Groei

Duurzaam ondernemen, wanneer doe je dat eigenlijk goed?

Drs. Peter Schimmel Drs. Peter Schimmel

Peter Schimmel is partner Forensic Accounting en Integrity Advisory en gepassioneerd over wat mens en onderneming beweegt en in beweging zet.

In de Zuid-Franse Auvergne staat een beroemd bos

La forêt domaniale de Tronçais. De wintereiken uit dit bos worden gebruikt om wijnvaten van te maken, de beste die er zijn. Toen meneer Colbert – raadsman van Lodewijk de 14e – het in 1661 liet planten, wist hij dat hij pas na 200 jaar geld ging verdienen. Ik heb het bos twee jaar geleden bezocht en de rijkdom is ongelooflijk: de bomen, de bezoekers, de mensen die er werken, de zuurstofproductie, de biodiversiteit. Het is echt een fantastisch bos en een geweldig voorbeeld van de kracht van duurzaam ondernemen.

De parallellen tussen dit bos en duurzaam ondernemen

Voor mij is dit bos een grote inspiratiebron. Het laat zien dat het als ondernemer belangrijk is om verder te kijken dan je eigen leven lang is. Dat je een sterke lange termijn visie nodig hebt om op de korte termijn verstandige beslissingen te kunnen nemen. Dat je in het belang van de gezondheid van je onderneming bereid moet zijn om te snoeien. Dat duurzaam ondernemen leidt tot meer wendbaarheid, omdat je ruimte hebt om fouten te maken. En vooral: dat het zorgt voor veel meer dan alleen een financiële opbrengst, en dat is een verantwoordelijkheid die elke ondernemer voelt.

Duurzaam ondernemen, hoe doe je dat nou goed?

En wat levert het op? Dat is voor elke onderneming anders. Familiebedrijf C&A is eigenaar van alle winkelpanden, zodat de waarde ervan in tijden van laagconjunctuur werkt als buffer. In innovatief hostingbedrijf Schuberg Philis’s fuck-up café delen medewerkers fouten en oplossingen om van elkaar te leren. Zo voorkomen ze herhaling, versnellen ze de leercurve, verminderen ze de foutmarge en versterken zo hun cultuur.

Bij groene groeier in crisistijd Triodos krijgt iedereen dezelfde kerstgratificatie, of je nou receptionist bent of directeur. Triodos gelooft niet in creditcards; dat leidt tot kortzichtige spilzucht met lange termijn ellende. Als je je organisatie inricht op langdurige klantrelaties, creëer je duurzame groeikansen voor je klanten, voor je medewerkers en voor je organisatie. Schuberg Philis en Triodos hebben meer nieuwe klanten dan ze aankunnen.

Heeft u een goeie vraag over succesvol duurzaam ondernemen?
Bel partner Peter Schimmel op 088 676 9417.

Gerelateerde artikelen