-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Het no deal-scenario
Een no deal scenario wordt over het algemeen gezien als het meest verstorende scenario. Omdat dit scenario voor een aantal ingrijpende (en onmiddellijke) veranderingen zorgt voor zowel het VK als voor de EU-lidstaten.
Bij dit scenario is geen sprake van een overgangsperiode;
- er zal geen overeenkomst worden gesloten met betrekking tot de grens tussen Noord-Ierland - dat officieel een deel van het VK is - en de Republiek Ierland; er zal geen EU-erkenning komen voor de Britse regelgevende systemen;
- er zal geen overeenkomst zijn over EU- en Britse burgers rechten;
- en er zal geen sprake meer zijn van deelname van het VK aan de door de EU afgesloten internationale overeenkomsten.
Het VK zal in dit scenario op 29 maart 2019 (12.00 uur Midden-Europese tijd) beginnen te handelen op basis van de voorwaarden van de Wereldhandel Organisatie.
Bij inschatting van de impact van een no deal-scenario moet u rekening houden met onder andere:
- De mogelijkheid van entiteiten die actief zijn in het VK te kunnen blijven opereren onder het EU regelgevende systeem als het VK niet langer deel uitmaakt van de interne markt van de EU.
- Verhoogde douanerechten tussen het VK en de EU. Dit zal de marges van ondernemingen beïnvloeden als zij niet in staat zijn om deze hogere kosten vervolgens door te berekenen aan hun klanten.
- Andere niet-tarifaire belemmeringen en kosten, inclusief aanvullende douaneadministratie en de kosten van extra wettelijke vereisten waaraan moet worden voldaan.
- Kristallisatie van bepaalde (latente) belastingverplichtingen aan het einde van het jaar en de mogelijkheid van de entiteit om ze af te wikkelen.
- Langere doorlooptijd bij import en export van goederen door Britse en Europese grenzen en het potentiële effect daarvan op het productieproces.
- Mogelijk verlies van werknemers of hogere kosten om deze te behouden.
- Recessie of inkrimping van Britse of EU-markten, met invloed op de vraag naar goederen en diensten.
Impact op rapportages van de onderneming
De belangrijkste uitdaging met betrekking tot de Brexit is de verwerking van de hiermee samenhangende onzekerheid over de vraag of en in hoeverre het VK en de EU in staat zijn om een terugtrekovereenkomst af te sluiten. En welke voorwaarden hierin worden opgenomen. Aan de hand daarvan kan worden nagegaan welk effect de Brexit uiteindelijk heeft op economische en regelgevingsaspecten waar ondernemingen mee te maken hebben.
Zo is het bijvoorbeeld de vraag wat er nu gebeurt met Britse ondernemingen met grensoverschrijdende activiteiten in de EU (en omgekeerd) als sprake is van een no deal-scenario. Dergelijke vragen zijn niet makkelijk te beantwoorden en het antwoord hangt af van de feiten en omstandigheden van de individuele onderneming.
Gebieden waar deze onzekerheid omtrent de Brexit naar verwachting het meeste effect heeft, zijn de gebieden die in grote mate afhankelijk zijn van schattingen van het management. Deze gebieden zijn onder meer:
Kwestie | Voorstel |
Continuïteit |
Bij beoordeling van de continuïteit van een onderneming moet het management alle beschikbare informatie over de toekomst in overweging nemen, welke ten minste maar niet gelimiteerd is tot 12 maanden na balansdatum. Bij het maken van veronderstellingen over de toekomst moet het management alle informatie met betrekking tot de Brexit die beschikbaar is tot de datum van vaststelling van de jaarrekening in overweging nemen, inclusief de potentiële impact van een no deal-scenario. Bestaat er op de datum van vaststelling van de jaarrekening nog steeds onzekerheid over een eventueel af te sluiten terugtrekkingsakkoord? Dan moet het management een scenario-analyse opstellen waarin rekening wordt gehouden met de impact van een no deal Brexit als een dergelijk scenario van materiële invloed kan zijn op de onderneming. |
Bijzondere waardevermindering van niet-monetaire activa en bepaling van realiseerbare waarde van het actief |
Bij beoordeling van al dan geen bijzondere waardevermindering kan het risico dat samenhangt met de Brexit-onzekerheid worden verwerkt in of de toekomstige kasstromen of in de disconteringsvoet. Het is niet mogelijk om deze onzekerheid in beide elementen te verwerken. Wanneer het management concludeert dat een redelijkerwijs mogelijke wijziging in een of meer van de gehanteerde veronderstellingen gebruikt in de schatting van de realiseerbare waarde resulteert in een bijzondere waardevermindering, of materiële wijziging van de boekwaarde van het actief, of de kasstroomgenererende eenheid, dan wordt deze impact toegelicht in de jaarrekening. |
Bijzondere waardevermindering van financiële instrumenten |
Indien IFRS 9 wordt toegepast, moet het management van ondernemingen rekening houden met de potentiële impact van de Brexit op verwachte kredietverliezen die op basis van IFRS 9 moeten worden opgenomen als kredietverlies of -voorziening. Dit geldt zowel voor financiële vaste activa als ook voor bijvoorbeeld debiteuren. IFRS 9 vereist specifiek dat verwachte kredietverliezen worden gemeten op basis van een gewogen gemiddelde (met als gewicht de kans op default) gedurende de looptijd. Als de Brexit de verwachte kredietverliezen vergroot dan heeft dit invloed op de onder IFRS 9 gevormde voorzieningen (voor kredietverliezen). Berekeningen van de verwachte kredietverliezen moeten gebaseerd zijn op de verwachtingen van het management per balansdatum. De verwachtingen per balansdatum worden overigens niet gewijzigd op basis van informatie die na balansdatum wordt verkregen. |
Bepaling van de reële waarde van activa en passiva waar er beperkte of geen observeerbare inputs zijn |
In hiërarchieschalen 3, en soms ook 2, van IFRS 13 moet de reële waarde deels worden bepaald op basis van niet-observeerbare input bij het vaststellen van de reële waarde. Deze input is onderhevig aan dezelfde onzekerheid die samenhangt met de Brexit, zoals ook in het voorbeeld hierboven - Bijzondere waardevermindering van vaste activa - is beschreven. Schattingen van de reële waarde moeten een goede weerspiegeling zijn vanuit het perspectief van een marktdeelnemer (willekeurige derde) betreffende de waardering van een actief of een schuld. Dit in tegenstelling tot de bepaling van de bedrijfswaarde bij een impairment test, waar deze bedrijfswaarde is gebaseerd op inschattingen van het management ten aanzien van toekomstige kasstromen. Daarom is het niet toegestaan om aanpassingen in veronderstellingen van de markt die na balansdatum plaats vinden mee te nemen in de schatting per balansdatum van de reële waarde. Dit geldt zowel onder IFRS als onder NL GAAP. |
Belastingvorderingen en latente belastingvorderingen en verplichtingen |
Momenteel is binnen de EU sprake van een aantal belastingvrijstellingen en -verminderingen als gevolg van diverse EU-richtlijnen, die in nationale wetgeving zijn geïmplementeerd. Deze vrijstellingen en verminderingen zijn van toepassing op transacties waarbij ondernemingen zijn betrokken die binnen de EU zijn gevestigd. De onzekerheid is inherent aan de eventuele wijziging van toekomstige belastingwetten of fiscale behandeling naar aanleiding van de Brexit (in dit geval de wijziging in behandelding op basis van de Brexit). De meest geschikte aanpak lijkt om deze onzekerheden te ondervangen door het toelichten van de onzekerheden met betrekking tot belastingen in de jaarrekening. Als onderdeel van het anticiperen op een no deal-scenario zal het management de potentiële belastingverplichtingen die kunnen ontstaan naar aanleiding van de Brexit kwantificeren voor zover dit mogelijk en voorzienbaar is. Als de potentiele belastingverplichting (naar aanleiding van de Brexit) materieel is moet deze worden toegelicht, tezamen met de onzekerheden die hieraan ten grondslag liggen. Daarnaast moet het management overwegen om voorwaardelijke belastingverplichtingen als niet uit de balans blijkende verplichting toe te lichten. |
De belangrijkste uitdagingen met betrekking tot de Brexit zijn de onzekerheden over het al dan niet afsluiten van een terugtrekovereenkomst tussen de EU en het VK, en het inschatten welke impact dit heeft op de regelgeving en de economische omstandigheden waar de door de Brexit geraakte ondernemingen mee te maken hebben.
Neem contact op
Heeft u vragen naar aanleiding van Brexit in relatie tot IFRS, neem dan contact op met één van onze IFRS-specialisten. Heeft u vragen over de voorbereiding van uw onderneming op Brexit? Lees meer op onze Brexit hub.
Blijf op de hoogte van de Brexit ontwikkelingen
Lees meer over een no deal Brexit-scenario
De Britse premier Theresa May heeft voor de tweede keer uitstel gekregen van de Europese regeringsleiders. Een chaotische Brexit op 12 april 2019 is net op tijd voorkomen. Dit betekent niet dat Brexit van de baan is. Het biedt wel de mogelijkheid om u beter te oriënteren en u voor te bereiden op de gevolgen van Brexit voor uw onderneming en de wijze waarop deze georganiseerd is. Daarom gaan we in dit derde deel - van een vierluik over juridische gevolgen van Brexit - in op een aantal ondernemingsrechtelijke onderwerpen die voor u en uw onderneming van belang kunnen zijn. Lees meer.
Heeft Brexit gevolgen voor uw bestaande handelsovereenkomsten? En zo ja, welke zijn dat dan? Hoe kunt u zich in de toekomst contractueel voorbereiden als u zaken doet met ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, dat straks geen deel meer uitmaakt van de Europese Unie? Lees de longread.
Mag u na 29 maart 2019 nog wel persoonsgegevens uitwisselen met in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ondernemingen of instellingen? En mag u deze data doorgeven aan een bedrijfsonderdeel van uw concern dat gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk? Lees meer.
Met 29 maart 2019, de dag dat de Brexit in werking treedt, in het vooruitzicht heerst er nog steeds onzekerheid over de vraag of het Verenigd Koninkrijk (VK) in staat is om een terugtrekkingsovereenkomst uit te onderhandelen. Waarmee de gevolgen van de Brexit enigszins zijn te verzachten. Lees meer.
Heeft u in 2018 Britse btw betaald en wilt u die terugvragen? Dien dan zo snel mogelijk, maar voor 29 maart, uw elektronisch teruggaafverzoek in. Lees meer.