-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Voorbeeld 1
Een Holding BV houdt 100% van de aandelen in een supermarkt en in een horecazaak.
Supermarkt BV heeft in 2019 een omzet van € 12.000.000.
In de periode maart-mei 2020 heeft zij een omzet van € 3.3000.000. Een stijging van 10% ten opzichte van de gemiddelde omzet in 2019. Zij heeft in de coronamaanden hogere omzetten behaald door het hamstergedrag van de consument.
Horeca BV heeft in 2019 een omzet van € 6.000.000.
In de periode maart-mei 2020 heeft zij een omzet van NIHIL, omdat zij door de coronacrisis verplicht is gesloten. Een daling van 100% ten opzichte van de gemiddelde omzet in 2019.
Holding BV, Supermarkt BV en Horeca BV vormen één groep. Er is geen onderlinge omzet tussen Supermarkt BV en Horeca BV.
De directie van Supermarkt BV heeft geen NOW aangevraagd.
De directie van Horeca BV heeft in april 2020 NOW 1.0 aangevraagd, zonder overleg met Supermarkt BV. Zij kiest voor de periode maart-mei 2020 met een omzetdaling van 100%. Op basis van de aanvraag ontvangt zij een 80% voorschot NOW ter grootte van 90% van de loonkosten van januari 2020 (80% voorschot x 90% loonkosten x 100% omzetdaling).
Bij vaststelling van de definitieve subsidie wordt de omzetdaling bepaald op groepsniveau (Holding BV, Supermarkt BV en Horeca BV). De omzet van de hele groep over 2019 betreft € 18.000.000. Het gemiddelde over drie maanden omzet in 2019 is € 4.500.000. De groepsomzet in maart-mei 2020 bedraagt € 3.300.000. De daling van de omzet betreft 27% (omzet 2019 – omzet 2020 / omzet 2019 x 100% = € 4.500.000 - € 3.300.000 / 4.500.000 x 100%).
De groep heeft recht op 24% NOW-subsidie over haar loonkosten van maart-mei 2020 (90% loonkosten x 27% omzetdaling). Dit betekent dat Horeca BV een aanzienlijk bedrag van de eerder ontvangen NOW moet terugbetalen, want zij heeft 90% van de loonkosten vergoed gekregen (waarvan 80% als voorschot is uitbetaald).
Supermarkt BV heeft geen NOW aangevraagd, terwijl ze daar wel recht op had en ontvangt geen nabetaling. Vraag is overigens wel hoe ethisch het is voor Supermarkt BV om NOW aan te vragen, terwijl zij individueel bezien een omzetstijging doormaakt.
Uitzondering versoepelde concernregeling
Zoals zo vaak is er geen regel zonder een uitzondering. Na een korte lobby is in mei een versoepeling op de NOW op groepsniveau ingevoerd. Indien het concern een omzetdaling heeft lager dan 20% bestaat in beginsel geen recht op NOW. Om in voorkomende gevallen vennootschappen, die te maken hebben met een omzetdaling, toch NOW te geven, is er een uitzondering in de NOW opgenomen (art. 6a NOW 1.0 en art. 7 NOW 2.0). De NOW mag dan voor een individuele vennootschap afzonderlijk worden berekend en aangevraagd.
De uitzondering is alleen van toepassing indien het concern als geheel een omzetdaling heeft van minder dan 20%. Indien het concern een omzetdaling heeft van 27% (voorbeeld 1) dan is de uitzondering niet van toepassing. Er mag niet gekozen worden voor de gunstigere versoepelde concernregeling (‘stand-alone’).
Wederom een voorbeeld ter verduidelijking.
Voorbeeld 2
De Supermarkt BV en Horeca BV uit voorbeeld 1, maar dan met andere omzetcijfers.
Een Holding BV houdt 100% van de aandelen in een supermarkt en in een horecazaak.
Supermarkt BV heeft in 2019 een omzet van € 12.000.000.
In de periode maart-mei 2020 heeft zij een omzet van € 3.500.000. Een stijging van 16,7%.
Horeca BV heeft in 2019 een omzet van € 6.000.000.
In de periode maart-juni 2020 heeft zij een omzet van € 250.000. Een daling van 83%.
Holding BV, Supermarkt BV en Horeca BV vormen één groep. Er is geen onderlinge omzet tussen Supermarkt BV en Horeca BV.
De directie van Supermarkt BV heeft geen NOW aangevraagd.
De directie van Horeca BV heeft in april 2020 NOW 1.0 aangevraagd (zonder overleg met Supermarkt BV). Zij kiest voor de periode maart-mei 2020 met een omzetdaling van 83%. Op basis van de aanvraag ontvangt zij een 80% voorschot NOW ter grootte van 75% van de loonkosten van januari 2020 (90% loonkosten x 83% omzetdaling).
Bij vaststelling van de definitieve subsidie, wordt de omzetdaling bepaald op groepsniveau (Holding BV, Supermarkt BV en Horeca BV). De omzet van de hele groep over 2019 betreft € 18.000.000. Het gemiddelde over drie maanden omzet in 2019 is € 4.500.000. De groepsomzet in maart-mei 2020 bedraagt € 3.750.000. De daling van de omzet betreft 16,7% (€ 4.500.000 - € 3.750.000 / 4.500.000 x 100%).
De groep heeft geen recht NOW-subsidie over haar loonkosten van maart-mei 2020, omdat de omzetdaling lager is dan 20%. Dit betekent in beginsel dat Horeca BV het gehele aan NOW ontvangen bedrag moet terugbetalen, want zij heeft 75% van de loonkosten vergoed gekregen (waarvan 80% als voorschot is uitbetaald).
Indien Horeca BV een beroep kan doen op de versoepelde concernregeling, wordt Horeca BV individueel, los van de overige groepsvennootschappen, beoordeeld voor de NOW.
Haar omzet over 2019 was € 6.000.000. Per periode van drie maanden is dat gemiddeld € 1.500.000. Het gemiddelde over drie maanden omzet in 2019 is € 1.500.000. De behaalde omzet in de driemaandsperiode in 2020 is € 250.000. Zij heeft recht op 75% NOW (90% loonkosten x 83% omzetdaling). Haar loonkosten over maart-mei 2020 worden voor 75% vergoed onder verrekening van het voorschot van 80% van de loonkosten van januari 2020 x 3 maanden.
Bij de aanvraag van NOW was het nodig om aan te geven dat een beroep wordt gedaan op de versoepelde concernregeling. Dit was pas vanaf invoering van de regeling mogelijk in mei 2020. Reden van de verklaring vooraf is dat voor de hele groep extra voorwaarden gelden. Waaronder een verbod op uitkering van dividend, een verbod op bonussen voor de directie en een verbod op inkoop van aandelen, afwezigheid van een personeels-BV en overeenstemming met vakbond of ondernemingsraad.
Een groot aantal ondernemers heeft bij de aanvraag van NOW onterecht niet aangegeven de versoepelde concernregeling toe te willen passen. Toch verwachten wij dat het UWV hier coulant mee om zal gaan. Ook al omdat een formele aanvraag pas vanaf mei 2020 mogelijk was, toen deze uitzondering in de regeling is opgenomen. Wel zullen ondernemers zich strikt aan de voorwaarden moeten houden. Bovendien is in alle gevallen, onafhankelijk van de hoogte van de subsidie, een accountantsverklaring nodig. Dat zijn allemaal zaken die niet iedereen zich zal realiseren. De sanctie bij het niet voldoen aan de voorwaarden, is terugbetaling van de gehele NOW.
Overige groepssituaties
Andere groepssituaties waar het mis is gegaan in de aanvraag van NOW betreffen de volgende situaties:
Verschil in omzetperiode
Te denken is aan een situatie waarin drie groepsvennootschappen ieder een NOW-aanvraag indienen met een verschillende omzetperiode.
- Groepsvennootschap 1 dient een aanvraag in met periode maart-mei 2020.
- Groepsvennootschap 2 dient een aanvraag in met periode april-juni 2020.
- Groepsvennootschap 3 dient een aanvraag in met periode mei-juli 2020.
Iedere vennootschap kiest de periode die voor haar het meest optimaal is. Bij de definitieve afrekening zal de gehele groep echter één en dezelfde periode moeten toepassen.
Vraag is hoe het UWV hiermee omgaat. Tijdelijk was er de mogelijkheid om terug te komen op een reeds eerder gekozen periode. Inmiddels is deze mogelijkheid van de website van het UWV verwijderd. Staat het ondernemers nu vrij om de meest gunstige periode te kiezen voor de groep? Of zijn hier richtlijnen voor?
Divisies
Meer complex wordt het als sprake is van een groep binnen een groep. Bijvoorbeeld als de Supermarkt BV uit het voorbeeld bestaat uit een groep aan vennootschappen en supermarkten met een eigen directie; zeg maar een supermarktdivisie. En de Horeca BV uit een groep aan horecazaken met verschillende formules en eigen directie op verschillende niveaus. Er is dan op niveau van het groepshoofd overleg en coördinatie nodig over de NOW.
Als sprake is van een groepshoofd en/of tussenholdings in het buitenland, kan dit het proces vertragen. Er zijn situaties denkbaar waarin zustervennootschappen in Nederland elkaar nauwelijks kennen, maar beiden toch deel uitmaken van dezelfde internationale groep.
Buitenland
De omzet van buitenlandse groepsvennootschappen telt alleen mee in de berekening van de omzet als er personeel in dienst is dat in Nederland wordt verloond (Nederlands SV-loon). Wel dient in de gaten gehouden te worden, dat de NOW-voorwaarden ook van toepassing zijn op deze buitenlandse vennootschappen (bijvoorbeeld dividendverbod). De sanctie bij het niet voldoen aan de voorwaarden is terugbetaling van de gehele NOW.
Samenvattend
Er bestaat een reëel risico op terugbetaling van NOW indien:
- de groep op verkeerde wijze is bepaald;
- de NOW-aanvraag met de verkeerde omzetpercentages is ingediend (te hoog);
- de NOW-aanvraag is ingediend onder de hoofdregel in plaats van onder de versoepelde concernregeling;
- niet voldaan wordt aan de voorwaarden van de versoepelde concernregeling (onder andere verbod op dividend), omdat men niet weet dat deze voorwaarden gelden;
- de NOW aanvraag van groepsvennootschappen met verschillende omzetperiodes is ingediend.
Daarnaast bestaat geen recht op nabetaling van NOW als geen tijdige aanvraag is ingediend.
Meer duidelijkheid vanuit de overheid/het UWV over beleid en praktische uitwerking op deze punten is gewenst.
Vragen
Heeft u vragen over de NOW-regeling? Vraagt u zich af of uw aanvraag juist is ingediend? Wat is uw risico op terugbetaling? Neem gerust contact met ons op voor een second opinion. Ook kunnen wij u behulpzaam zijn bij het afgeven van de benodigde deskundigen- of accountantsverklaring.
In het volgende deel van deze serie gaan wij in op de factoren die van invloed zijn op de omzetberekening.
Lees andere artikelen in deze NOW-regeling 1.0 serie
Om NOW aan te vragen, dient sprake te zijn van een omzetdaling van 20% of meer. Hoe deze omzetdaling wordt berekend, komt in een volgende blog aan de orde. In dit deel kijken we naar de vennootschappen waarvan de omzet in de berekening moet worden meegenomen. Lees het hele artikel >>
Om NOW aan te vragen dient sprake te zijn van een omzetdaling van 20% of meer. In het eerste deel van onze NOW 1.0 serie, zijn wij ingegaan op de vennootschappen waarvan de omzet moet worden berekend. In dit tweede deel lichten wij de daadwerkelijke berekening van de omzet toe. Waar moet u op letten bij die berekening? En wat zijn de gevolgen van een hogere of lagere omzet? Lees het hele artikel >>