-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Door de uitbraak van het coronavirus hebben veel ondernemers 3 maanden uitstel van betaling van belastingen aangevraagd bij de Belastingdienst. Dit uitstel loopt in de meeste gevallen binnenkort af of is recent al afgelopen. Welke mogelijkheden zijn er dan voor betaling en vervolguitstel?
In dit artikel geven wij antwoord op de meest gestelde vragen rond het uitstel van betaling van belastingen. Kijk voor een schematische weergave ook naar het stroomschema uitstel van betaling [ 62 kb ].
Wanneer kan ik uitstel van betaling aanvragen?
In de basis is het mogelijk 3 maanden bijzonder uitstel van betaling van belastingen aan te vragen. Het uitstel kan worden aangevraagd op het moment dat er een (naheffings-) aanslag is opgelegd. Voor alle aanslagen inkomstenbelasting, zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffing en omzetbelasting kan in één keer tegelijk uitstel van betaling worden aangevraagd. Een verzoek om uitstel van betaling voor de vennootschapsbelasting geldt bijvoorbeeld ook voor de loonbelasting. Als de belastingplichtigen niet overeenkomen, is wel een apart verzoek om uitstel nodig. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij een fiscale eenheid omzetbelasting of ondernemen in een VOF. Bij het verzoek hoeven geen bewijsmiddelen te worden meegezonden. Ook hoeft geen zekerheid te worden verstrekt. U krijgt 3 maanden uitstel van betaling. De Belastingdienst bevestigt dit per brief.
Ook voor andere belastingaanslagen kan uitstel van betaling worden aangevraagd. Hierbij geldt echter dat voor iedere belasting apart een verzoek moet worden gedaan. Dit betreft de assurantiebelasting, kansspelbelasting, verhuurdersheffing, opslag duurzame energie, energiebelasting, kolenbelasting, afvalstoffenbelasting, belasting op leidingwater, accijnzen en verbruiksbelasting alcoholvrije dranken.
Hoe dien ik een aanvraag bijzonder uitstel van betaling in?
Voor de aanvraag van het bijzonder uitstel van betaling kunt u gebruik maken van het online formulier van de Belastingdienst met behulp van DigiD. Indien het niet mogelijk is om online een aanvraag te doen, is het ook mogelijk om per brief een schriftelijk verzoek voor bijzonder uitstel van betaling in te dienen.
Hoe lang loopt het uitstel van betaling door?
Vanaf het moment van indienen van het verzoek om uitstel van betaling, wordt voor een periode van 3 maanden uitstel van betaling verleend. De Belastingdienst stuurt een bevestigingsbrief van het verleende uitstel met daarin de datum tot wanneer het uitstel is toegekend. Het uitstel van betaling geldt automatisch ook voor alle aanslagen die worden opgelegd binnen deze 3 maanden. Voor aangiftebelastingen moet u op tijd aangifte blijven doen. Eventuele verzuimboeten wegens niet tijdig betalen komen te vervallen. Verzuimboeten vanwege te laat ingediende aangiften blijven wel in stand. Het uitstel van 3 maanden geldt niet per aanslag (met steeds opschuivende vervaltermijnen) maar is één termijn van 3 maanden. Voor een aanslag die na 2 maanden wordt opgelegd is er dus feitelijk maar 1 maand uitstel.
Wat gebeurt er na 3 maanden?
Wanneer het bijzonder uitstel van betaling na 3 maanden afloopt, moeten de openstaande belastingschulden worden betaald. Om te voorkomen dat ondernemers alsnog in betalingsproblemen komen hoeven de openstaande aanslagen niet in één keer te worden voldaan. De Belastingdienst stuurt “na de zomer” aan iedere belastingplichtige een brief met informatie over de terugbetaling. Waarschijnlijk wordt een betalingsregeling aangeboden die per bedrijfssector kan verschillen. Bijvoorbeeld een periode van 12 maanden waarin de openstaande belastingen moeten worden ingelopen terwijl nieuwe aanslagen tijdig worden betaald.
Indien de aangeboden betalingsregeling niet past, is het waarschijnlijk ook mogelijk een persoonlijke betalingsregeling met de Belastingdienst af te spreken. Vraag is wel of de Belastingdienst hiervoor voldoende capaciteit heeft.
Wat moet ik doen als ik na 3 maanden nieuwe belastingaanslagen nog niet kan betalen?
Als het uitstel van betaling van 3 maanden te kort is, kan er verzocht worden om verlengd uitstel van betaling. Het verlengd uitstel van betaling geldt totdat de Belastingdienst dit intrekt. Verlengd uitstel wordt in ieder geval niet eerder ingetrokken dan 1 oktober 2020.
Welke voorwaarden gelden voor het verlengd uitstel van betaling?
Indien u verlengd uitstel van betaling wilt aanvragen, moet aan de volgende voorwaarden voldaan worden:
- De bestaande betalingsproblemen maken langer uitstel van betaling noodzakelijk.
- De betalingsproblemen zijn hoofdzakelijk door de coronacrisis; en
- Er is voor de belastingschuld waarvoor langer uitstel van betaling nodig is, voldaan aan de aangifteplicht.
Indien niet wordt voldaan aan deze voorwaarden, kan er geen verlengd uitstel van betaling worden aangevraagd. Wij adviseren dan om contact op te nemen met de Belastingdienst om afspraken te maken over een persoonlijke betalingsregeling.
Indien wel wordt voldaan aan de bovenstaande voorwaarden kan er verlengd uitstel van betaling worden aangevraagd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen verlengd uitstel van betaling waarbij op moment van ontvangst van het oorspronkelijke uitstel de openstaande belastingschulden minder dan € 20.000 bedragen en verlengd uitstel van betaling waarbij de openstaande belastingschulden meer dan € 20.000 bedragen.
Bij een uitstel van langer dan drie maanden moet de ondernemer verklaren dat geen bonussen worden uitgekeerd aan het bestuur en de directie van de onderneming, geen dividend wordt uitgekeerd en geen eigen aandelen worden ingekocht in de periode vanaf het indienen van het uitstelverzoek tot en met de datum van de vergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021.
Onder bonussen worden mede begrepen winstuitdelingen en andere betalingen die kenmerken van bonussen hebben. Deze voorwaarde ziet niet op bonussen, dividenden en aandelen waarvan de uitbetaling en inkoop na het uitstelverzoek plaatsvindt, maar de daaraan ten grondslag liggende beslissing in 2019 is genomen.
Wanneer heb ik een derde deskundigenverklaring nodig?
Als de totale belastingschuld ten tijde van ontvangst van het verzoek om uitstel € 20.000 of minder bedraagt, kan bijzonder uitstel van betaling aangevraagd zonder derde deskundigenverklaring. Bij het indienen van het verzoek verklaart u dat u er alles aan doet om de liquiditeitspositie te verbeteren. Dit betekent onder andere dat uw onderneming geen dividenden of bonussen uitkeert een geen eigen aandelen inkoopt.
Indien uw belastingschulden op het moment van het uitstel van betaling meer dan € 20.000 bedragen, is voor verlengd uitstel van betaling een derde deskundigenverklaring nodig.
Een derde-deskundige is bijvoorbeeld een accountant of belastingadviseur, maar kan ook uw brancheorganisatie of een andere deskundige zijn.
De deskundige moet aannemelijk maken dat er betalingsproblemen zijn op het moment waarop om uitstel wordt gevraagd, of kort daarna. Uit de verklaring moet blijken dat de financiële problemen hoofdzakelijk zijn ontstaan door de coronacrisis. Daarnaast bevat de verklaring een zogenoemde liquiditeitsprognose. Deze moet volgens de derde-deskundige plausibel zijn. De prognose moet worden gemaakt aan de hand van feiten en omstandigheden die bekend zijn op het moment dat om uitstel van betaling wordt gevraagd. De deskundige licht toe welke gegevens de ondernemer heeft verstrekt voor de verklaring.
Wilt u dat Grant Thornton u helpt bij het opstellen van een liquiditeitsprognose of een derde deskundigenverklaring? Laat dan hier uw gegevens achter. Wij nemen vervolgens contact met u op.
Wat gebeurt er na 1 oktober 2020?
De bijzondere uitstelregeling loopt in elk geval tot 1 oktober 2020. Hierna bepaalt het kabinet wanneer de situatie zich leent om het uitstel van betaling in te trekken. Mogelijk wordt gekozen voor een sectorafhankelijke aanpak. Als dat gebeurt, krijgt de ondernemer een passende betalingsregeling aangeboden. Het staat ondernemers vrij om de uitgestelde belasting al eerder terug te betalen.
Hoe werkt een betalingsregeling?
Ook na afloop van het verlengde uitstel (tot 1 oktober 2020) dienen de belastingschulden alsnog te worden betaald. Het gaat steeds om uitstel en niet om afstel. Na afloop van de uitsteltermijn biedt de Belastingdienst een betalingsregeling aan. Het is nog niet bekend hoe deze betalingsregeling er uit ziet. De verwachting is dat het beleid ruimhartiger dan normaal zal worden toegepast. Er is bijvoorbeeld aangegeven dat in voorkomende situaties de betalingsregeling langer dan 12 maanden kan duren. Mogelijk moet er wel enige zekerheid verstrekt worden. Hierbij kan gedacht worden aan een bankgarantie, hypotheekrecht of verpanding.
Vervalt mijn uitstel van betaling als ik tussentijds een openstaande aanslag betaal?
Nee, als u gedeeltelijk betaald op de openstaande aanslagen dan blijft het uitstel van betaling in stand voor de overige openstaande aanslagen en nieuwe aanslagen die worden opgelegd in de periode dat het uitstel loopt.
Ik heb een naheffingsaanslag ontvangen met een verzuimboete voor niet tijdig betalen. Moet ik deze boete betalen?
Nee, deze boete hoeft niet betaald te worden. De Belastingdienst laat komende tijd automatisch de verzuimboete voor het niet (tijdig) betalen achterwege. Het gaat om betalingsverzuimen begaan in de periode van 12 maart 2020 tot aan de datum dat het bijzonder uitstel van betaling eindigt.
Indien ondernemers toch een belastingaanslag met boete ontvangen, hoeft deze dus niet betaald te worden. Een bezwaarschrift indienen is niet nodig. De boete zal door de Belastingdienst zelf vernietigd worden.
Zijn er nog andere mogelijkheden rond het uitstel van betaling?
Als uw uitstel afloopt kunt u (op hoofdlijnen) vier dingen doen:
- Betalen
Als de gevolgen van de coronacrisis voor uw bedrijf meevallen, kunt u de openstaande belastingen betalen. Verder hoeft u niets te doen. - Geen actie ondernemen
De Belastingdienst stuurt “na de zomer” een brief met de wijze waarop u de openstaande aanslagen kunt betalen. Voor de betaling houdt u zich aan deze betalingsregeling. Nieuwe aanslagen dienen tijdig betaald te worden. - Aanvraag vervolg uitstel
Afhankelijk van de omvang van het openstaande bedrag is hierbij een derde deskundigenverklaring nodig. Openstaande aanslagen hoeven niet betaald te worden en voor nieuwe aanslagen geldt in ieder geval uitstel tot 1 oktober 2020. - Openstaande aanslagen betalen en nieuw uitstel aanvragen
Een vierde mogelijkheid is om na afloop van het 3-maands uitstel termijn alle openstaande belastingen te voldoen en vervolgens opnieuw 3 maanden uitstel aan te vragen. Hiervoor is dan geen derde deskundigenverklaring of liquiditeitsprognose nodig. Het nieuwe verzoek wordt behandeld als een eerste verzoek om uitstel.
Heeft u andere vragen over het uitstel van betaling? Neem contact op met uw adviseur of bel ons corona crisisteam.
Download hier het stroomschema uitstel van betaling
