Wanneer en waar moet ik beginnen? Welke factoren beïnvloeden de waarde van mijn onderneming? En hoe ziet een dergelijk proces eruit? Allemaal belangrijke vragen wanneer u nadenkt over een mogelijke verkoop van uw onderneming binnen bijv. één of twee jaar. U wilt u zich hier optimaal op voorbereiden om zo de beste deal te realiseren. Maar ook om onaangename verrassingen tijdens een verkoopproces te voorkomen. Wij kunnen u daarmee helpen.

Als u uw onderneming nu nog niet wilt verkopen, maar wel over één of twee jaar, dan is dit het moment om te beginnen met de voorbereiding. Door op tijd te gaan nadenken over een mogelijke verkoop van uw onderneming kunnen er zaken aan het licht komen die wellicht om advies of om verbetering vragen. Tijdens een exit-readiness traject bereiden we uw onderneming aan de hand van verschillende workshops voor op een optimale verkoop.

Het exit-readiness traject - het begint bij uzelf

Voordat we ingaan op de voorbereiding van de onderneming op een verkoopproces is er een onderliggende vraag: waar liggen uw wensen; wat is voor u een goede exit? Daarom beginnen we met een kick-off sessie waarbij we de diverse mogelijkheden met u bespreken. We gaan in op de verschillen tussen een strategische koper, een financiële koper, een pre-exit of een Management buy-out / Management buy-in. En hoe verhoudt dit zich tot uw persoonlijke wensen en de wensen voor de onderneming. Vervolgens verzamelen we samen met u tijdens meerdere workshops de nodige informatie en inzichten. Hieronder een kort overzicht.

Strategische positionering – creëer awareness bij uw kopers

Tijdens de eerste workshop kijken we met een strategische bril naar het verkoopproces. Wat wilt u als verkoper? Wie zijn mogelijke kopers, en waar hechten deze kopers waarde aan? Wat wordt er in uw markt betaald voor bedrijven? En tenslotte wat betekent dit voor de positionering van de onderneming zodat uw onderneming niet onbekend blijft bij de potentiële kopers?

Risico inventarisatie op financieel, juridisch en fiscaal gebied ten behoeve uw optimale exit

Vervolgens inventariseren we de risico’s. Tijdens het verkoopproces kunnen risico’s naar voren komen die leiden tot een lagere opbrengst of zelfs de hele deal in gevaar brengen. Om dit te voorkomen bieden we in een vroeg stadium workshops aan die worden begeleid door specialisten ter zake. Deze expertsessies worden gebruikt om de financiële, fiscale en juridische huishouding van de onderneming door te lichten en om met advies te komen waar en hoe deze verbeterd kan worden. Veel van deze zaken zijn tijdig nog goed op te lossen.

Voorbereiden van informatie benodigd in de dataroom

Tot slot behandelen we in de laatste workshop de informatie die nodig is om de dataroom in te richten. Het op tijd en grondig voorbereiden van de dataroom zorgt ervoor dat het verkoopproces sneller en soepeler verloopt en signaleert dat u in control bent.

Bij het afronden van de workshops worden aandachtspunten en aanbevelingen met u gedeeld, waarmee u zelf verder aan de slag kunt. Indien tijdens de workshops blijkt dat sommige aspecten meer voorbereiding en verdere begeleiding vergen neemt ons multidisciplinaire team in samenspraak met u verdere concrete stappen.

Wat levert het op?

  • U krijgt inzicht in potentiële kandidaat overnemers.
  • U krijgt een idee over de waarde van uw onderneming.
  • U krijgt inzicht in uw financiële, fiscale en juridische huishouding ten behoeve van een optimale exit.
  • U bent maximaal voorbereid en in control om een verkooptraject aan te vatten.
  • U krijgt de beste deal, op financieel én emotioneel vlak.

Onderzoek naar bedrijfsovernames

Ieder halfjaar doen wij onderzoek naar bedrijfsovernames in Nederland, zowel fusies als overnames. Overweegt u uw bedrijf te verkopen of een bedrijf te kopen? Download dan ons onderzoek om meer te weten te komen over de stand van zaken in de fusie- en overnamemarkt. En vooral ook welke bedreigingen en kansen zich in de (nabije) toekomst mogelijk voordoen als het gaat om bedrijfsovernames.

Verkoop - Dare!!

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Het bedrijf ging heel goed, maar er was ook voor de andere activiteiten veel geld nodig. Dan kom je op een punt dat je extra kapitaal moet aantrekken of een kapitaalkrachtige partij moet zoeken waar je verder mee kunt.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Voor Dare!! stond bij de oprichting in het businessplan van één A4’tje al wanneer ze zouden verkopen en voor hoeveel.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Het zelf opgerichte familiebedrijf is verkocht aan een internationaal bedrijf: Kiwa. De bedrijven vullen elkaar goed aan. Een logische stap dus.
Lees het interview met René Dijkstra

Verkoop Havatec

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
De groeiplannen van Havatec voor de komende periode zijn voor een belangrijk deel op hun nieuwe uitvinding gebaseerd. Rabo had interesse om in het bedrijf te investeren, maar wilde aanvankelijk geen risico’s lopen.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Na het boekenonderzoek en de contractonderhandelingen volgde een sluitende verkoopdeal met Rabobank.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Havatec presteert in 2021 boven de vooraf aan Rabobank beloofde groeiprognose. Voor 2022 verwachten de twee directeuren van Havatec de groei door te zetten.
Lees het interview

Verkoop familiebedrijf Klap BV

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
96 uur voor de deadline de verkoop van je bedrijf niet kunnen afronden door corona. De family office had een ‘stand still’ opgelegd.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
De risico's van de impact van corona werden in kaart gebracht en focus op de verkoop van de verzekeringen.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Klap is een crisisbestendig bedrijf. De investeerder had er vertrouwen in. En de adviseurs hielden de details nauwlettend in de gaten. De deal is rond.
Lees het interview met CEO Jorg Roodbeen

Bedrijfsverkoop aan Evidensia

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
We wilden doorgroeien, maar zaten als management aan onze max: 60 à 70 uur werken is oké, maar we hadden geen zin om daar 80 à 90 uur van te maken.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Wij zaten als ‘de drie musketiers’ constant aardig op één lijn. Uitgangspunt was dat wij als club bij elkaar wilden blijven.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Uiteindelijk haalde de adviseur van Grant Thornton er een veel hoger bedrag uit.
Toekomst zekerstellen – en doorgaan alsof er niets gebeurd is

Management buy-out Holland Haag B.V.

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Na het betrekken van een nieuw pand stelden Bob (voormalig eigenaar) en Agaath (huidig eigenaar) elkaar de vraag. Wat is nu de volgende stap?
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Een goede adviseur die de juiste vragen op de juiste manier kan beantwoorden en de juiste gegevens heeft voor de bankview.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Agaath en Rob, haar compagnon, doen samen een management buy-out en kopen het compleet gemoderniseerde Holland Haag.
Een management buy-out met drie winnaars! Lees het interview

Verkoop van Instruct B.V.

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Na m’n zestigste wat meer vrijheid hebben om te doen wat ik wil.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Doortastend vermogen van Evert zorgde voor de juiste adviseur.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Er is een deal. Het proces van bedrijfsverkoop, over een periode van 24 maanden, is bekend.
Lees het interview met Anton Wesdorp over de verkoop van zijn bedrijf

Wat komt er kijken bij het verkopen van mijn bedrijf?

Wij hebben 30 ondernemers geïnterviewd over hun ervaring met de verkoop van hun bedrijf. Benieuwd naar het verhaal van deze ondernemers? Vraag het boek 'De exit als kroon op ondernemerssucces' aan.

Bestel kosteloos het boek

Bekijk hieronder de animatie over bedrijfsovername