-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Op 20 mei is de verlenging van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) aangekondigd. Deze NOW 2.0 biedt ondernemers wederom een tegemoetkoming in de loonkosten van personeel aan. Dit keer voor de salariskosten over de maanden juni, juli, augustus en september 2020.
Ik wil een accountantsverklaring
In vergelijking met de eerste versie van de NOW die gold voor de loonkosten over maart, april en mei 2020 zijn er echter een aantal belangrijke verschillen. Hieronder beschrijven wij de werking van de NOW 2.0 en gaan wij in op de verschillen met de NOW 1.0.
Lees ook: Download onze tabel met verschillen tussen NOW 1.0 en NOW 2.0 >>
NOW 2.0
De NOW 2.0 biedt een vergoeding van loonkosten voor ondernemers over de maanden juni, juli, augustus en september 2020 aan. Er bestaat recht op NOW indien sprake is van een omzetdaling van 20% of meer ten opzichte van de gemiddelde omzet van 2019. De omzetdaling wordt beoordeeld in een viermaandsperiode waarbij gekozen kan worden uit een periode juni, juli, augustus, september OF juli, augustus, september, oktober OF augustus, september, oktober, november. Als gebruik is gemaakt van NOW 1.0 moet het tijdvak aansluiten op het tijdvak van NOW 1.0. Afhankelijk van het percentage omzetdaling geeft de NOW 2.0 recht op een gedeeltelijke vergoeding van de loonkosten (omzetdaling x 90%). Voor de maximale hoogte van de subsidie is de loonsom van maart 2020 bepalend.
De NOW wordt op voorschotbasis in twee delen voor 80% uitbetaald. Achteraf vindt een definitieve afrekening plaats. Ondernemers wordt gevraagd werknemers 100% door te betalen.
Aanmelden voor de NOW 2.0 kan weer via het UWV. Er wordt geen automatische verlenging gegeven. Ook ondernemers die al eerder NOW hebben aangevraagd moeten zich dus opnieuw melden. Dit kan waarschijnlijk vanaf 6 juli 2020 tot 31 augustus 2020. Na afloop is wederom derde deskundige verklaring of een accountantsverklaring nodig om de definitieve subsidie vast te stellen. Dit is afhankelijk van de omvang van de NOW-subsidie.
Bekijk ons webinar over de steunmaatregelen
Verschil 1: Referentiemaand
Een eerste verschil met de NOW 1.0 is de loonsom op basis waarvan de subsidie wordt bepaald. In de NOW 1.0 was de loonsom van januari 2020 bepalend. In de NOW 2.0 is er voor gekozen om de subsidie te baseren op de loonsom van maart 2020. Het loon over maart is het loon dat maximaal door de NOW 2.0 wordt vergoed. Dit is met name praktisch voor ondernemers die in januari een lage loonsom hebben zoals in de horecasector.
Verschil 2: Voorwaarden
Als u NOW 2.0 aanvraagt gelden er een aantal regels waar u zich aan moet houden. Overtreedt u deze voorwaarden, dan vervalt het recht op NOW 2.0. Een reeds ontvangen bedrag moet u terugbetalen. De voorwaarden kennen we al van het versoepelde groepsbegrip van NOW 1.0.
Als u NOW 2.0 aanvraagt is het niet toegestaan om:
- over het boekjaar 2020 dividend uit te keren. Reeds eerder genomen dividendbesluiten hoeven niet te worden teruggedraaid;
- in 2020 aandelen in te kopen;
- over 2020 aan het bestuur en/of directie bonussen uit te betalen. Bonussen aan het ander personeel die arbeidsrechtelijk zijn overeengekomen zijn wel toegestaan.
Deze voorwaarden gelden tot het moment van de aandeelhoudersvergadering over het boekjaar 2020, in 2021. De voorwaarden gelden alleen indien u verplicht bent om bij vaststelling van de definitieve subsidie een accountantsverklaring aan te leveren.
Verschil 3: Terugbetaling van NOW bij lagere loonsom
Een derde verschil is de sanctie bij ontslag van werknemers. Na een proefballon van Minister Koolmees en een hoop ophef in de media wisten we al dat hierop iets zou wijzigen. Waar in de NOW 1.0 nog een sanctie is opgenomen van 150% terugbetaling van NOW subsidie, is deze sanctie in de NOW 2 verlaagd naar 100%.
Dit maakt ontslag van werknemers financieel laagdrempeliger ondanks dat de werkgever NOW ontvangt. Wel ontstaat een NOW terugbetalingsverplichting bij een lagere loonsom door ontslag; vergelijkbaar met een lagere loonsom door andere omstandigheden (zie het voorbeeld hieronder). De versoepeling geldt voor ontslagen in de periode 1 juni t/m 31 augustus 2020.
Voor ontslag van werknemers op bedrijfseconomische redenen is overigens nog steeds een vergunning van het UWV nodig. Bij de beoordeling hiervan houdt het UWV ook rekening met de aangevraagde (en ontvangen) NOW. Ook blijft de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) van toepassing.
Werkgevers worden opgeroepen om hun personeel bij- en om te scholen. Er komt een budget beschikbaar dat bedoeld is voor omscholing. Hiermee probeert de regering voor te sorteren op mensen die hun baan verliezen in bijv. de horeca en hen in te zetten in een sector waar veel vraag is naar personeel.
Voorbeeld NOW 1.0
Bij een omzetdaling van 50% bestaat recht op 45% NOW (50% x 90%).
Als de loonsom in maart, april of mei 2020 lager is dan in januari 2020 maar dit niet door ontslag van een werknemer komt moet volgens NOW 1.0 90% subsidie worden terugbetaald over dat loon (100% x 90%). Er wordt hierbij geen rekening gehouden met het percentage omzetdaling.
Als de loonsom in maart, april of mei 2020 lager is dan in januari 2020 en dit wel door ontslag van een werknemer komt moet volgens NOW 1.0 135% subsidie worden terugbetaald over dat loon (150% x 90%). Er wordt hierbij ook geen rekening gehouden met het percentage omzetdaling. Daarnaast is er dus een opslag van 50%.
Voorbeeld NOW 2.0
Bij een omzetdaling van 50% bestaat recht op 45% NOW (50% x 90%).
Als de loonsom in juni, juli of augustus 2020 lager is dan in maart 2020 moet volgens NOW 2.0 90% subsidie worden terugbetaald over dat loon (100% x 90%). Er wordt hierbij geen rekening gehouden met het percentage omzetdaling. De oorzaak van de lagere loonsom is niet van belang.
De loonsom kan lager zijn door ontslag van werknemers; maar ook door bijvoorbeeld het niet langer oproepen van oproepkrachten of vrijwillig vertrek van werknemers in januari of maart 2020. In die gevallen is nog steeds mogelijk dat meer NOW moet worden terugbetaald dan over die specifieke loonkosten is ontvangen. Hoewel er recent veel vragen waren over deze uitwerking is dit voor de NOW 1.0 eerder al bevestigd door Minister Koolmees in de toelichting en vragen in de Tweede Kamer. Hierop vindt geen wijziging plaats.
Update: Op 28 mei jl. Is bekend gemaakt dat in situaties waarin de WMCO van toepassing is (ontslag van 20 werknemers of meer) overeenstemming bereikt moet worden met de vakbond of ondernemingsraad. Lukt overeenstemming niet, dan moet een afspraak voor mediation worden gemaakt met de Stichting van de Arbeid. Is geen sprake van overeenstemming of mediation dan geldt alsnog een ontslagboete met een omvang van 5% van de NOW 2.0 subsidie. Deze “ontslagboete” wijkt qua berekeningsmethodiek af van de “ontslagboete” in de NOW 1.0.
Verschil 4
Voor de opslag voor vaste lasten wordt gerekend met 40%. In de NOW 1.0 was dat nog 30%.
Wat mist er nog?
Een wens was om in de regeling expliciet op te nemen dat de NOW alleen aangevraagd kan worden bij financiële noodsituaties. Hoewel dit past bij de doel en strekking van de NOW is dit niet als zodanig als voorwaarde opgenomen. Dit leidt voor de NOW 1.0 en dus ook voor de NOW 2.0 tot vragen over de rechtmatigheid van de aanvraag. Een extra voorwaarde in de NOW 2.0 had dit kunnen voorkomen.
Tot slot
We zien dat de NOW 2.0 voor een groot deel aansluit bij NOW 1.0. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen. In deze nieuwe fase van steunmaatregelen worden striktere voorwaarden gesteld om te zorgen dat de subsidie terecht komt bij de juiste ondernemers.
In de loop van de tijd zullen er ook weer nieuwe vragen opkomen rond NOW 2.0. Voor situaties waarin de NOW 2.0 geen of te weinig compensatie geeft; maar ook situaties waarin de NOW 2.0 te ruim lijkt te zijn. Inmiddels is de NOW 2.0 al gewijzigd op 27 en 29 mei jl. Wij houden u via onze website op de hoogte.
Lees meer over het noodpakket 2.0 en de nieuwe financiële steunmaatregelen >>
Heb ik recht op NOW 2.0? Doe de check!
