-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

Aanpassingen steunpakket Q4 2021
Door de acute lockdown van 18 december 2021 heeft het kabinet in deze Kamerbrief een aantal aanpassingen gedaan aan het steunpakket van het vierde kwartaal van 2021.
NOW 5
De grens op het maximaal te vergoeden omzetverlies wordt in de NOW 5 verhoogd van 80% naar 90%. Dit betekent dat bij de berekening van de hoogte van de subsidie wordt gerekend met een percentage van maximaal 90% omzetverlies. Voor aankondiging van deze verruiming waren er door het UWV al voorschotten van de NOW 5 uitgekeerd. Hierdoor zal deze verruiming pas bij de uiteindelijke subsidievaststelling worden meegenomen.
NOW 5 aanvragen kan tot en met 31 januari 2022.
TVL Q4 2021
Vanwege de korte aankondigingsperiode van de lockdown in combinatie met deze onvoorziene omstandigheid, heeft het kabinet besloten de omzetverliesdrempel van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 eenmalig te verlagen van 30% naar 20%. Deze wijziging van TVL Q4 2021 zal nog door de Europese Commissie moeten worden goedgekeurd. Ondernemers die tussen de 20% en 30% omzetverlies hebben, kunnen al wel een aanvraag indienen, maar deze aanvragen worden nog niet beoordeeld.
TVL Q4 2021 aanvragen kan tot 28 januari 2022 17:00 uur.
Deadline vaststelling TVL Q2 2021
De deadline voor het indienen van het vaststellingsverzoek voor de TVL van het tweede kwartaal van 2021 is verschoven van 11 januari 2022 naar 8 maart 2022. Ondernemers kunnen hun werkelijke omzet over de TVL Q2 2021 doorgeven als zij een vaststellingsverzoek hebben ontvangen. De RVO verstuurt deze verzoeken de komende periode in fasen.
Terugbetaling Tozo-leningen
In de Tozo is geregeld, dat zelfstandig ondernemers vanaf 1 januari 2022 moeten beginnen met aflossen van de lening voor bedrijfskapitaal. Door de verscherpte maatregelen is dat voor veel zelfstandig ondernemers moeilijk. Om deze reden begint de start van de verplichte aflossing op 1 juli 2022. Dit uitstel geldt voor alle Tozo-leningen, ongeacht het moment van verstrekking. Daarnaast wordt de looptijd voor alle Tozo-leningen met één jaar verlengd van 5 jaar tot 6 jaar.
Steunpakket Q1 2022
Op 14 december 2021 heeft het kabinet in deze Kamerbrief de verlenging van het steunpakket voor het eerste kwartaal van 2022 aangekondigd.
NOW 6
De NOW wordt ook in het eerste kwartaal van 2022 opengesteld. De NOW 6 zal vergelijkbaar zijn met de NOW 5. Zo blijft de omzetdrempel gehandhaafd op 20%, het vergoedingspercentage blijft 85% en het te vergoeden dagloon blijft gemaximeerd op twee keer het maximale dagloon. Ook blijft de grens op het maximaal te vergoeden omzetverlies op 90%.
NOW 6 wijkt mogelijk ook op een aantal af ten opzichte van eerdere NOW-periodes. Per 1 januari 2022 verandert de polisadministratie van het UWV, waardoor het percentage van de forfaitaire opslag mogelijk verandert en wordt het percentage van de loonsomvrijstelling mogelijk aangepast. Ook onderzoekt het kabinet de mogelijkheid om een (jaar)omzetverliesdrempel in te voeren. Deze extra voorwaarde wordt echter in het licht van de huidige coronaontwikkelingen niet voor de NOW 6 ingevoerd.
De precieze en volledige voorwaarden die zullen gelden voor de NOW 6 worden in januari door het kabinet gepubliceerd. Het streven is om het aanvraagloket voor NOW 6 in de tweede helft van februari open te stellen.
Heb ik recht op NOW?
Twijfelt u of weet u door alle uitzonderingen en aanpassingen niet meer aan welke voorwaarden u moet voldoen? Met behulp van ons handige overzicht met de voorwaarden en verschillen van de NOW bepaalt u welke mogelijkheden voor u open staan en welke voorwaarden voor uw aanvraag gelden.
TVL Q1 2022
Voor de TVL in het eerste kwartaal van 2022 wordt aangesloten bij de TVL, zoals deze gold voor het vierde kwartaal van 2021. Het subsidiepercentage blijft 100% en ook de maximale subsidiebedragen blijven € 550.000 voor mkb-ondernemingen en € 600.000 voor niet mkb-bedrijven. Daarnaast blijft de ophoging van de staatssteungrens van € 1,8 miljoen naar € 2,3 miljoen gelden. Om in aanmerking te komen voor de TVL Q1 2022 wordt echter de omzetverliesdrempel weer verhoogd van 20% naar 30%.
Heb ik recht op TVL?
Twijfelt u of u recht heeft op TVL of weet u door alle uitzonderingen en aanpassingen niet meer aan welke voorwaarden u moet voldoen? Met behulp van onderstaande tabel met de voorwaarden en verschillen van de TVL bepaalt u welke mogelijkheden voor u open staan en welke voorwaarden voor uw eventuele aanvraag gelden.
Uitstel van betaling
In november 2021 heeft het kabinet al aangekondigd dat het uitstel van betaling in verband met de coronacrisis wordt verlengd tot en met 31 januari 2022. In januari zal het kabinet opnieuw overwegen hoe de belastingverplichtingen zich verhouden tot de op dat moment geldende beperkende maatregelen.
In het verlengde van het uitstel van betaling gaat het kabinet ook meer tijd nemen voor het opstarten van de invordering van belastingschulden, voordat verdergaande stappen worden gezet. Sinds september 2021 is de invordering van belastingschulden, waarvoor geen bijzonder uitstel van betaling is verleend, weer opgestart.
Verduidelijkingen voor de NOW
Naast de aanpassingen aan het steunpakket voor het vierde kwartaal van 2021 en de aankondiging van het steunpakket voor het eerste kwartaal van 2022, zijn er voor de NOW in de afgelopen periode ook een aantal belangrijke uitspraken geweest.
Uitsluitsel over overnames bij NOW
De afgelopen periode was er onduidelijkheid over de gevolgen voor de omzet voor de NOW wanneer een groep een overname doet halverwege 2019 of begin 2020.
Als er sprake is van een overgang van een onderneming en er dus (een deel van) een onderneming is overgenomen, mag het bedrijf ervoor kiezen om de gehele referentieomzet te bepalen als een startende onderneming. Maar voor andere overnames, zoals via een aandelentransactie, gold deze regel niet.
Na overleg met de NBA heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangegeven dat de startersregeling ook van toepassing is voor groepen die via een aandelentransactie een overname hebben gedaan. Groepen kunnen er bij het berekenen van de referentie-omzet ook voor kiezen de omzet van de groep te nemen. De omzet van een overgenomen onderneming wordt dan meegenomen vanaf het moment van overname, of de startersregeling wordt toegepast.
Voorkoming loonsomdaling NOW is inspanningsverplichting
Op 28 december 2021 heeft de rechtbank Zeeland-West-Brabant geoordeeld dat de verplichting voor een werkgever om de loonsom zoveel mogelijk gelijk te houden, een inspanningsverplichting is. In deze zaak werd de NOW-subsidie verlaagd, omdat de loonsom van maart, april en mei 2020 lager was dan drie keer de loonsom van januari 2020. De daling van de loonsom was het gevolg van het vrijwillige vertrek van een stagiaire in januari 2020.
Volgens de Rechtbank lag het vrijwillige vertrek van de stagiaire buiten de invloedssfeer van de ondernemer. Daarnaast kunnen de verplichtingen voor de NOW niet zo ver gaan, dat in een periode waarin minder omzet wordt gehaald, er nieuw personeel moet worden aangenomen om de NOW-subsidie te behouden. Een extra korting door het vertrek van de stagiaire was dan ook niet redelijk.
Als u te maken heeft met een vergelijkbare situatie, dan adviseren wij u bezwaar te maken tegen de vaststelling van NOW.
Overuren en vakantie-uren moeten gefilterd worden uit de loonsom
In een zaak over de vaststelling van de NOW 1 en de referentieloonsom heeft de rechtbank Limburg geoordeeld, dat het UWV onjuist heeft gehandeld door incidentele loonbetalingen niet uit de referentieloonsom te filteren.
Strikte toepassing van artikel 7, eerste lid, van de NOW acht de rechtbank achterhaald. Een redelijke toepassing van artikel 7, eerste lid, brengt met zich mee dat het UWV bij de herbeoordeling in bezwaar rekening had moeten houden met de overgelegde stukken van de werkgever.
Het UWV had in deze zaak aangevoerd, dat de werkgever de overuren en de vakantie-uren bij de aangifte niet in de juiste loontabel heeft opgenomen, waardoor deze loongegevens voor de NOW niet automatisch uit de loonsom kunnen worden gefilterd. Volgens de rechtbank is deze uitleg een praktisch argument, dat van belang kan zijn voor de uitvoeringspraktijk van de regeling. Maar deze uitleg zegt niets over de vraag of de, in een verkeerde tabel opgegeven loonbetaling, ook daadwerkelijk incidenteel loon is, waarmee rekening zou moeten worden gehouden bij de referentieloonsom.
Derhalve moet het UWV de incidentele loonbetalingen uit de referentieloonsom filteren.
Als u te maken heeft met een vergelijkbare situatie, dan adviseren wij u bezwaar te maken tegen de vaststelling van NOW.

Vragen?
Mocht één van de bovenstaande situaties zich bij u voordoen of heeft u andere vragen over het coronasteunpakket? Neem dan contact op met ons coronateam, zodat wij u hierbij verder kunnen ondersteunen.
Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.