenkomst wordt ondertekend met een land waar de goederen vandaan komen.
Andere belangrijke veranderingen voor de handel in goederen:
Ondernemingen verliezen een reeks vereenvoudigingen op het gebied van btw-naleving in hun EU-handel, bijvoorbeeld:
- Drempels voor verkoop op afstand - dit betekent dat de btw-registratie mogelijk onmiddellijk vereist is in het Verenigd Koninkrijk / EU27, waar verkopen over de grens plaatsvinden. OSS-rapportage kan een optie zijn nadat het EU VAT Package is geïmplementeerd.
- Vereenvoudigde online teruggaaf van btw in de EU (speciale behandeling is van toepassing op leveringen van goederen met betrekking tot Noord-Ierland (NI)).
- EU MOSS-rapportage (mini One Stop Shop) voor telecommunicatie-, omroep- en elektronische (digitale) diensten. Leveranciers die niet in de EU zijn gevestigd, kunnen een van de EU-lidstaten - bijvoorbeeld Nederland - kiezen voor het aangeven en betalen van de btw via een niet-Unieregeling van de MOSS.
- Vereenvoudigde triangulaties - dit kan aanvullende btw-registratie- en nalevingsverplichtingen betekenen.
Fiscale vertegenwoordigers kunnen vereist zijn voor Britse ondernemingen in verschillende EU-lidstaten. In Nederland is een fiscaal vertegenwoordiger niet vereist, tenzij een niet-gevestigde onderneming gebruik wil maken van de verleggingsregeling bij invoer (zie hieronder) of EU-afstandsverkopen in Nederland heeft.
Opties om uw handel te vereenvoudigen en uw cashflow te verbeteren
Als u importeert van de EU naar het VK
- Handelaren die standaardgoederen importeren van de EU naar het Verenigd Koninkrijk kunnen het indienen van douaneaangiften en de betaling van douanerechten uitstellen tot 1 juli 2021, indien zij voldoende administratie bijhouden van geïmporteerde goederen en de btw afrekenen via de verleggingsregeling bij invoer.
- Vereenvoudiging voor geïmporteerde goederen in het Verenigd Koninkrijk is van toepassing op een zending met een waarde van maximaal £ 135.
Geïmporteerde goederen in een zending die een waarde van £ 135 niet overschrijdt, zijn aan de grens geen btw meer verschuldigd. Bulk douaneaangiften kunnen een optie zijn. - In het Verenigd Koninkrijk kan vanaf 1 januari 2021 btw verlegd worden naar een reguliere btw-aangifte.
Eventuele btw die verschuldigd is met betrekking tot een invoer, kan vanaf januari 2021 worden aangegeven (en teruggevorderd) via de btw-aangifte van de importeur onder de verleggingsregeling. - Er gelden speciale regels voor Noord-Ierland (NI)
NI krijgt een speciale status volgens het NI-protocol van het Brexit-terugtrekkingsakkoord. Wat betreft de goederenbewegingen en btw-teruggaven in verband met de verkoop van goederen, wordt NI behandeld alsof het een EU-lidstaat (MS) is. Transacties met betrekking tot diensten vallen niet onder het speciale NI-protocol, bijgevolg zullen transacties in diensten tussen EU-lidstaten en NI worden behandeld als transacties tussen lidstaten en ‘derde landen’ (niet-EU-lidstaten). Dit betekent in feite dat NI voor btw-doeleinden moet worden behandeld als een EU-lidstaat voor goederenbewegingen, maar als een niet-EU-lidstaat voor de diensten. Bekijk hier onze laatste update.
Als u importeert van het Verenigd Koninkrijk naar de EU:
- Handelaren die goederen in Nederland invoeren, kunnen de betaling van douanerechten uitstellen.
- Vrijstelling van invoer btw en invoerrechten geldt voor zendingen met een waarde van maximaal 22 euro. Vrijstelling van douanerechten geldt voor zendingen met een waarde van maximaal 150 euro.
Nadat het EU-btw-pakket voor e-commerce in juli 2021 in werking is getreden, wordt de btw-vrijstelling bij invoer van goederen met een geringe waarde (22 euro) afgeschaft. Vrijstelling van btw en douane geldt voor zendingen met een maximale waarde van 150 euro indien de belastingplichtigen gebruik maken van One-Stop-Shop (I-OSS).
- Btw bij invoer kan worden verlegd naar een btw-aangifte in Nederland.
Nederland heeft een aantal praktische oplossingen om uw compliance burden en btw cashflow tot een minimum te beperken. Bij het verkrijgen van een vergunning voor verleggingsregeling bij invoer (zogenaamd artikel 23 vergunning) kan de Nederlandse invoer btw worden verrekend op de btw-aangifte in plaats van deze aan de grens te betalen. Het aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger is vereist voor de ondernemingen die niet in Nederland zijn gevestigd. Wij kunnen u assisteren bij het verkrijgen van de vergunning en treden voor u op als fiscaal vertegenwoordiger. Zie meer informatie in onze flyer Nederland – de Gateway to Europe voor Britse bedrijven. - Het gebruik van economische douaneregelingen en daarmee samenhangende douanevereenvoudigingen kan een optie zijn om uw cashflow te verbeteren en uw nalevingskosten te minimaliseren.
Handel in diensten
Voor diensten wordt het Verenigd Koninkrijk (inclusief NI) beschouwd als een niet-EU-lidstaat (derde staat) - dit houdt het volgende in:
- Voor bepaalde ‘immateriële’ B2C-diensten en B2C-goederenvervoer verandert de plaats van levering
- Voor financiële diensten is de btw-aftrek van toepassing.
Vraagt u zich af wat Brexit voor u betekent en hoe u zich er het beste op kunt voorbereiden? Onze adviseurs voor indirecte belastingen houden de btw- en douane-ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en kunnen u voorzien van de meest actuele informatie en best-of-class advies over uw mogelijkheden om uw Brexit-transitie te doorstaan. Neem dan contact op met onze specialisten.