• Skip to content
  • Skip to navigation
Global Reach
  • Global Reach
  • Algerije
  • Botswana
  • Egypte
  • Ethiopië
  • Gabon
  • Guinee
  • Kameroen
  • Kenia
  • Libië
  • Malawi
  • Mauritius
  • Marokko
  • Nigeria
  • Namibië
  • Senegal
  • Zuid-Afrika
  • Togo
  • Tunesië
  • Oeganda
  • Zambia
  • Zimbabwe
  • Anguilla
  • Antigua
  • Argentinië
  • Bahamas
  • Barbados
  • Bolivia
  • Brazilië
  • Britse Maagdeneilanden
  • Canada LLP
  • Canada RCGT
  • Kaaimaneilanden
  • Chili
  • Colombia
  • Costa Rica
  • Dominica
  • Ecuador
  • El Salvador
  • Grenada
  • Guatemala
  • Honduras
  • Mexico
  • Montserrat
  • Nicaragua
  • Panama
  • Paraguay
  • Peru
  • Puerto Rico
  • St Lucia
  • Saint Kitts
  • Saint Vincent en de Grenadines
  • Trinidad en Tobago
  • Uruguay
  • Verenigde Staten
  • Venezuela
  • Turks en Caicoseilanden
  • Albanië
  • Armenië
  • België
  • Bosnia and Herzegovina
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Georgië
  • Gibraltar
  • Griekenland
  • Hongarije
  • IJsland
  • Ierland
  • Kanaaleilanden
  • Northern Ierland
  • Israël
  • Italië - Bernoni
  • Italië - Ria
  • Kazachstan
  • Kosovo
  • Kirgizië
  • Letland
  • Liechtenstein
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Macedonië
  • Malta
  • Man
  • Moldavië
  • Monaco
  • Nederland
  • Noorwegen
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Rusland
  • Servië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tadzjikistan
  • Tsjechië
  • Turkije
  • Oekraïne
  • Verenigd Koninkrijk
  • Oezbekistan
  • Wit-Rusland
  • Zweden
  • Zwitserland
  • Azerbeidzjan
  • Bahrein
  • Egipte
  • Jordanië
  • Koeweit
  • Oman
  • Qatar
  • Saoedi-Arabië
  • Verenigde Arabische Emiraten
  • Jemen
  • Libanon
  • Afghanistan
  • Australië
  • Bangladesh
  • Cambodja
  • China
  • Hong Kong
  • Indië
  • Indonesië
  • Japan
  • Korea
  • Maleisië
  • Mongolia
  • Nieuw-Zeeland
  • Pakistan
  • Filippijnen
  • Singapore
  • Taiwan
  • Thailand
  • Vietnam
Grant Thorton Logo

Grant Thornton Logo Grant Thornton logo

Neem contact op
NL EN
  • Insights
  • Diensten
  • Sectoren
  • Onze mensen
  • Evenementen
  • Carrière
  • Vestigingen
  • Portals
  • Accountancy & financieel advies
  • Advisory
  • Audit & assurance
  • Belastingadvies
  • Familiebedrijven
  • Internationaal ondernemen
  • Legal services
Accountancy & financieel advies HOME
  • Financiële administratie
  • Financieel inzicht
  • Uitbesteden
  • Financial compliance
Advisory HOME
  • Business risk services
  • Corporate finance
  • Cyber risk services
  • Sustainability & impact services
  • Transaction services
  • Valuation, investigation & dispute services
  • Academy
Audit & assurance HOME
  • Controle jaarrekening
  • IFRS services
  • Pre-audit services
  • Sarbanes Oxley controle en advies
  • Subsidieverklaringen
Belastingadvies HOME
  • Belastingadvies voor het mkb in Nederland
  • Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
  • Btw-advies
  • Douaneadvies
  • HR services
  • Innovatie & subsidieadvies
  • Private clients
  • Tax technology
  • Transfer pricing
Familiebedrijven HOME
  • Bedrijfsopvolging
Internationaal ondernemen HOME
  • Uitbreiden naar andere markten
  • Internationale contactpersonen
Legal services HOME
  • Arbeidsrecht
  • Gezondheidsrecht
  • Insolventie en bestuurdersaansprakelijkheid
  • Ondernemingsrecht
  • Privacy- en dataprotectie
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Business support services
  • Consumer products
  • Financial services
  • Healthcare
  • Real estate & construction
  • Technology
  • Transport & logistics
  • Woningcorporaties
Business support services HOME
  • Advocatuur
  • Gerechtsdeurwaarders
  • Incassobureaus
Consumer products HOME
  • Tuinbouw
Healthcare HOME
  • Apothekers
  • Biotech & life sciences
  • Cure & care
  • Eerstelijnszorg
  • Medisch specialistische zorg
Technology HOME
  • Digital marketing
  • ICT
Transport & logistics HOME
  • Maritiem
  • Werken bij Grant Thornton
  • Studenten & starters
  • Ervaren professionals
  • Neem contact met ons op
Werken bij Grant Thornton HOME
  • Groei in een internationaal netwerk
  • Gevarieerd klantenpakket
  • Onze cultuur
  • Veelgestelde vragen
Studenten & starters HOME
  • Traineegame
  • Werken & studeren
  • Wervingsactiviteiten
Ervaren professionals HOME
  • Het beste uit jezelf halen
  • Mijn Grant Thornton
  • Grant Thornton Sonar
  1. Grant Thornton Netherlands Home
  2. Persberichten
  3. Persberichten 2015
  4. De meest ingrijpende wijziging in de internationale fiscale regels van deze generatie is een feit

De meest ingrijpende wijziging in de internationale fiscale regels van deze generatie is een feit

05 okt 2015
  • De meest ingrijpende wijziging in de internationale fiscale regels van deze generatie is een feit

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zal deze week een radicale hervorming van de internationale fiscale regelgeving bekendmaken.

Ons nieuwste International Business Report (IBR), een kwartaalonderzoek onder 2.580 bedrijven in 35 economieën, toont aan dat 74% van de bedrijven graag ziet dat belastingautoriteiten meer wereldwijd onderling samenwerken en richting geven. Bedrijven willen weten wat wel of niet aanvaardbaar is op het gebied van fiscale planning, zelfs indien dit betekent dat er minder mogelijkheden zijn om de belastingdruk te verminderen. Gaat het Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) Action Plan leiden tot een eerlijker, efficiënter en begrijpelijker belastingsysteem? Wat zijn de potentiële risico’s en kansen?

De aanbevelingen komen voort uit de steeds groter wordende publieke en politieke commotie omtrent de vennootschapsbelasting. Het belangrijkste doel is om landen te stimuleren nauwer samen te werken bij het dichten van controversiële mazen in het internationale fiscale systeem. Maar, omdat belastingheffing steeds meer een maatschappelijk en gevoelig onderwerp wordt, raakt het nu bijna alle onderdelen van de internationale fiscaliteit.

Schadelijke onzekerheid

De internationale fiscaliteit vindt op een steeds hoger niveau plaats en dit heeft geleid tot een hoop onzekerheid in de directiekamers. Zolang bedrijven opereren binnen de grenzen van de regelgeving, hebben ze een verantwoordelijkheid naar hun investeerders om de kosten laag te houden, inclusief de te betalen belasting. Echter, we zien de ware omvang van de verschuiving in toezicht pas wanneer bestuurders vragen van de wetgevende commissies moeten beantwoorden. Het gaat er niet alleen om of bedrijven zich aan de wet houden, maar ook of ze meer zouden moeten betalen.

Het probleem is dat er geen stevige handvatten zijn die kunnen helpen bij de besluitvorming. Simpelweg tegen bedrijven zeggen dat ze een ‘eerlijke bijdrage’ moeten betalen is geen werkbaar alternatief voor een duidelijk pakket aan regels of principes. Wat is een eerlijke bijdrage? Bedrijven hebben behoefte aan zwart en wit, maar wat ze krijgen is een hoop grijs.

Verschillen blijven

Gaat BEPS meer duidelijkheid geven over wat zowel wettelijk toegestaan als aanvaardbaar is? We zullen er wel achter komen wat de OESO verwacht, en dat is een begin. De OESO verdient lof voor haar bereidheid tot overleg en voor wat ze in korte tijd heeft weten te bereiken. Echter, deze aanbevelingen kennen een groot voorbehoud: de OESO maakt geen wetten en sluit geen belastingverdragen af, dit is een taak voor overheden. De effectiviteit van het project zal afhangen van een brede en consistente implementatie. Hierbij zal een groot verschil optreden in zowel het tijdstip van de invoer van de regels, als ook in de interpretatie van de wijze van toepassing. Minder dan een kwart van de voor ons IBR onderzoek geïnterviewde directeuren denkt dat er een wereldwijd akkoord komt over BEPS.

Sommige landen, met name het Verenigd Koninkrijk en Australië, zijn op de zaken vooruitgelopen en hebben wetgeving aangekondigd dat een aantal BEPS acties bevat. Andere grote economieën, met name de Verenigde Staten, doen er waarschijnlijk iets langer over. De Verenigde Staten zijn van plan om landenrapportages in te voeren in 2016. De bredere hervormingen komen echter waarschijnlijk pas na de presidentiële verkiezingen van 2016 op de agenda van de wetgever. Daarnaast hebben diverse landen van buiten de OESO, waaronder China en India, al aangegeven dat zij ook diverse onderdelen willen invoeren. 

De grote vraag is daarom hoeveel harmonisatie men zal bereiken? We hebben een fiscaal systeem nodig dat een digitale economie kan bijbenen die steeds minder grenzen kent. Om een lappendeken van lokale regels te voorkomen, zouden de G20, VN en OESO leidend moeten zijn in het zorgen voor een fiscaal systeem dat voldoende duidelijk en consistent is zodat bedrijven hun fiscale zaken met zekerheid kunnen regelen. Het resultaat zou goed zijn voor bedrijven, consumenten en overheden. Met een minder goede oplossing creëer je simpelweg meer afwijkingen, meer mazen en meer onzekerheid.

De toets der kritiek

Bedrijven moeten op de korte termijn prioriteit geven aan de evaluatie van hun huidige fiscale afspraken en hoe deze overkomen bij een veel hogere mate van transparantie zoals teweeggebracht door BEPS. Vervolgens moeten ze bedenken of ze zich daar dan ook comfortabel bij voelen. Zelfs bedrijven met relatief eenvoudige fiscale zaken kunnen in de gevarenzone terecht kunnen komen door de manier waarop de regels voor verslaglegging zijn opgesteld. De brede reikwijdte van BEPS veroorzaakt tevens aanzienlijke uitdagingen met betrekking tot de implementatie.

BEPS biedt ook kansen. De nieuwe regels zullen vooral een gelijkwaardiger situatie creëren voor wat betreft fiscale strategie en kosten. De toenemende internationale harmonisatie zorgt op zijn beurt voor minder grensoverschrijdende problemen.

De knelpunten in kaart brengen

Is BEPS een stap in de goede richting? Het is duidelijk dat de internationale fiscale regels moeten worden afgebroken en herbouwd om ze geschikt te maken voor de wereld waarin we leven - en dit is wat BEPS tot doel heeft. De weg hier naar toe kent echter veel knelpunten. Het kan een tijd duren voordat er echte duidelijkheid is over wat toelaatbaar is bij fiscale planning. Het is daarom van essentieel belang dat bedrijven de potentiele risico’s begrijpen en hun beslissingen kunnen onderbouwen.

Neem contact op met de specialist

Jacob Mook
Jacob Mook
Partner | Head of tax Gouda
Email address http://www.linkedin.com/in/jacobmook Jacob Mook VCard
Bekijk het profiel
Deel deze pagina
  • Deel deze pagina op Facebook LinkedIn
  • Deel deze pagina op Twitter Twitter
  • Deel deze pagina op LinkedIn LinkedIn
  • Deel deze pagina via WhatsApp WhatsApp
  • Deel deze pagina via e-mail E-mail
  • Twitter icon
  • LinkedIn icon
  • Grant Thornton on Youtube
  • Follow us on Nieuwsbrief
CONTACTclose
  • Evenementen
  • Neem contact op
  • Offerteaanvraag insturen
  • Vind een specialist
OVERclose
  • Over ons
  • Carrière
  • Pers
  • Vestigingen
JURIDISCHclose
  • Disclaimer
  • Identificatieplicht
  • Privacy statement
  • Cookie statement
  • Sitemap

© 2021 Grant Thornton Accountants en Adviseurs B.V., Grant Thornton Specialist Advisory Services B.V., Grant Thornton Forensic & Investigation Services B.V., Grant Thornton Expatriate Services B.V. en Grant Thornton Financial management advisory B.V. - Alle rechten voorbehouden. “Grant Thornton” verwijst naar de merknaam waaronder de lidfirma’s van Grant Thornton diensten verlenen aan hun cliënten op het gebied van assurance, tax en advisory en/of verwijst naar een of meerdere lidfirma’s, naargelang de context. Grant Thornton Accountants en Adviseurs B.V., Grant Thornton Specialist Advisory Services B.V., Grant Thornton Forensic & Investigation Services B.V., Grant Thornton Expatriate Services B.V. en Grant Thornton Financial management advisory B.V. zijn lidfirma’s van Grant Thornton International Ltd (GTIL). GTIL en haar lidfirma’s zijn geen wereldwijd partnerschap. GTIL en elk lid van GTIL vormt een aparte juridische entiteit. Alle diensten worden geleverd door de lidfirma’s van GTIL. GTIL levert geen diensten aan cliënten. GTIL en haar lidfirma’s zijn geen vertegenwoordigers van elkaar, hebben geen onderlinge verplichtingen en zijn niet verantwoordelijk voor elkaars handelingen of nalatigheden.

    • NL
    • EN
    • Neem contact op