Helft websites transport & logistiek bevat onnodige publieke ingangen

Uit onderzoek van Grant Thornton blijkt dat 53 procent van de websites in de sector transport en logistiek onnodige ingangen bevat. Aanvallers proberen via deze ingangen in te loggen en daarmee vormen ze een risico. Daarnaast bevat 18 procent van de websites verouderde software. Verouderde software kan kwetsbaarheden bevatten die aanvallers graag uitproberen als ingang om binnen te komen. “Dat betekent ook dat de gegevens die klanten achterlaten op die website niet veilig zijn” licht Migiel de Wit-Beets (Partner Cyber risk services bij Grant Thornton) toe.

Substantieel risico voor iedere onderneming

Cyberincidenten vormen een substantieel risico voor iedere onderneming. Niet alleen op financieel gebied, maar zeker ook qua imago en reputatieschade. Een hack legt niet alleen uw processen stil, maar kan ook voor korte of langere tijd de hele keten verlammen. De afgelopen tijd maakten verschillende incidenten duidelijk wat de impact van een digitale storing of aanval is. In juni 2017 was Maersk Line één van de zevenduizend bedrijven die werden getroffen door een wereldwijde aanval met gijzelsoftware. De containerrederij kon enkele weken niet werken en moest twee containerterminals in de Rotterdamse haven tijdelijk sluiten. Uiteindelijk moest het bedrijf 4000 nieuwe servers, 45.000 nieuwe pc’s en 2500 applicaties herinstalleren. De totale schade wordt geschat op 300 miljoen euro.

In de nacht van 4 op 5 april jl. werd Bakker Logistiek het slachtoffer van gijzelsoftware, waardoor de operatie in de warehouses in Zeewolde, Tilburg en Heerenveen stil kwam te liggen. De logistiek dienstverlener kon geen orders ontvangen, geen goederen verzamelen en geen ritten plannen. Dat leidde tot grote gevolgschade bij Albert Heijn, dat dagenlang kampte met lege kaasschappen.

Zeer recent vond een ransomware-aanval plaats bij een wereldwijde software update van Kaseya. ICT-bedrijven gebruiken die software om computersystemen van klanten op afstand te beheren. Ook veel klanten in Nederland zijn getroffen. Wereldwijd is 70 miljoen euro in cryptomunten aan losgeld geëist.

Benchmark cybersecurity transportsector

De benchmark cybersecurity in de bouw is een nieuw initiatief van Grant Thornton. Met deze benchmark krijgen ondernemers snel zicht op de cyberrisico’s van hun website, om zo meer grip te krijgen op veilig ondernemen.

De benchmark Bouw is één van de eerste in een serie benchmarks waarbij ondernemers sneller zicht krijgen op hun cyberrisico’s. “We hebben ervaren dat de veiligheid van de website een goede voorspeller van brede cyberveiligheid van de organisatie. Met deze benchmark heeft de ondernemer daarnaast direct zicht op de veiligheidsrisico’s van zijn website.” vult De Wit-Beets aan.

Lees het benchmarkrapport.