-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

, de intelligente lockdown en economische gevolgen hebben het bedrijfsleven op totaal ongekende manier op de proef gesteld. Die impact zal waarschijnlijk nog jaren voelbaar zijn. Desondanks blijkt uit internationaal onderzoek van Grant Thornton (IBR) dat de wereldwijde middenmarkt relatief optimistisch is.
Hoewel meer dan 65% van de middelgrote bedrijven zei dat COVID-19 hun inkomsten voor 2020 zou raken, suggereren de resultaten dat de effecten op de middenmarkt niet de slechtste voorspellingen van de algemene economie volgen. Ter vergelijking - en in resultaten die gevonden zijn in verschillende sentimentonderzoeken van bedrijven van verschillende groottes - meldde CNBC's Global Q2 CFO Council Survey dat 88% van de CFO's een 'negatieve' of 'zeer negatieve' impact op hun bedrijf verwacht.
Hoewel de impact van de pandemie aanzienlijk was, zei minder dan 2% van de IBR-respondenten dat ze verwachten dat ze ermee zullen stoppen. Wereldwijd verwacht een op de drie bedrijven te blijven handelen op basis van hun bestaande financiële situatie, terwijl 38% zei dat ze kunnen blijven handelen met bestaande fondsen, maar kosten moeten besparen en/of moeten herstructureren. Iets minder dan 20% zei dat ze kostenbesparingen en herstructureringen zouden moeten aanvullen met toegang tot nieuwe financiering van geldschieters, investeerders of overheidssubsidies.
De resultaten suggereren dat veel bedrijven uit het middensegment de crisis hebben doorstaan met de veerkrachtigheid die eerder werd geïdentificeerd als een kenmerk van deze sector. Als we bekijken hoe de crisis het bedrijfsleven heeft beïnvloed, toetsen we hoe de strategische beslissingen die vóór de crisis zijn genomen deze veerkrachtigheid hebben bevorderd wat bedrijven doen om zich voor te bereiden op herstel.
De middenmarkt reageerde snel op de crisis
IBR-gegevens bevestigen de veerkracht in het middensegment en tonen aandat de meeste ondernemingen stappen hebben gezet om de economische gevolgen van de pandemie het hoofd te bieden.
Bijna de helft (47%) heeft ingrijpende en fundamentele veranderingen aangebracht door hun bedrijfsstrategie aan te passen aan de veranderende handelsomgeving. Over het algemeen waren de bedrijven in sectoren waar aanzienlijke inkomstenverliezen werden verwacht, eerder geneigd om van strategie te veranderen.
Cashflowbeheer is van cruciaal belang geweest - en blijft dat. Overheden waren snel met het bieden van steun, en bedrijven gaven vooral de voorkeur aan overheidssteun boven externe financiering. Dit was waarschijnlijk te wijten aan de gunstigere voorwaarden voor overheidsfinanciering die bedrijven aanmoedigden om van dergelijke regelingen gebruik te maken, zelfs als hun bedrijf financieel levensvatbaar bleef. Wereldwijd heeft iets minder dan 33% van de bedrijven overheidssubsidies aangevraagd en 30% belastingvoordelen.
Bedrijven kozen voor het grootste deel een veelzijdige aanpak om de liquiditeit te waarborgen. Iets minder dan 30% van de bedrijven zettereserves om in werkkapitaal of deed een beroep op bankfaciliteiten. Meer dan 26% sprak met kredietverstrekkers over nieuwe kredieten en ongeveer 24% onderhandelde met hun klanten om ervoor te zorgen dat ze vroeg zouden betalen. Gevestigde bedrijven uit de Azie/Pacific-regio (APAC) vielen op doordat zij minder acties ondernamen rond cashmanagement dan in andere regio's. Aan de andere kant zagen we datmeer startende APAC-bedrijven het volledige scala aan beschikbare opties benutten
Gezien de aard van de pandemie is het niet verwonderlijk dat meer dan de helft van de bedrijven flexibel werken heeft geïmplementeerd, waarbij professionele en financiële dienstverleners deze stappen gemakkelijker konden nemen. Ondertussen bracht ongeveer 30% van de bedrijven wereldwijd de arbeidskosten omlaag door het loon, het personeelsbestand of beide te verlagen en sommige activiteiten te verminderen of op te schorten. In sommige gevallen werden deze acties gedwongen door lockdowns; in de sector consumentenproducten bijvoorbeeld, verminderde meer dan een derde van de bedrijven hun capaciteit, aangezien veel landen de niet-essentiële detailhandel stopzetten.
Veerkrachtigheid wordt een speerpunt in de strategie
De crisis heeft bedrijven gewezen op de noodzaak van toekomstig crisismanagement en de toepassing van technologie. Maar ookop digitale transformatie om continuïteit en de behoefte aan meer organisatorische flexibiliteit te waarborgen. Sommige gevolgen van de pandemie zullen blijvend zijn: meer dan een kwart van de bedrijven denkt dat ze in de toekomst enkele fundamentele veranderingen in hun producten en diensten zullen aanbrengen. De sectoren reizen en toerisme, Technologie, Media en Telecommunicatie (TMT) en mijnbouw zeiden allemaal dat dit een aandachtsgebied was voor verandering in de toekomst.
Meer dan een derde van de bedrijven wereldwijd, en met name in de landbouw- en productiesector, noemde veerkrachtigheid van de toeleveringsketen cruciaal voor de toekomstige strategie. De gevolgen van de crisis op China brachten al vroeg problemen voor de wereldwijde auto- en elektronische productie aan het licht. Een gelijk aantal bedrijven neemt nu al bestaande leveranciers onder de loep en maakt plannen om toeleveringsketens te mobiliseren ter voorbereiding op herstel.
Een van de sectoren die zeer actief op de pandemie reageerde, was de olie- en gassector. Als reactie op een scherpe daling van de prijzen van en de vraag naar fossiele brandstoffen, rapporteerde de sector hoge waarden over het hele scala aan beschikbare maatregelen om de invloed van de crisis te mitigeren. Professionele dienstverlening was even actief, terwijl nutsbedrijven - die mogelijk minder werden getroffen door lockdowns - tot de minst reactieve sectoren in de economie behoorden.
Voorkom risico’s bij het herstel
Wereldwijde lockdowns zijn in veel gebieden al aan het versoepelen, terwijl elders beperkingen opgeheven worden. Leiders kijken uit naar de herstelfase. Maar de overgang uit een crisis is vaak de meest kwetsbare periode voor een organisatie. Het opvoeren van inkooporders en het opbouwen van voorraden kan bedrijven snel overbelasten en de liquiditeit doen afnemen naarmate ze meer uitgeven om terug te keren naar een 'normaal' of groeipad.
Cashflow zal voor veel bedrijven een kritiek punt blijven wanneer ze deze nieuwe fase ingaan. Meer dan 40% van de bedrijven wereldwijd zei dat ze begonnen zijn met het plannen van financiële middelen om hen te helpen bij hun herstel. Het intrekken van overheidssteun en het afbouwen van bijvoorbeeld verlofregelingen zal bedrijven meer raken. Zij zullen ook in hun plannen rekening moeten houden met de betaling van belastingen en btw die in sommige landen werd uitgesteld na de pandemie.
Aangezien de crisis nog lang niet voorbij is, heeft bijna 50% van de bedrijven wereldwijd al plannen voor veiligheid op de werkplek nagedacht. Wanneer en hoe werknemers weer aan het werk gaan, is cruciaal om een uitbraak van een tweede golf te voorkomen, te mitigeren of om doorheen te werken.
Maar er zijn bemoedigende tekens dat de veerkrachtigheid en behendigheid die tijdens de pandemie kenmerkend waren voor de middenmarkt, nu worden toegepast op deze volgende fase. Ter voorbereiding op herstel onderzoeken veel bedrijven hoe ze scenarioplanning beter kunnen gebruiken en worstelen zij met werknemers- en leiderschapsuitdagingen.
Bedrijven denken ook goed na over hoe ze hun middelen kunnen inzetten om te zorgen voor een stabiel en winstgevend herstel in een turbulente economie. Meer dan 40% van de bedrijven zei dat ze zijn begonnen met het identificeren van die klanten en markten waar focus op ligt en waarvan de producten en diensten hen het beste zullen ondersteunen.
De nieuwe veerkrachtigheid
De wereldwijde pandemie en de daaruit voortvloeiende lockdowns hebben de middenmarkt op de proef gesteld als geen andere gebeurtenis sinds mensenheugenis. Veel bedrijven hebben een opmerkelijk aanpassingsvermogen getoond. De organisaties die het meest voorbereid waren, zijn positiever door het ergste van de crisis bewogen. Evenzo zullen waakzaamheid en behendigheid cruciaal zijn wanneer de wereldeconomie een nieuwe fase ingaat. Cashflowbeheer moet een aandachtspunt blijven om faillissementen te voorkomen. Ondertussen zullen operationele flexibiliteit, robuuste technologie en zorgvuldige planning voor talloze potentiële scenario's van cruciaal belang zijn om niet alleen bedrijven te beschermen, maar ook om ze te helpen groeien.
Praat met een Grant Thornton-adviseur bij u op locatie om te bespreken hoe u in deze uitdagende tijden de veerkrachtigheid van uw bedrijf kunt versterken.