article banner
COVID-19

Klanten en toeleveranciers

Als ondernemer bent u de spil tussen uw leveranciers en klanten. Tijdens de COVID-19 pandemie hebben alle partijen een nieuw en tot nu toe ongekend niveau van ondersteuning nodig. Gezien de onzekerheid van de situatie is een goede communicatie van vitaal belang. Het is essentieel voor ondernemingen om elkaar regelmatig updates te geven, zodat iedereen is geïnformeerd over en voorbereid op veranderingen.

Potentiële problemen

Veranderende vraag en specifieke eisen van klanten zijn moeilijk te voorspellen. Grote volumeveranderingen kunnen gevolgen hebben voor de prijsstelling, de kosten en de voorraad. Nieuwe afspraken over betalings- en leveringsvoorwaarden kunnen niet alleen uw liquiditeit beïnvloeden, maar ook bijvoorbeeld uw btw-verplichtingen.

Het vaststellen van effectieve methoden voor het innen van vorderingen en het aanpassen van de betalingsvoorwaarden kunnen u helpen bij het minimaliseren van de financiële impact als de kredietverzekering wordt ingetrokken. Snelle implementaties en reacties zijn nodig op gebieden als online verkoop, voorraadbeheer, distributieformules en het veilig onderhouden van de kwetsbare personen.

Het kan zijn dat vanwege beperkende maatregelen op het gebied van transport en veiligheid uw gebruikelijke leveranciers (tijdelijk) niet meer aan u kunnen leveren. Door op een andere leverancier over te stappen kunt u uw inkopen wellicht veiligstellen. Denk daarbij wel aan consequenties die het (tijdelijk) vervangen van leveranciers kan hebben, zoals contractuele verplichtingen ten opzichte van leveranciers, transporteurs, distributie en uw afnemers.

Kunt u of uw zakenpartner tijdelijk niet aan de betalingsverplichtingen voldoen, dan is het van belang dat partijen hiervoor in goed overleg een oplossing proberen te vinden. Ons advies is die afspraken goed vast te leggen.

Bedenk dat bijna alle wijzigingen of nieuwe afspraken per direct gevolgen kunnen hebben voor de btw-positie van u, uw leverancier en uw afnemer. Als dit niet direct goed wordt beoordeeld, dan kan de btw gemakkelijk voor een partij een onverwachte en niet gewenste schadepost zijn, die zich achteraf moeilijk laat repareren. 

Communiceren met uw klanten en leveranciers is van vitaal belang, zodat zij op de hoogte zijn van eventuele veranderingen in uw onderneming en zij begrijpen dat u voorbereid bent op en in staat bent om te reageren op de crisis. Bedenk hoe u klanten en leveranciers kunt informeren over veranderingen in de onderneming, de beslissingen die u moet nemen en hoe u op COVID-19 reageert.

Te overwegen acties

Beoordeel

Identificeer kwesties die een impact kunnen hebben op uw leveranciers en klanten en denk na over wat de gevolgen kunnen zijn. Wat is de specifieke impact van de situatie op uw onderneming?

Bescherm

Ontwikkel snel top-down, high-level opties en bind uw strategische en tactische beslissingen aan die keuzes om synergie te garanderen. Wat zijn uw specifieke prioriteiten?

Herstel

Als de markt eenmaal stabieler is, neem dan de tijd om na te denken over mogelijke 'naschokken' van de COVID-19-uitbraak zijn voor uw onderneming. Hoe kunt u deze plannen en heeft u het werkkapitaal om uw onderneming weer op te starten als de activiteit weer aantrekt?

Overweeg deze vragen

  • Wat zijn de belangrijkste veranderingen in mijn diensten en hoe beïnvloeden ze het gedrag van mijn klanten?
  • Hoe kan ik zorgen voor regelmatige en duidelijke communicatie over mijn beleid en service updates?
  • Waar liggen de risico's op financieel falen en wat zijn de mogelijkheden om sneller inkomsten te genereren?
  • Welke klanten en leveranciers hebben uitgebreide voorwaarden of andere afspraken nodig, en waar mijn goederenketen afhankelijk is van vervoer of export heb ik alternatieven?
  • Wie van mijn concurrenten in andere landen ervaren nu een negatieve impact en zijn er mogelijkheden om klanten te ondersteunen die worstelen met hun toeleveringen?