-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

Het middenbedrijf stond al bekend om haar wendbaarheid, maar de coronacrisis heeft ondernemers gedwongen om nog beter te bekijken hoe zij efficiënter kunnen gaan werken.
Met een blik op de toekomst maken ondernemingen de balans op en evalueren gestelde doelen. Om in onzekere tijden relevant te blijven, moet u voortdurend leren van uw resultaten en omgeving. Zodat u klaar bent om snel veranderingen door te voeren, of het nu gaat om productontwikkeling, betere klantervaring of het aanboren van nieuwe markten.
Volgens de uitslagen van ons International Business Report gaf 46,2 procent van de ondernemingen aan dat ze de flexibiliteit van hun onderneming na de coronacrisis willen verbeteren. Ondertussen gaf 36,9 procent van de respondenten aan, plannen te hebben voor schaalvergroting van hun bedrijfsactiviteiten als voorbereiding op het herstel.
Jacob Mook, serviceline leader tax bij Grant Thornton, zegt: "Als ik kijk naar de huidige situatie, verwacht ik dat de meest wendbare ondernemingen ook het snelst zullen opkrabbelen. Door hun gestructureerde aanpak zijn zij in staat om kansen te grijpen en zichzelf te beschermen."
Herzie uw toeleveringsketen, bewaak risico’s en wees voorbereid op onvoorziene gebeurtenissen
COVID-19 maakt de kwetsbaarheid in de toeleveringsketens zichtbaar. Nu we ons voorbereiden op herstel, onderzoeken ondernemingen opnieuw hoe zij hun producten op de markt krijgen. 31,6 procent van de ondernemingen zei dat ze alternatieve of onbenutte verkoop- en distributiekanalen overwegen na de crisis.
Het opbouwen van een veerkrachtige onderneming vereist een kritische blik op uw toeleveringsketen.
Hans Bootsma, serviceline leader advisory bij Grant Thornton, zegt: "Door de coronacrisis ontstonden er bij veel ondernemingen problemen met de toeleveringsketen. Wij zien dit vaak gebeuren bij ondernemingen die hun supply chain risicomanagement niet op orde hebben. Soms ontstaan de knelpunten door liquiditeitsproblemen of wanprestaties van leveranciers. Goed supply chain risicomanagement helpt om dit soort risico’s te beperken, waardoor de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd blijft.”
Ondernemingen moeten rekening houden met tal van risico's waarmee hun leveranciers te maken kunnen krijgen. Denk aan financiële, geopolitieke, economische, handels- en bedrijfsvoeringsrisico's en Black Swan-gebeurtenissen.
Bootsma zegt: "Begin met het identificeren van mogelijke fouten of verstoringen in de toeleveringsketen. Analyseer deze en prioriteer de risico's, die het meest waarschijnlijk zijn, met grootste effect op het onderneming. Maak hierbij gebruik van software en analyses voor supply chainrisicomanagement. Deze software monitort tal van risicofactoren, zoals de financiële gezondheid van de leveranciers, lopende geschillen, problemen met werknemersrelaties of andere indicatoren die voor een organisatie van belang zijn. Met deze kennis in de achterzak kunnen we u helpen om die risico's te beperken. Denk hierbij aan het gebruik van datagestuurde simulaties om noodscenario’s te doorlopen. Daardoor ontstaat focus op de juiste risico's en verstoringen in de toeleveringsketen.”
U krijgt zo ook inzicht in de kwaliteit van potentiële leveranciers, mocht u plannen hebben om uw activiteiten uit te breiden. Dat geeft vertrouwen in de haalbaarheid van uw plannen.
De pandemie zette ook de hele toeleveringsketen op z’n kop. Sommige overheden pleiten voor een verschuiving naar meer binnenlandse productie uit oogpunt van zekerheid. Mook: "Toen de coronacrisis voor het eerst toesloeg en de grenzen dicht gingen, zagen we dat producten meer lokaal werden ingekocht. De lange leveringsketen bracht teveel risico's met zich mee. Het probleem is dat we allemaal gewend zijn geraakt aan die lange leveringsketens, omdat ze kostenefficiënt zijn en er veel 'just in time' leveringsmodellen zijn doorgewerkt. Op basis van hun inzicht en analyse moet u de balans opmaken tussen de risico's en de voordelen van offshore- en onshore leveranciers.”
Zoek naar efficiëntie en flexibiliteit in uw bedrijfsvoering
Om een COVID-veerkrachtige onderneming op te bouwen, moet u zo efficiënt mogelijk werken. Denk bijvoorbeeld aan hybride werksituaties met een combinatie van werken op afstand en werken op kantoor met virtuele aanwezigheid.
Als het grootste deel van het personeel vaker thuis werkt, kunt u nadenken over nieuwe manieren om uw werkruimte te beheren en uw vastgoedkosten te verlagen. Frank Gijzen, partner & industryleader real estate & construction bij Grant Thornton, zegt: "We kennen klanten die zijn verhuisd naar een compleet flexibele kantoorruimte waar ze een regeling hebben met een verhuurder. Ze huren een vaste ruimte en de rest gebruiken ze wanneer nodig is."
Maar ook het thuiswerken is van invloed op de efficiency. Gijzen: “In de praktijk zien we een groeiende behoefte om anders te gaan wonen. Jongere mensen wonen vaak nog in een studentenhuis met meerdere mensen dicht op elkaar. Dan is thuis werken niet ideaal. Mensen met een gezin hebben meer behoefte aan een eigen werkkamer, in plaats van werken aan de keukentafel met gezinsleden in de buurt. Zeker bij arbeidsintensieve werkzaamheden is het belangrijk dat mensen zo productief mogelijk zijn. Het zou dus wel goed zijn als er invulling gegeven wordt aan het optimaliseren van de thuiswerksituatie.”
Tijdens de lockdown worden we gedwongen om na te denken over onze werkwijze. Daar kunnen we van leren voor de toekomst, zowel qua besluitvormingsproces als qua communicatie. Misschien moeten we overstappen naar een plattere, minder bureaucratische managementstructuur en kijken naar de inzet van flexibele teams.
Innoveren om de uitdagingen in uw markt te overwinnen
Mook zegt: "Innovatie is de sleutel om succesvol uit deze, door COVID-19 geleide, recessie te komen. We zien dat veel ondernemingen al vrij sterk innoveren met nieuwe producten en processen en nieuwe manieren om de markt te betreden."
Veerkracht kan betekenen dat u kosten bespaart door te innoveren in uw bedrijfsvoering. Is het mogelijk om eenvoudige en repeterende processen te automatiseren? Kunnen de productiekosten omlaag, zonder de kwaliteit en de prijs van uw product ervan te veranderen? Mook zegt: "Een stagnatie in toeleveringsketen kan ook betekenen dat u producten op een andere manier gaat samenstellen waar u eerder misschien niet aan gedacht zou hebben."
In een cultuur voor innovatie is het ook belangrijk om een dialoog aan te gaan tussen management en medewerkers, om snel oplossingen te vinden die uw onderneming en uw klanten ten goede komen. Mook voegt hieraan toe: "Ga uit van uw eigen kracht. Denk na over uw doelstellingen en gebruik innovatie als de kickstarter om die te realiseren."
Gebruik data voor vraag en prijsbepaling
Data stelt ondernemers in staat om van koers te veranderen als de richting niet goed is; om te bevestigen wanneer ze winnen en om hen te waarschuwen wanneer ze dat niet doen.
"Je kunt niet vertrouwen op de oude werkwijze, waarbij verkopers hun orders binnen brachten", zegt Mook. Voorraadbeheer moet bijvoorbeeld niet automatisch dezelfde hoeveelheid onderdelen opnieuw bestellen als de voorraad een bepaald niveau bereikt. Als u ziet dat de vraag naar dat onderdeel is gedaald, moet u eerst goed naar uw klantenbestand kijken voordat u weer een bestelling plaatst. De data is beschikbaar dus analyseer het goed.”
Met de juiste data benut u de kans op succes optimaal. "Stel, uw concurrent valt om en u moet leveren aan zijn klanten", legt Mook uit. "Agile ondernemingen hebben hun dataprocessen goed genoeg op orde om de beste prijs te bepalen en die kans te grijpen. Zij zijn degenen die zich het snelst aanpassen. Ondernemingen die het minder goed doen, halen misschien wel nieuwe klanten binnen, maar tegen een te lage prijs waardoor ze geld verliezen, omdat ze de data niet goed genoeg hebben geanalyseerd."
"Veel ondernemingen hebben de afgelopen tien jaar vanuit een hybride model gewerkt. Ze hebben wat technologie in hun organisatie, maar ze vertrouwen nog steeds veel op analoge praktijken. De afgelopen zes maanden bleek dat die twee samen moeten komen, op een manier die zich door ontwikkelt. Ongeacht of u uw personeel of klanten ziet of niet. Alleen dan lukt het om je doelstellingen te behalen."
Hoewel verschuivingen in de toeleveringsketens een voortdurend risico vormen, kan zorgvuldig beheer deze zorgen verminderen, dat heeft de pandemie wel aangetoond.
Wendbaarheid was altijd al een bewonderingswaardig kenmerk van succesvolle ondernemingen. Nu meer dan ooit moet u klaar staan om te innoveren, om u aan te passen, te analyseren en een voorsprong krijgen op de rest.
Spreek met onze adviseurs om u te helpen de kansen en bedreigingen in uw markt te beheren. Of schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze nieuwste inzichten direct in uw mailbox.
Maak een pitstop
In een serie artikelen delen wij inzichten met u - ondernemers in het middenbedrijf - om u te helpen kijken naar de externe en interne mogelijkheden om uw bedrijfsstrategie te ondersteunen, prestaties te verbeteren en uw veerkracht te vergroten.

Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.