-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

Ruime terugbetalingstermijnen
Als blijkt dat u te veel NOW-subsidie heeft ontvangen, moet u het te veel ontvangen gedeelte terugbetalen aan het UWV. Het uitgangspunt van het terugvorderbeleid is dat het UWV zich coulant opstelt met betrekking tot de terugbetalingen. Hierbij houdt het UWV zo veel mogelijk rekening met de financiële mogelijkheden van de onderneming. Over de terugbetalingsverplichting aan het UWV wordt nooit rente berekend en kan zo nodig over een langere periode worden uitgesmeerd. Ondernemingen ontvangen in eerste instantie een brief met een standaard terugbetaaltermijn van 6 weken. Het UWV biedt echter de mogelijkheid om de terugbetaling over een langere periode uit te smeren. In het geval van een terugbetaling kan een onderneming telefonisch contact opnemen met het UWV om een betalingsregeling van een jaar af te spreken. Als ook deze termijn niet haalbaar is, kan samen met het UWV worden bezien op welke termijn wel terugbetaald kan worden tot een maximum van 5 jaar. Inmiddels is het ook mogelijk om online een afspraak te maken over een langere terugbetaaltermijn.
Mocht u dus NOW-subsidie moeten terugbetalen en is de reguliere termijn van 6 weken voor u te kort? Dan adviseren wij contact op te nemen met het UWV.
Filtering loonsom
Als een onderneming kan aantonen door middel van objectieve verifieerbare gegevens uit de loonadministratie dat de loonkosten in de referentiemaand niet representatief waren, doordat sprake was van uitbetaling van bonussen, overuren etc., kan het UWV sinds kort deze uitbetalingen uit de loonsom filteren. Eerder was dit al mogelijk voor de uitbetaling van vakantiegeld en een dertiende maand. Om hier een beroep op te doen blijft het indienen van een bezwaar nodig, omdat deze versoepeling niet automatisch door het UWV kan worden verwerkt.
Daarnaast heeft minister Koolmees een lijstje opgesteld van situaties waarin een bezwaar doorgaans gegrond zal worden verklaard. Hoewel hier vooraf geen zekerheid over gegeven kan worden gegeven, adviseren wij u om een bezwaarschrift in te dienen als één van de volgende situaties bij u speelt:
- Incidentele beloningen in de referentiemaand leiden tot een niet representatieve loonsom;
- Werknemers die voor de referentiemaand uit dienst zijn gegaan, maar waar de eindafrekening verloond is in de referentiemaand;
- Wijzigingen van rechtsvorm zonder dat de bedrijfsvoering is veranderd, bijvoorbeeld wanneer een eenmanszaak overgaat naar een BV;
- Fusies en afsplitsingen in en concernrelatie zonder dat er veranderingen in het werknemersbestand plaatsvinden;
- Overige situaties die aangemerkt kunnen worden als opvolgend werkgeverschap. Bijvoorbeeld in de situatie dat inleenkrachten na de referentiemaand in dienst komen van de inlener.
Zes administratieve lastenverlichtingen voor de definitieve aanvraag
Voor veel ondernemingen zorgen de vereiste accountantsverklaring en derde deskundigenverklaring voor hoge administratieve lasten. Om deze lasten enigszins te verlichten komt het kabinet met een zestal verlichtingen.
Omdat het aanvragen van de definitieve subsidie van de NOW 1 en 2 al enige tijd mogelijk is en ca. 60.000 ondernemers al een dergelijke aanvraag hebben ingediend, gelden onderstaande verlichtingen 1, 3 en 6 alleen voor de NOW 3 en 4.
1. Verhoging drempelbedrag derdenverklaring
Op dit moment is bij een voorschot van € 20.000 tot € 100.000 en bij een definitief vastgestelde subsidie van € 25.000 tot € 125.000 een derdenverklaring vereist. Voor de NOW 3 en 4 zal dit drempelbedrag verhoogd worden naar € 40.000, voor zowel het voorschotbedrag als het definitieve subsidiebedrag.
De huidige bovengrens van € 125.000 blijft gehandhaafd. Wel geldt deze grens voor de NOW 3 en 4 ook voor het voorschotbedrag. De grens voor een accountantsverklaring bij het voorschotbedrag voor de NOW 1 en 2 ligt op € 100.000. Voor de NOW 3 en 4 ontstaat er dus één grens voor de derdenverklaring: van € 40.000 tot € 125.000.
2. Verduidelijking werkzaamheden derde deskundige
Wanneer een derde deskundige voor de aanvrager de financiële administratie al voert en de werkzaamheden die zijn verricht in het kader van de administratieve dienstverlening (waaronder het opstellen van de vaststellingaanvraag) overeenkomen met de werkzaamheden voor de derdenverklaring, hoeven deze niet dubbel uitgevoerd te worden. Dit geldt al voor de NOW1 en 2. De derdenverklaring dient wel altijd bijgevoegd te worden bij de vaststellingsaanvraag.
3. Controle NOW 3 en 4 als één opdracht
Per NOW-aanvraag is nu een aparte controle vereist. Voor de controle van de NOW 3, wanneer een onderneming gebruik heeft gemaakt van twee of drie periodes, wordt het mogelijk gemaakt dat de accountant de opdracht voor de verschillende tranches van de NOW 3 kan beschouwen als één opdracht. De accountant controleert in één keer, na afloop van de laatste tranche, alle periodes en de van toepassing zijnde voorwaarden. Wanneer een onderneming ook gebruik maakt van de NOW 4, kan ook de controle van de NOW 4 bij de gezamenlijke controle worden betrokken.
Hierbij moet de accountant nog steeds rekening houden met de voorwaarden die voor iedere NOW-periode per tranche gelden. Omdat niet iedere onderneming gebruik heeft gemaakt van de meerdere periodes, blijft het ook mogelijk om per periode af te rekenen.
In samenwerking met de NBA is het kabinet momenteel bezig met het opstellen van het accountantsprotocol.
4. Samenvoegen standaarden NOW
Accountants voeren hun werkzaamheden en controles uit op basis van Standaarden. Voor de controle van een aanvraag tot vaststelling van de NOW is vorig jaar door de NBA een aparte Standaard ontwikkeld: Standaard 3900N. De NBA zal deze Standaard aanpassen waardoor er inhoudelijk maar ook procesmatige samenvoegingen kunnen plaatsvinden voor handelingen die op dit moment nog voor alle NOW-tranches apart gelden.
Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk dat de accountant slechts één opdrachtbevestiging afgeeft, dat één opdrachtacceptatie volstaat, het dossier voor meerdere NOW-opdrachten bij dezelfde werkgever kan worden gebruikt etc.
5. Uitbreiding werkzaamheden door groepsaccountant
Een accountant van een werkmaatschappij binnen een concern heeft mogelijk geen zicht op bepaalde controle-aspecten van de rest van het concern. Het is nu al mogelijk dat bij de controle van de omzet gebruik wordt gemaakt van de controlewerkzaamheden van de groepsaccountant. Dit zorgt ervoor dat de accountant op werkmaatschappijniveau niet zelf deze controle hoeft uit te voeren en tevens niet een uitgebreide review hoeft uit te voeren op de werkzaamheden van de groepsaccountant.
Met deze verlichting is het voortaan toegestaan dat ook andere werkzaamheden die door de groepsaccountant van een concern worden uitgevoerd, voor de NOW-controle kunnen worden gebruikt. Zonder dat de accountant op werkmaatschappijniveau zelf deze controle hoeft uit te voeren en een uitgebreide review hoeft uit te voeren op de werkzaamheden van de groepsaccountant.
6. Aanpassing controlepiramide bij aanvragen op werkmaatschappijniveau
Voor alle aanvragen waarbij de omzetdaling op het niveau van een werkmaatschappij wordt vastgesteld (omdat de omzetdaling van het concern minder dan 20% is), is op dit moment een accountantsverklaring met redelijke mate van zekerheid vereist, ongeacht de hoogte van de subsidie.
De laatste verlichting ziet op bedrijven die gebruik maken van de regeling voor werkmaatschappijen en waarbij de definitief vastgestelde subsidie lager is dan € 375.000. In dat geval wordt de verklaring met redelijke mate van zekerheid veranderd in een verklaring met een beperkte mate van zekerheid.
Ook deze aanpassing wordt nog verder uitgewerkt in het accountantsprotocol voor de NOW 3 en 4.
Extra voorwaarde bonus- en dividendverbod NOW 4
Vanaf de invoering van de NOW 2 geldt namelijk dat elk bedrijf dat subsidie ontvangt vanuit de NOW, en een voorschot van € 100.000 of een definitieve subsidie van € 125.000 of meer ontvangt, geen bonussen aan directie en bestuur mag uitkeren, geen dividend aan aandeelhouders mag uitkeren en geen eigen aandelen mag inkopen.
Voor de NOW 4 wordt aan het bonus- en dividendverbod nog een voorwaarde toegevoegd. Deze voorwaarde houdt in dat wanneer een onderneming een aanvraag doet voor de NOW 4, deze verplicht zal zijn om een overeenkomst te sluiten met ten minste één belanghebbende vereniging van werknemers waarin schriftelijke afspraken zijn vastgelegd over hoe er om zal worden gegaan met het uitkeren van bonussen en dividend. Als de aanvrager minder dan 20 werknemers heeft, kan worden volstaan met een andere vertegenwoordiging van werknemers: de ondernemingsraad, de personeelsvertegenwoordiging of de vergadering. De precieze afspraken in deze overeenkomst zullen bepaald moeten worden tussen de werkgeven en de belanghebbende vereniging van werknemers.
De huidige voorwaarden omtrent het bonus- en dividendverbod gelden alleen voor aanvragen waarbij een accountantsverklaring is vereist. Voor de NOW 4 is dit, zoals hierboven beschreven, voor zowel het voorschot als het definitieve subsidiebedrag € 125.000. Daar wordt voor deze aanvullende voorwaarde bij aangesloten.
Bij aanvraag tot vaststelling van de NOW 4 controleert de accountant of de vereiste overeenkomst aanwezig is. Wanneer er geen overeenkomst is gesloten, zal de subsidie op nihil worden gesteld.

Twijfelt u nog of u recht heeft op NOW?
Of weet u door alle uitzonderingen en aanpassingen niet meer aan welke voorwaarden u moet voldoen?
Met behulp van onze tabel met de voorwaarden en verschillen van de NOW bepaalt u welke mogelijkheden voor u open staan en welke voorwaarden voor uw eventuele aanvraag gelden.
Vragen?
Heeft u vragen over bovenstaande wijzigingen of over de andere maatregelen die de overheid heeft genomen in het kader van de coronacrisis, neem dan contact met ons op.
Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.