Groei

Wat werkt beter, stroomopwaarts in de keten investeren of stroomafwaarts?

Evert Everaarts Evert Everaarts

Goeie vraag

Een bedrijf overnemen binnen de keten waarin u al actief bent wordt ook wel een verticale overname genoemd. U koopt dus stroomopwaarts – een toeleverancier – of u koopt stroomafwaarts – een bedrijf dat zakendoet met, in veel gevallen, uw eindgebruiker. Ik spreek regelmatig ondernemers die een verticale overname overwegen. Een verticale overname kan een uitstekende groeistrategie zijn, maar het is goed om te weten dat er extra risico’s aan kleven. U krijgt namelijk zeer waarschijnlijk te maken met een ander type klanten en met een ander businessmodel.

Andere klanten en andere businessmodellen, dat betekent nogal wat

Ik moet vaak denken aan het oude spreekwoord ‘schoenmaker, blijf bij uw leest’, maar soms is een verticale overname ook een geweldige kans om meer grip te krijgen op uw eindgebruiker, zodat u meteen kunt inspelen op zijn behoefte. Om meer grip te krijgen op uw toeleveranciers, zodat u verzekerd bent van de juiste producten en de juiste kwaliteit op het juiste moment. Om ruimte te maken om sterker te worden en verder te groeien.

Overweegt u een verticale overname? Let dan op deze drie dingen

  • Zorg dat u het businessmodel van uw overnamekandidaat net zo goed begrijpt als uw eigen businessmodel.
  • Zorg dat u de klanten en toeleveranciers van uw overnamekandidaat goed kent. Doe uitgebreid onderzoek en ga met ze in gesprek. 
  • En de controlevraag: zorg dat u weet hoe u de organisatie kunt verbeteren. Heeft u geen verbeterideeën? Doe het niet.

Wilt u weten of een verticale overname voor u de juiste groeistrategie is?

Meld u dan nu aan en maak kans op een groeigesprek of bel fusie en overname specialist Evert Everaarts op 088 676 9722.

Bent u een dynamische organisatie?
Maak kans op een groeigesprek Meld u aan

Goeie vragen

Het Grant Thornton Groeirapport

 

(Be)sturen van uw organisatie naar groei

Grant Thornton heeft 6 kernuitdagingen voor groeiende organisaties geïdentificeerd. Wilt u weten wat deze uitdagingen zijn en met welke trends, ontwikkelingen en uitdagingen u te maken kunt krijgen op uw groeipad? Download dan nu het rapport.