-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin uw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in uw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaalt u wat uw impact is? En hoe meet uw die vervolgens? In deze sessie nemen we u mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van uw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Voorbeeld 1
De omzetcijfers zijn als volgt:
Periode | Omzet |
2019 | € 12 miljoen |
3 maanden 2019 | € 3 miljoen |
Periode | Omzet |
Maart 2020 | € 750.000 |
April 2020 | € 250.000 |
Mei 2020 | € 250.000 |
Juni 2020 | € 350.000 |
Juli 2020 | € 750.000 |
Periode | Omzet |
Maart-mei 2020 | € 1.250.000 |
April-juni 2020 | € 850.000 |
Mei-juli 2020 | € 1.350.000 |
Voor de NOW is het meest optimaal om te kiezen voor de periode april-juni 2020. De omzetdaling betreft 72%. Dit geeft recht op 90% x 72% = 65% NOW. Achteraf is dit natuurlijk een stuk eenvoudiger te beoordelen op basis van werkelijke cijfers, dan vooraf op basis van schattingen. Bij vaststelling van de definitieve subsidie kan niet gekozen worden voor een andere (gunstigere) periode.
Omzetdaling valt mee
Als de uiteindelijk gerealiseerde omzetdaling meevalt in vergelijking met de ingediende schatting, dan leidt dit tot een terugbetalingsverplichting van NOW. Bij een aanvraag van 70% omzetdaling was bijvoorbeeld recht op 63% NOW waarvan 80% als voorschot is uitbetaald. Als de daadwerkelijke omzetdaling ’maar’ 40% is, staat hier een recht van 36% NOW tegenover. Dit leidt tot een terugbetaling van 37% NOW (onder verrekening met het ontvangen voorschot). Deze situatie komt veel voor. Ondernemers waren in april pessimistischer over de omzetontwikkeling; waarbij wij gelukkig zien dat de omzetdalingen in veel gevallen zijn meegevallen. Hoe relatief ook bij een omzetdaling van 40%!
Als de uiteindelijk gerealiseerde omzetdaling onder 20% zakt, dient de gehele NOW te worden terugbetaald. Dit geldt bijvoorbeeld voor ondernemers die uit voorzorg in april NOW hebben aangevraagd maar niet geconfronteerd zijn met een grote omzetdaling. In sommige gevallen is zelfs sprake van een omzetstijging.
20% is dus een harde grens. Daaronder is geen recht op NOW. Terwijl daarboven pro rata recht is op NOW. Bij een omzetdaling van 25% is bijvoorbeeld recht op 22,5% NOW (90% loonkosten x 25% omzetdaling).
Overigens is de daadwerkelijke NOW ook afhankelijk van de ontwikkeling van de loonsom zodat de terugbetaling ook daardoor kan mee- of tegenvallen (zie ons derde artikel in deze serie).
Omzetdaling groter dan verwacht
Het komt ook voor dat de omzetdaling een stuk steviger is dan verwacht. Er is bijvoorbeeld NOW aangevraagd voor een omzetdaling van 40%, terwijl de daadwerkelijke omzetdaling 70% bedraagt. Omdat wel een aanvraag voor NOW is ingediend, heeft de ondernemer hierbij recht op een nabetaling van NOW.
Een ondernemer die dacht geen NOW nodig te hebben omdat hij een omzetdaling had van minder dan 20% maar nu toch geconfronteerd wordt met een omzetdaling van 20% of meer ontvangt geen NOW.
Omzetdaling verkeerd berekend 1
Een situatie die wij veel tegenkomen is die waarin de omzetdaling op het verkeerde niveau is berekend. Een BV heeft een individuele aanvraag voor NOW ingediend, terwijl zij onderdeel uitmaakt van een groep waarin de omzetdaling op groepsniveau moet worden berekend. Dit kan tot aanzienlijke terugbetalingsverplichtingen leiden, omdat de omzetdaling van de ene groepsvennootschap verzacht wordt door de gelijkblijvende (of stijgende!) omzet van een andere groepsvennootschap. Alleen indien de omzetdaling op groepsniveau lager ligt dan 20%, is een individuele aanvraag van NOW mogelijk op basis van de versoepelde concernregeling. In het eerste artikel in deze serie zijn wij hier verder op ingegaan.
Omzetdaling verkeerd berekend 2
De omzet van de driemaandsperiode 2020 wordt vergeleken met de gemiddelde 3 maandsomzet over 2019 (omzet 2019 x 25%). Onze ervaring is dat in sommige aanvragen van NOW de omzet 2020 niet is vergeleken met de gemiddelde omzet 2019 maar ‘maand met maand’. De omzet over de periode maart tot en met mei 2020 is dan vergeleken met de omzet over de periode maart tot en met mei 2019. Dit kan tot vervelende uitkomsten (oftewel terugbetaling!) leiden bij vaststelling van de definitieve subsidie; bijvoorbeeld bij seizoensbedrijven die in maart tot en met mei een piek hebben en in andere maanden een lagere omzet behalen. De referentieomzet over het gemiddelde van 2019 ligt dan aanzienlijk lager dan de omzet over maart tot en met mei.
Voorbeeld 2
Periode | Omzet |
Januari-juni 2019 | € 2 miljoen per maand |
Juli-december 2019 | Nihil |
Gemiddelde omzet 2019 | € 1 miljoen per maand |
Gemiddelde omzet 3 maanden 2019 | € 3 miljoen |
Gemiddelde omzet maart-mei 2019 | € 6 miljoen |
Als de omzet over maart tot en met mei 2020 bijvoorbeeld € 3 miljoen is, is feitelijk sprake van een halvering van de omzet ten opzichte van maart tot en met mei 2019 (van € 6 miljoen in 2019 naar € 3 miljoen in 2020); voor de NOW echter is de omzet op hetzelfde niveau (€ 3 miljoen 2019 vs. € 3 miljoen 2020) en bestaat geen recht op NOW. Als toch NOW is aangevraagd, dient deze geheel te worden terugbetaald.
De grens van 20% omzetdaling
De grens van 20% omzetdaling is om meerdere redenen relevant. Hiervoor schreven we al dat bij een omzetdaling van minder dan 20% NOW moet worden terugbetaald. Aan de andere kant biedt een omzetdaling van minder dan 20% op groepsniveau toegang tot gebruik van de versoepelde concernregeling. Alleen bij een omzetdaling van minder dan 20% op groepsniveau kan NOW worden aangevraagd door een individuele BV die onderdeel uitmaakt van een groep. Erg belangrijk is wel dat de versoepelde concernregeling aanmerkelijk strenger is dan de hoofregel. Naast de aanvrager dient het concern (groepshoofd) zich aan voorwaarden te houden rond bijvoorbeeld dividenduitkeringen en bonusbetalingen.
Wat is omzet?
Nu het belang van een juist berekende omzet duidelijk is, is de vraag ‘wat is omzet’? De NOW-regeling schrijft daarover dat wordt aangesloten bij het netto-omzetbegrip uit het Burgerlijk Wetboek (art. 2:377 lid 6 BW). Alles is er op gericht om te voorkomen dat er met omzet geschoven wordt, zodat meer recht op NOW ontstaat. Te denken is aan:
- aansluiting bij de in de jaarrekening/aangifte inkomstenbelasting gehanteerde grondslagen;
- hanteren van een bestendige gedragslijn;
- toepassen van het matchingbeginsel;
- benadrukken van doelstelling van de NOW-regeling in kader van omzetverlies door corona.
Door de NOW ontstaat dus een extra periodegrens waar omzet aan moet worden toegerekend. Een situatie die we normaal alleen kennen van de balansdatum einde boekjaar. Omdat voor een goede omzetvaststelling ook een juiste voorraadwaardering bepalend kan zijn, geeft de NBA instructies om tijdig de voorraad te inventariseren. Ook hier wordt aangesloten bij de normale gang van zaken bij de jaarrekening. Is de voorraadinventarisatie normaal niet nodig omdat wordt aangesloten bij een telling van de ondernemer? Dan is dat voor de NOW-regeling (waarschijnlijk) ook mogelijk. Het is wachten op meer duidelijkheid van de NBA over dit onderwerp en de benodigde accountantswerkzaamheden voor de accountantsverklaring voor de NOW-regeling.
Wat is omzet? Behoort daar toe ook rentebaten? Ontvangen subsidies? Incidentiele omzet uit niet normale bedrijfsactiviteiten? En wanneer wordt iets een normale bedrijfsactiviteit? Tellen andere overheidssubsidies zoals TOGS en TVL mee als omzet voor de NOW? In haar FAQ gaat de NBA alvast verder in op deze en een aantal andere veelgestelde vragen. Daarbij wordt steeds gepoogd om de omzet toe te rekenen aan de juiste maanden.
Een aantal voorbeelden uit de praktijk:
Een ondernemer wilt zijn diensten wel leveren in de periode maart tot en met mei 2020; maar pas factureren in juni 2020. Zijn doel is om hiermee in mei een lagere omzet te verantwoorden zodat een groter recht op NOW ontstaat. Zoals voor de hand mag liggen, werkt dit niet. Facturen voor leveringen van goederen of diensten in de periode maart tot en met mei 2020 worden aan deze periode toegerekend ook indien zij buiten deze periode zijn gefactureerd.
Een andere ondernemer factureert zijn diensten op basis van een abonnement in januari 2020. De dienst wordt vervolgens elke maand doorlopend geleverd. De omzet van januari 2020 zal voor 3/12e deel worden toegerekend aan de NOW periode maart tot en met mei 2020.
Zo kan het voorkomen dat de omzet hoger is dan een ondernemer zelf in eerste instantie bij het aanvragen van NOW heeft ingeschat. Snelle duidelijkheid over nog openstaande vragen is daarom gewenst.
Omzet 2019 en gebroken boekjaar
De over 2020 berekende omzet moet steeds vergeleken worden met de omzet over 2019. In veel gevallen kan daarbij aansluiting gezocht worden bij de omzet uit de jaarrekening 2019. Als sprake is van een gebroken boekjaar (bijvoorbeeld 1 september 2018 tot en met 31 augustus 2019) is dat veel minder makkelijk. De omzet van twee gebroken boekjaren (2018/2019 en 2019/2020) moet herberekend worden naar het kalenderjaar 2019. Het zou de praktijk helpen als een afwijkende omzetberekening in dit soort situaties wordt toegestaan.
Omzet 2019 en wijziging in ondernemingsstructuur
Er doen zich situaties voor waarin de omzet over 2019 geen representatieve maatstaf is.
Eind mei is een derde aanpassing op de NOW 1.0 regeling doorgevoerd. Hierin is opgenomen dat de referentieomzet 2019 mag worden aangepast indien in de periode 2 januari 2019tot en met 1 februari 2020 sprake is van:
- een startende onderneming;
- overname van een onderneming (economische eenheid/activa-passiva transactie)
- verkoop van een onderdeel of activiteit.
De omzet in de driemaandsperiode van 2020 wordt dan niet langer vergeleken met de omzet in 2019 maar met een 3-maands gemiddelde omzet berekend vanaf het begin van de maand van de datum van de gebeurtenis tot en met 29 februari 2020. Een afwijkende berekening die het verschil kan maken tussen wel of geen recht op NOW.
Voorbeeld 3
Voorbeeld
Een logistiek bedrijf heeft in 2019 een omzet van € 12 miljoen. De gemiddelde omzet in 2019 over 3 maanden bedraagt € 3 miljoen.
Per 1 januari 2020 doet zij een overname van een ander logistiek bedrijf met in 2019 een omzet van € 6 miljoen.
De gemiddelde omzet in 2019 over 3 maanden bedraagt € 1,5 miljoen.
Omdat beide bedrijven onderdeel uitmaken van dezelfde groep moeten zij in 2020 samen worden geteld. De gezamenlijke omzet bedraagt in maart tot en met mei 2020 € 3,2 miljoen.
Indien de omzet van € 3,2 miljoen wordt vergeleken met de gemiddelde 3 maands omzet over 2019 van € 3 miljoen dan is sprake van een omzetstijging. Er is dus geen recht op NOW.
De omzet van € 3,2 miljoen mag door deze aanpassing van de regeling worden vergeleken met de gemiddelde 3 maands omzet over de periode 1 januari 2020tot en met 29 februari 2020 (stel: € 4,5 miljoen). Er is sprake van een omzetdaling van 29% en dus wel recht op NOW.
Bij de aanvraag dient een afwijkende referentieperiode te worden aangegeven. Wij hopen dat het UWV hier coulant mee omgaat.
Casus vanuit internationaal perspectief: costplus methodiek
Een internationaal concern is gevestigd in meerdere landen en heeft haar hoofdvestiging in Frankrijk. In Nederland is zij met één BV actief met een beperkt aantal werknemers. In de Nederlandse BV wordt geen zelfstandige omzet behaald, maar gewerkt voor het Franse groepshoofd. De kosten van de Nederlandse BV worden doorbelast aan Frankrijk met een opslag (costplus methodiek). Door de coronacrisis kunnen de werknemers hun werk niet uitvoeren. De Nederlandse BV vraagt NOW aan.
Bij bepaling van de omzet voor de NOW wordt de doorbelasting van de kosten aan het Franse groepshoofd in Nederland behandeld als omzet. Er is pas recht op NOW indien sprake is van een omzetdaling. Dat leidt tot de vraag: kan de Nederlandse BV haar (loon-)kosten nog doorbelasten aan Frankrijk? In veel gevallen zal aan de doorbelasting een contract ten grondslag liggen waarbij de doorbelasting tevens deel uitmaakt van het transfer pricing beleid van de onderneming. De inhoud van het contract bepaalt in hoeverre de doorbelasting in stand blijft. Is er bijvoorbeeld een opzegtermijn na 2 maanden indien geen werkzaamheden worden verricht?
Als er geen contract is moet er gekeken worden naar in het zakelijk verkeer gebruikelijke afspraken. Binnen de NOW-regeling is het niet toegestaan om een wijziging aan te brengen in het transfer pricing beleid. Dit kan anders zijn in situaties waarin het juist tussen zakelijk handelende derden gebruikelijk is om een aanpassing te doen in de doorbelasting. Alleen zonder doorbelasting is er geen omzet en dus recht op NOW.
Samenvattend
Er bestaat een reëel risico op terugbetaling van NOW indien sprake is van:
- de NOW is aangevraagd met een te hoge schatting omzetdaling;
- de NOW is aangevraagd voor een niet-optimale referentieperiode 2020;
- de NOW is aangevraagd op basis van een onjuiste referentieomzet 2019 door vergelijking maand 2019 met maand 2020;
- de NOW is aangevraagd zonder rekening te houden met het brede omzetbegrip van de NOW;
- de NOW is aangevraagd op basis van de omzet van een gebroken boekjaar;
- een overname of verkoop van een activiteit waarbij niet de juiste referentieperiode voor de omzet wordt gehanteerd;
- een costplus doorbelasting waarbij een contract en/of transfer pricing beleid een doorbelasting van kosten voorschrijft.
Meer duidelijkheid vanuit de overheid/het UWV op deze punten is gewenst.
Vragen
Heeft u vragen over de NOW-regeling? Vraagt u zich af of uw aanvraag juist is ingediend? Wat is uw risico op terugbetaling? Neem contact met ons op voor een second opinion. Ook kunnen wij u behulpzaam zijn bij het afgeven van de benodigde deskundigen- of accountantsverklaring.
In het volgende deel van dit blog gaan wij in op de invloed van de loonsom op de hoogte van de NOW.
Lees andere artikelen in deze NOW-regeling 1.0 serie
Om NOW aan te vragen, dient sprake te zijn van een omzetdaling van 20% of meer. Hoe deze omzetdaling wordt berekend, komt in een volgende blog aan de orde. In dit deel kijken we naar de vennootschappen waarvan de omzet in de berekening moet worden meegenomen. Lees het hele artikel >>
Om NOW aan te vragen dient sprake te zijn van een omzetdaling van 20% of meer. In het eerste deel van onze NOW 1.0 serie, zijn wij ingegaan op de vennootschappen waarvan de omzet moet worden berekend. In dit tweede deel lichten wij de daadwerkelijke berekening van de omzet toe. Waar moet u op letten bij die berekening? En wat zijn de gevolgen van een hogere of lagere omzet? Lees het hele artikel >>