-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

Waarom deze wijziging in het Besluit omzetbelasting vaste inrichting?
Het Ministerie van Financiën kondigde op 5 juli 2022 deze belangrijke wijziging aan in het Besluit omzetbelasting vaste inrichting ('Besluit'). Het nieuwe besluit nr. 2022-13545 van 1 juli 2022 wijzigt besluit nr. 2020-25513 van 17 december 2020 en zorgt voor overeenstemming met de uitspraken van het Europees Hof van Justitie (HvJ-EU) in de zaken Skandia (C-7/13) en Danske Bank (C-812/19). Hierbij oordeelde het HvJ-EU, dat een fiscale eenheid in de EU beperkt is tot één EU-lidstaat en de diensten die de HO en de VI onderling verrichten belastbaar zijn voor de btw, wanneer de HO en/of VI tot één fiscale eenheid behoren. Maakt géén van hen deel uit van de btw-groep van één van de andere EU-lidstaten? Dan bepaalt het gewijzigde besluit dat leveringen tussen een VI en een HO buiten het toepassingsgebied van de btw blijven.
Uitspraken HvJ-EU bepalend voor nieuw beleid
Leveringen binnen één rechtspersoon meestal niet aan btw onderworpen
Het HvJ-EU oordeelde in de zaak FCE Bank (C-210/04) dat het verrichten van diensten tussen HO en haar VI niet aan btw zijn onderworpen. In Morgan Stanley (C-165/17) heeft het HvJ-EU bevestigd dat een VI en HO als één belastingplichtige moeten worden gezien en dat elke verdeling van kosten/diensten tussen de entiteiten buiten het toepassingsgebied van de btw valt.
Leveringen binnen één rechtspersoon waarbij één of beide vestigingen behoren tot een fiscale eenheid zijn wél aan btw onderworpen
Het HvJ-EU oordeelde in de zaken Danske Bank (C-812/19) en Skandia (C-7/13) dat als een VI en/of HO deel uitmaakt van een fiscale eenheid, de Belastingdienst deze als afzonderlijke belastingplichtigen moet behandelen. Het HvJ-EU oordeelde dat een fiscale eenheid in de EU beperkt is tot één EU-lidstaat en dat het lidmaatschap hiervan niet uit te breiden is tot personen gevestigd in andere lidstaten. Hierdoor vallen transacties tussen een HO en haar VI binnen het toepassingsgebied van de btw wanneer de HO of de VI of beide lid zijn van een fiscale eenheid in de EU.
Diensten die bijvoorbeeld een HO verleent aan haar filiaal, dat lid is van een fiscale eenheid, moeten worden beschouwd als diensten geleverd aan de fiscale eenheid. Omdat het filiaal tot de fiscal eenheid behoort, kunnen de HO en haar filiaal niet als één belastingplichtige worden beschouwd. Aangezien het filiaal dat tot de fiscale eenheid behoort een afzonderlijke belastingplichtige is voor zijn HO, kan de Belastingdienst de tussen hen verrichte handelingen niet buiten beschouwing laten voor btw-doeleinden. Elke kostendeling/transactie tussen de HO en haar filiaal is daarom onderworpen aan btw.
Hoe doen we dit momenteel in Nederland?
Tot nu toe heeft Nederland deze ingevoerde uitgangspunten niet toegepast. In Nederland behoort naast een lokale vestiging ook de gehele rechtspersoon (de HO inclusief haar buitenlandse vestigingen) tot de fiscale eenheid. Behoort een Nederlandse VI bijvoorbeeld tot de Nederlandse fiscale eenheid? Dan behoort haar in het buitenland gevestigde HO ook tot de Nederlandse fiscale eenheid. En andersom: behoort een Nederlandse HO tot de Nederlandse fiscale eenheid, dan behoren haar in het buitenland gevestigde VI's ook tot de Nederlandse fiscale eenheid. Leveringen tussen de VI/HO, die tot de Nederlandse fiscale eenheid behoren en de in het buitenland gevestigde HO/VI, vallen buiten de werkingssfeer van de btw. Dit is momenteel ook van toepassing als de onderneming waarbij buitenlandse vestigingen betrokken zijn tot de fiscale eenheid van een andere lidstaat behoort. Het is dus mogelijk dat de huidige regels de leveringen tussen HO en haar VI's buiten de btw-werkingssfeer plaatsen. Zelfs als één of beide tot een fiscale eenheid behoren.
Hoe doen we dit na 1 januari 2024 in Nederland?
Vanaf 1 januari 2024 moet het écht anders. In het besluit van 1 juli 2022 staan namelijk de volgende wijzigingen:
- Behoren een HO en/of haar filiaal/VI tot een fiscale eenheid? Dan vallen transacties tussen een HO en haar filiaal/VI na 1 januari 2024 niet meer buiten de werkingssfeer van de btw. Dit geldt alleen als de betrokken fiscale eenheid is gevestigd in één van de lidstaten.
- Maken beide vestigingen geen deel uit van een fiscale eenheid in een van de lidstaten? Dan vallen de transacties tussen hen nog steeds buiten de werkingssfeer van de btw.
- Het besluit is alleen van toepassing op de leveringen tussen de HO en haar VI's.
- De behandeling van btw bij handelingen die plaatsvinden binnen andere structuren (zoals tussen VI’s/filialen of tussen entiteiten van dezelfde rechtspersoon) staan niet in het besluit. Waarschijnlijk behandelt de Belastingdienst deze hetzelfde, omdat de fiscale eenheid volgens het HvJ-EU niet grensoverschrijdend werkt. Dit betekent dat de leveringen binnen dezelfde rechtspersoon binnen de werkingssfeer van de btw vallen als de HO van deze rechtspersoon of één van haar VI's deel uitmaakt van een fiscale eenheid in de EU.
Welke gevolgen zijn er voor u?
Transacties tussen uw HO en haar filiaal vallen niet langer buiten de werkingssfeer van de Nederlandse btw als uw HO of VI deel uitmaakt van een fiscale eenheid in Nederland of een andere lidstaat. Dit betekent dat de Belastingdienst btw op deze leveringen kan heffen. Een afnemer van prestaties moet mogelijk btw betalen als de verleggingsregeling van toepassing is. Bijvoorbeeld als uw HO in een andere lidstaat kosten in rekening brengt bij uw Nederlandse VI of als uw VI in een andere lidstaat kosten in rekening brengt bij uw Nederlandse HO en de plaats van dienst in Nederland ligt.
Dit heeft grote gevolgen. Dit betekent namelijk dat u (verlegde) btw moet berekenen op grensoverschrijdende leveringen tussen uw HO en haar VI of andersom. Verricht uw onderneming (deels) vrijgestelde prestaties, dan is uw verschuldigde voorbelasting mogelijk (deels) niet aftrekbaar.
Zijn er geen fiscale eenheden bij betrokken, dan blijven transacties tussen uw HO en haar VI/filiaal buiten de werkingssfeer van de btw. Hierbij past de Belastingdienst de beslissingen van het HvJ-EU in FCE Bank en Morgan Stanley toe.
Hoe bereidt u zich hier op voor?
Is er een EU-fiscale eenheid betrokken binnen uw onderneming, dan hebben de wijzigingen grote gevolgen voor uw bedrijfsstructuren met grensoverschrijdende leveringen tussen uw HO en de VI. Bereid u zich daarom goed voor. Volg hiervoor deze drie stappen:
- Analyseer of er btw-gevolgen voortvloeien uit de wijziging als u transacties heeft die plaatsvinden tussen uw verschillende vestigingen met dezelfde rechtspersoon. Behoort één van uw inrichtingen binnen de EU tot een fiscale eenheid? Dan behandelt de Belastingdienst u volgens de nieuwe Nederlandse regels als afzonderlijke belastingplichtige. De transacties tussen HO en VI vallen na 1 januari 2024 dan binnen de werkingssfeer van de btw.
- Ga na of de wijziging gevolgen voor de btw heeft als u transacties heeft die plaatsvinden tussen verschillende vestigingen van dezelfde juridische entiteit. Verricht uw onderneming (deels) vrijgestelde prestaties, dan bent u waarschijnlijk over deze kosten de niet-aftrekbare btw verschuldigd. Ook als u een onderneming heeft die alleen belaste prestaties verricht, kunt u hiermee te maken krijgen als deze bovenstaande structuur heeft. Dit brengt bijvoorbeeld veranderingen in de rapportage- en nalevingsverplichtingen met zich mee of benodigde updates in uw ERP-systemen.
- Breng de transacties/kostendeling tussen uw verschillende vestigingen en de btw-gevolgen van de wijzigingen in kaart.
Hoe voorkomt u het teveel betalen van btw?
- Onderzoek of het mogelijk is de groepsstructuur van uw onderneming te wijzigen en zo de btw-behandeling te optimaliseren. Laat bijvoorbeeld de HO/VI's diensten rechtstreeks inkopen of laat de HO gedeeltelijk en de VI's gedeeltelijk inkopen.
- Bevindt de plaats van levering zich in een andere lidstaat die het arrest van Skandia en Danske Bank nog niet toepast, dan is het mogelijk dat u geen btw verschuldigd bent. De meeste lidstaten hebben echter al maatregelen genomen of nemen deze momenteel en brengen zo hun wetgeving overeen met de uitspraak van Skandia en Danske Bank. Controleer daarom de btw-regels van andere betrokken lidstaten goed!.
Meer informatie?
Het gewijzigde toepassingsbeleid van de btw is lastige materie. Heeft u vragen of wilt u er zeker van zijn dat u goed voorbereid bent op het nieuwe beleid? Neem dan contact op met één van onze btw-specialisten. Zij hebben internationale kennis en werken nauw samen met de specialisten van andere leden van Grant Thornton International Ltd. Zij weten daardoor snel welk beleid in de verschillende landen geldt.
Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.