Het aantal internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus daalt
Nederlandse digitale bureaus groeien fors en weten te profiteren van de achterlopende digitale transformatie bij omringende landen. In 2017 hebben er nog betrekkelijk weinig internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus plaatsgevonden. Het aantal internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus daalt van 19% in de eerste helft van 2016 naar slechts 4% in de eerste helft van dit jaar.
Volgens Hans Maltha, de voorzitter van branchevereniging Dutch Digital Agencies, zijn er op dit moment weinig partijen meer 'over' in Nederland die voldoende schaal hebben om interessant te zijn voor een internationale overname. "Ik denk dat in Nederland partijen eerst (weer) moeten consolideren om qua schaal interessant genoeg te worden voor overnames uit het buitenland”, aldus Maltha.
Positieve groeiverwachtingen binnen de Nederlandse sector
De groeiverwachtingen voor Nederlandse digitale bureaus zijn positief, aldus branchevereniging Dutch Digital Agencies, met een verwachte winstgroei van 15% in 2017. Ruim 10% van de totale omzet van deze digitale bureaus wordt in het buitenland gerealiseerd. Nederlandse digitale bureaus worden steeds interessanter gevonden door dit internationale karakter.
Evert Everaarts, manager M&A bij Grant Thornton: "De verwachting is dat Nederlandse digitale bureaus verder weten te profiteren van een sterke positie en reputatie op het gebied van digitale transformatie. Buitenlandse kopers kloppen geregeld al op de deuren van deze Nederlandse bureaus. Wij verwachten dat Nederlandse digitale bureaus de komende maanden nog druk bezig zijn om het financiële jaar zo goed mogelijk af te sluiten. In 2018 zullen zij zich weer op het internationale fusie- en overname speelveld begeven."
Over het onderzoek
Grant Thornton heeft onderzoek gedaan naar het aantal transacties in de Europese digital agency, advertising en marketing services sector, waarbij elke transactie individueel is beoordeeld. Er is gekeken naar bedrijven met als primaire industrie classificatie Advertising, Internet Software & Services of IT Consulting & Other Services. Voor het onderzoek zijn de transacties met een aankondigingsdatum uit de eerste helft van 2017 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Download het volledige rapport.