Goeie vraag

Zorgt integratie van mijn backoffice voor meer waarde of juist voor minder?

Wilfred van der Lee Wilfred van der Lee

Goeie vraag

Integratie levert kostenvoordelen op

Regelmatig wordt deze vraag me gesteld. Ondernemingen bestaan uit verschillende afdelingen, zoals bijvoorbeeld productie, HR, finance, inkoop, verkoop, marketing en IT. Dat is voor elke onderneming zo. Vaak wil men de frontoffice afdelingen niet integreren om waarde erosie te voorkomen. De waarde van een onderneming zit namelijk vaak in het merk of de klantportfolio. Heeft u meer dan één onderneming? Dan kunt u aan de achterkant (backoffice) afdelingen van verschillende ondernemingen samenvoegen. Zo realiseert u significante kostenbesparingen, verhoogt u de kwaliteit van de verschillende afdelingen en kunt u uw operatie effectiever aansturen. Een goed idee dus.

En betere managementinformatie

Als u de verschillende backoffices van uw ondernemingen samenvoegt, krijgt u de beschikking over betere en consistentere informatie over het reilen en zeilen van uw ondernemingen. Met betere managementinformatie vergelijkt u eenvoudig de prestaties van uw verschillende ondernemingen met elkaar. En u kunt beter sturen en u sneller betere beslissingen nemen. Zo kunt u beter en sneller groeien.

Wilt u verkopen?

Als u al uw ondernemingen samen verkoopt blijven de integratievoordelen van de backoffice bestaan en hiermee ook de waarde van uw onderneming behouden. Wilt u één onderneming verkopen? Dan moet u de backoffice van deze onderneming ontvlechten. Let dan op de volgende drie zaken:

  • Zorg ervoor dat u contracten zorgvuldig separeert.
  • Kies voor tijdelijke servicecontracten om de continuïteit van ondersteunende services te waarborgen.
  • En de belangrijkste: het kan zijn dat de waarde van uw onderneming daalt omdat u synergievoordelen verliest. Handig om rekening mee te houden in een onderhandeling.

Bent u benieuwd wat u kunt doen om een mogelijke aan- of verkoop van een van uw ondernemingen makkelijker te maken? Meld u dan aan voor een groeigesprek. Lees meer over wat een groeigesprek inhoudt.

Het Grant Thornton Groeirapport

 

(Be)sturen van uw organisatie naar groei

Grant Thornton heeft 6 kernuitdagingen voor groeiende organisaties geïdentificeerd. Wilt u weten wat deze uitdagingen zijn en met welke trends, ontwikkelingen en uitdagingen u te maken kunt krijgen op uw groeipad? Download dan nu het rapport.