-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

Aanpassingen TVL
Om meer ondernemers tijdens de verlengde lockdown te ondersteunen wordt het vergoedingspercentage van de vaste lasten verhoogd naar 85% voor alle ondernemers met een omzetverlies van minimaal 30%. Het vergoedingspercentage loopt daarmee niet langer op van 50% (bij 30% omzetverlies) tot 70% (bij 100% omzetverlies).
Naast de verhoging van het vergoedingspercentage wordt de grens van maximaal 250 werknemers losgelaten. Hiermee wordt de TVL dus ook toegankelijk voor de grotere ondernemingen.
Vanwege de stijging van het vergoedingspercentage, wordt ook het maximale subsidiebedrag per kwartaal aangepast. De maximale subsidie per kwartaal stijgt van € 90.000 naar € 330.000. Voor de bedrijven met meer dan 250 medewerkers wordt het maximum vastgesteld op € 400.000.
Niet alleen het maximale subsidiebedrag, maar ook het minimale subsidiebedrag wordt verhoogd. Vanaf het eerste kwartaal 2021 wordt de minimale tegemoetkoming verdubbeld naar € 1.500.
Bovenstaande verruimingen van de TVL gelden voor het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Verlenging voorraad subsidie gesloten detailhandel
Doordat de verplichte sluiting van een groot deel van de detailhandel langer voortduurt, heeft het kabinet besloten de voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel te verlengen tot en met het eerste kwartaal van 2021. De extra opslag bovenop de TVL zal daarnaast stijgen van 5,6% naar 21%. Dit is gelijk aan een vergoeding van 17,85% van het omzetverlies.
Voor het ontvangen van de voorraadsubsidie gesloten detailhandel hoeft geen aparte aanvraag ingediend te worden. Dit loopt automatisch mee bij aanvraag voor de TVL in het eerste kwartaal van 2021. De opslag kent een eigen maximumvergoeding van € 200.000 en valt buiten de verhoogde maximumvergoeding van € 330.000.
Verhoging vergoedingspercentage NOW
De tweede fase van de NOW 3.0-regeling (NOW 3.2) loopt van januari tot en met maart 2021. Het vergoedingspercentage van de NOW 3.2 wordt verhoogd van 80% naar 85%. De NOW 3.2 kan aangevraagd worden vanaf 15 februari 2021.
Naast de verhoging van het vergoedingspercentage is ook besloten om de NOW niet af te bouwen. Dit betekent dat de vergoedingspercentages en omzetgrenzen voor het tweede kwartaal 2021 ongewijzigd blijven ten opzichte van het eerste kwartaal 2021.
Twijfelt u nog of u recht heeft op NOW 3.2?
Of weet u door alle uitzonderingen en aanpassingen niet meer aan welke voorwaarden u moet voldoen?
Met behulp van ons praktische stroomschema bepaalt u aan de hand van een aantal vragen welke mogelijkheden voor u open staan en welke voorwaarden voor uw eventuele aanvraag gelden.
Daarnaast vindt u in onderstaande tabel een actueel overzicht van alle voorwaarden en verschillen per regeling. Op basis van deze tabel kunt u bepalen aan welke voorwaarden u moet voldoen als u NOW aanvraagt.
Aparte regeling starters
Vanwege het ontbreken van een referentieomzet, komen veel starters momenteel niet in aanmerking voor de huidige steunmaatregelen. Om ervoor te zorgen dat ook starters in aanmerking komen voor overheidssteun, werkt het kabinet momenteel aan een aparte regeling voor deze groep. Deze regeling zal gaan gelden voor starters, gestart tussen 1 januari 2020 en 30 juni 2020. De referentieperiode voor deze bedrijven zal het derde kwartaal van 2020 zijn en de regeling geldt voor zowel het eerste als het tweede kwartaal van 2021. Een nadere uitwerking moet nog volgen. Het kabinet hoopt het aanvraagloket in april te openen.
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
De Tozo 3 kende sinds december 2020 de mogelijkheid tot het aanvragen van de uitkering, met terugwerkende kracht binnen de maand van aanvraag. Vanaf 1 februari 2021 kan Tozo 3 worden aangevraagd, met terugwerkende kracht vanaf de voorgaande maand. Op 1 februari 2021 kan een ondernemer de Tozo 3-uitkering dus aanvragen vanaf 1 januari 2021. De terugwerkende kracht zal ook gaan gelden voor de Tozo 4-uitkering, die op 1 april 2021 ingaat. Daarnaast wordt bij de Tozo 4 afgezien van de invoering van de beperkte vermogenstoets.
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)
De TONK is een regeling bedoeld voor huishoudens, die door de huidige omstandigheden te maken hebben met een terugval van inkomsten en daardoor hun noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen, maar ook niet in aanmerking komen voor een van de huidige regelingen. Om ook deze groep tegemoet te komen, zal de TONK vanaf 1 februari 2021, met terugwerkende kracht van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 gaan gelden. De exacte voorwaarden moeten nog bekend worden, maar het kabinet heeft al enige contouren geschetst:
- De focus zal liggen op de woonlasten.
- Bij aanvragen, wordt gekeken of sprake is van onvoorziene en onvermijdelijke terugval in het inkomen. Daarnaast wordt ook gekeken naar de verhouding tussen het inkomen en vermogen van het huishouden en de noodzakelijke kosten. Met betrekking tot het inkomen is het actuele inkomen het uitgangspunt. Met betrekking tot het vermogen wordt alleen gekeken naar het vermogen waar direct over beschikt kan worden.
Uitstel van betaling van belastingschulden
Het kabinet verlengt het uitstel van betaling tot 1 juli 2021. Dit betekent dat tot uiterlijk 1 juli 2021 uitstel van betaling, of een verlenging van een reeds verleend uitstel, aangevraagd kan worden. Indien na 1 april 2021 voor de eerste keer een aanvraag wordt gedaan, betekent dit dat de betalingsverplichting wordt uitgesteld tot 1 juli 2021. Indien al eerder een aanvraag voor drie maanden is ingediend, betekent dit dat alsnog om verlenging van uitstel van betaling tot 1 juli 2021 gevraagd kan worden.
Indien, na drie maanden uitstel van betaling, nog niet voldaan kan worden aan de nieuw opkomende betalingsverplichtingen, is het belangrijk om zélf verlenging aan te vragen. Wanneer u dit niet doet, loopt u het risico om uitgesloten te worden voor de betalingsregeling.
Daarnaast wordt de datum waarop gestart moet worden met het terugbetalen van de opgebouwde schuld, verschoven van 1 juli 2021 naar 1 oktober 2021. Vanaf 1 oktober 2021 moet de schuld binnen 36 maanden worden terugbetaald.
Gebruikelijk loon dga’s
Al eerder heeft het kabinet toegestaan dat het gebruikelijk loon voor het jaar 2020, evenredig met de omzetdaling verlaagd mag worden. Daarbij werden de eerste vier maanden van 2020 vergeleken met de eerste vier maanden 2019.
Het kabinet heeft besloten dat deze maatregel ook zal gaan gelden voor het gebruikelijk loon 2021. Ten opzichte van de maatregel van 2020, wordt de maatregel op een tweetal punten aangepast:
- Voor 2021 zal de omzet over heel het jaar 2021 worden vergeleken met 2019.
- Er wordt een toegangsdrempel ingevoerd voor een minimum omvang omzetverlies, zoals ook gebruikelijk bij de andere coronasteunmaatregelen. Het verlagen van het gebruikelijk loon voor 2021 is toegestaan voor vennootschappen met een omzetdaling van 30% of meer.
De overige voorwaarden zullen vergelijkbaar zijn met de regeling van 2020.
Urencriterium
Naast de verlenging van de gebruikelijk loonregeling, wordt ook een versoepeling toegepast op het urencriterium. Van de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 worden ondernemers geacht tenminste 24 uren per week aan hun onderneming te hebben besteed.
Voor ondernemers die seizoensgebonden werkzaamheden verrichten, is deze versoepeling niet effectief als de piek van hun werkzaamheden in de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 valt. Voor deze groep zal het kabinet nog een aanvullende regeling treffen.
Reiskostenvergoeding en WKR
Tot 1 april 2021 kunnen de bestaande vaste reiskostenvergoedingen door de werkgever nog onbelast vergoed worden, ook al worden deze reiskosten in verband met thuiswerken niet meer volledig gemaakt. Een voorwaarde hiervoor is dat de vaste vergoeding al voor 13 maart 2020 door de werkgever is toegekend.
Voor 2020 was de vrije ruimte van de werkkostenregeling al tijdelijk verruimd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000. Ook voor 2021 zal deze tijdelijke verruiming blijven gelden.
Overige fiscale maatregelen
Naast de bovenstaande fiscale maatregelen, zijn er een aantal overige fiscale maatregelen die aflopen per 31 maart 2021. Deze maatregelen worden verlengd tot 30 juni 2021. Het gaat daarbij onder meer om het uitstel van administratieve verplichtingen rondom de loonheffingen, het akkoord met Duitsland en België over de grenswerkers, het btw-nultarief op mondkapjes en het behoud van het recht op hypotheekrenteaftrek voor huizenbezitters als zij een hypotheekbetaalpauze krijgen.
Heeft u vragen over de subsidiemogelijkheden?
Neem contact op met uw adviseur of ons coronateam.
Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.