- Global Reach
- Afrika
- Amerika
- Europa
- Midden-Oosten
- Pacifisch Azië
Als ondernemer bent u de spil tussen uw leveranciers en klanten. Tijdens de COVID-19 pandemie hebben alle partijen een nieuw en tot nu toe ongekend niveau van ondersteuning nodig. Gezien de onzekerheid van de situatie is een goede communicatie van vitaal belang. Het is essentieel voor ondernemingen om elkaar regelmatig updates te geven, zodat iedereen is geïnformeerd over en voorbereid op veranderingen.
Potentiële problemen
Veranderende vraag en specifieke eisen van klanten zijn moeilijk te voorspellen. Grote volumeveranderingen kunnen gevolgen hebben voor de prijsstelling, de kosten en de voorraad. Nieuwe afspraken over betalings- en leveringsvoorwaarden kunnen niet alleen uw liquiditeit beïnvloeden, maar ook bijvoorbeeld uw btw-verplichtingen.
Het vaststellen van effectieve methoden voor het innen van vorderingen en het aanpassen van de betalingsvoorwaarden kunnen u helpen bij het minimaliseren van de financiële impact als de kredietverzekering wordt ingetrokken. Snelle implementaties en reacties zijn nodig op gebieden als online verkoop, voorraadbeheer, distributieformules en het veilig onderhouden van de kwetsbare personen.
Het kan zijn dat vanwege beperkende maatregelen op het gebied van transport en veiligheid uw gebruikelijke leveranciers (tijdelijk) niet meer aan u kunnen leveren. Door op een andere leverancier over te stappen kunt u uw inkopen wellicht veiligstellen. Denk daarbij wel aan consequenties die het (tijdelijk) vervangen van leveranciers kan hebben, zoals contractuele verplichtingen ten opzichte van leveranciers, transporteurs, distributie en uw afnemers.
Kunt u of uw zakenpartner tijdelijk niet aan de betalingsverplichtingen voldoen, dan is het van belang dat partijen hiervoor in goed overleg een oplossing proberen te vinden. Ons advies is die afspraken goed vast te leggen.
Bedenk dat bijna alle wijzigingen of nieuwe afspraken per direct gevolgen kunnen hebben voor de btw-positie van u, uw leverancier en uw afnemer. Als dit niet direct goed wordt beoordeeld, dan kan de btw gemakkelijk voor een partij een onverwachte en niet gewenste schadepost zijn, die zich achteraf moeilijk laat repareren.
Communiceren met uw klanten en leveranciers is van vitaal belang, zodat zij op de hoogte zijn van eventuele veranderingen in uw onderneming en zij begrijpen dat u voorbereid bent op en in staat bent om te reageren op de crisis. Bedenk hoe u klanten en leveranciers kunt informeren over veranderingen in de onderneming, de beslissingen die u moet nemen en hoe u op COVID-19 reageert.
Te overwegen acties
Beoordeel
Identificeer kwesties die een impact kunnen hebben op uw leveranciers en klanten en denk na over wat de gevolgen kunnen zijn. Wat is de specifieke impact van de situatie op uw onderneming?
Bescherm
Ontwikkel snel top-down, high-level opties en bind uw strategische en tactische beslissingen aan die keuzes om synergie te garanderen. Wat zijn uw specifieke prioriteiten?
Herstel
Als de markt eenmaal stabieler is, neem dan de tijd om na te denken over mogelijke 'naschokken' van de COVID-19-uitbraak zijn voor uw onderneming. Hoe kunt u deze plannen en heeft u het werkkapitaal om uw onderneming weer op te starten als de activiteit weer aantrekt?
Overweeg deze vragen
- Wat zijn de belangrijkste veranderingen in mijn diensten en hoe beïnvloeden ze het gedrag van mijn klanten?
- Hoe kan ik zorgen voor regelmatige en duidelijke communicatie over mijn beleid en service updates?
- Waar liggen de risico's op financieel falen en wat zijn de mogelijkheden om sneller inkomsten te genereren?
- Welke klanten en leveranciers hebben uitgebreide voorwaarden of andere afspraken nodig, en waar mijn goederenketen afhankelijk is van vervoer of export heb ik alternatieven?
- Wie van mijn concurrenten in andere landen ervaren nu een negatieve impact en zijn er mogelijkheden om klanten te ondersteunen die worstelen met hun toeleveringen?
Lees inzichten van onze specialisten
- Betaalt uw afnemer niet vanwege de COVID-19 pandemie? Vraag de btw terug!
- Uitstel van betaling aan Belastingdienst
- Hoe zit het met mijn btw in andere (EU) landen?
- Btw-gevolgen bij annulering van uw event?
- Invoer medische goederen ten behoeve van COVID-19 in EU tijdelijk vrijgesteld van omzetbelasting
- Uitstel nieuwe btw-regels voor webshops naar 1 juli 2021? >>
- Btw-maatregelen voor de zorgsector >>
- Geen btw op mondkapjes vanaf 25 mei 2020 >>
Hoe kan ik reageren op het coronavirus COVID-19?
Meld u aan voor onze nieuwsbrieven
Wij brengen u graag op de hoogte van nieuwe inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering en strategie voor de gezondheidszorgsector.