Groei

Kan mijn buurvrouw ook een stakeholder zijn?

Drs. Peter Schimmel Drs. Peter Schimmel

Een onderneming heeft veel verschillende stakeholders

Als ondernemer bent u onderdeel van een groter geheel, van een ecosysteem dat voortdurend in beweging is. Onder invloed van de veranderingen in de markt, de fase waarin uw onderneming verkeert en uw strategie. Elke verandering raakt andere groepen mensen binnen en buiten uw bedrijf. Dus in elke nieuwe situatie heeft u te maken met andere stakeholders. Goed stakeholdermanagement betekent dat u weet welke stakeholder op welk moment belangrijk voor u is. En ook dat u begrijpt dat echte betrokkenheid verder gaat dan alleen geld. Kunt u dit valoriseren? Dan onderneemt u effectiever.

Goed stakeholdermanagement is cruciaal

Het geeft u een concurrentievoordeel. Als u de verwachtingen van uw interne en externe stakeholders helder hebt, kunt u ze omzetten in concrete actie- en verbeterpunten. Zo verbetert u niet alleen uw reputatie, het geeft u ook inzicht in risico’s en kansen. Kansen om uw onderneming en uw resultaten te verbeteren en de betrokkenheid van uw stakeholders te vergroten. Een heldere niet-financiële verslaglegging geeft u het overzicht en de aanknopingspunten die u nodig hebt.

Handig om te weten: eind 2016 wordt een nieuwe EU-richtlijn van kracht die ondernemingen met meer dan 500 medewerkers verplicht om aan niet-financiële verslaglegging te doen. U kunt dat afwachten, u kunt zich ook nu al onderscheiden van uw concurrentie met duurzaamheidsverslaglegging. Zo kunt u op een ander gebied concurreren dan de P van Prijs.

Hoe maak je van stakeholdermanagement een win-win?

Ik was betrokken bij het eerste People, Planet, Profit-report van Shell, tegenwoordig heb je het over integrated reporting. Niet eenvoudig, omdat er een groot gebrek was aan normering en ervaring met zulke verantwoordingen.

Drie dingen die me opvielen. Eén: het is belangrijk om al je stakeholders goed en tijdig in te lichten over je keuzes, zodat ze zich niet achteraf overvallen voelen. Twee: transparantie stelt je in staat om betere keuzes te maken die door alle stakeholders gedragen worden. En drie: er zijn ook opbrengsten die iedereen ten goede komen. Denk aan besparing op energiekosten, schonere lucht - en ook nog subsidie of een extra belastingaftrek - waardoor iedereen wint.

Gerelateerde artikelen