Een goed besef van de waarde van het bedrijf helpt in de voorbereiding op de onderhandelingen bij koop of verkoop van een bedrijf. Waar moet ik op sturen om de waarde van mijn bedrijf te verhogen? En hoeveel tijd kost dat? Of vice versa: wat is die overnamekandidaat nu waard? Allemaal begrijpelijke vragen rondom bedrijfsverkopen. Wij doen bedrijfswaarderingen: daarmee weet u het!

Grondige analyse – verschillende scenario’s

We maken inzichtelijk wat het verdienmodel van het bedrijf is, hoe dat zich vertaald in kasstromen en wat de risico’s van die kasstromen zijn. We rekenen altijd verschillende scenario’s voor u door en maken afhankelijkheden inzichtelijk door gevoeligheidsanalyses te doen. Zo krijgt u een compleet en gefundeerd beeld van wat het bedrijf in de toekomst potentieel kan bieden.

Klaar voor de onderhandeling

Door het werken met gevoeligheidsanalyses krijgt u een duidelijk beeld wat de belangrijkste variabelen zijn die de waarde van het bedrijf beïnvloeden. Dit duidelijke beeld maakt uw positie in de onderhandeling sterker. Daarbij vertalen we de uitkomsten van de analyses in praktische kengetallen, zodat het speelveld tijdens de onderhandeling overzichtelijk is.

Wat levert het op?

  • U krijgt goed inzicht in de waarde van het bedrijf.
  • U heeft inzicht in de belangrijkste value-drivers.
  • U krijgt inzicht in potentiële toekomstige bedrijfsrisico’s en de impact als u deze risico’s mitigeert.
  • U krijgt ideeën voor waarde-optimalisatie van uw bedrijf.
  • U bent goed voorbereid op de onderhandelingen.

Onderzoek naar bedrijfsovernames

Ieder halfjaar doen wij onderzoek naar bedrijfsovernames in Nederland, zowel fusies als overnames. Overweegt u uw bedrijf te verkopen of een bedrijf te kopen? Download dan ons onderzoek om meer te weten te komen over de stand van zaken in de fusie- en overnamemarkt. En vooral ook welke bedreigingen en kansen zich in de (nabije) toekomst mogelijk voordoen als het gaat om bedrijfsovernames.

Verkoop - Dare!!

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Het bedrijf ging heel goed, maar er was ook voor de andere activiteiten veel geld nodig. Dan kom je op een punt dat je extra kapitaal moet aantrekken of een kapitaalkrachtige partij moet zoeken waar je verder mee kunt.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Voor Dare!! stond bij de oprichting in het businessplan van één A4’tje al wanneer ze zouden verkopen en voor hoeveel.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Het zelf opgerichte familiebedrijf is verkocht aan een internationaal bedrijf: Kiwa. De bedrijven vullen elkaar goed aan. Een logische stap dus.
Lees het interview met René Dijkstra

Verkoop Havatec

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
De groeiplannen van Havatec voor de komende periode zijn voor een belangrijk deel op hun nieuwe uitvinding gebaseerd. Rabo had interesse om in het bedrijf te investeren, maar wilde aanvankelijk geen risico’s lopen.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Na het boekenonderzoek en de contractonderhandelingen volgde een sluitende verkoopdeal met Rabobank.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Havatec presteert in 2021 boven de vooraf aan Rabobank beloofde groeiprognose. Voor 2022 verwachten de twee directeuren van Havatec de groei door te zetten.
Lees het interview

Verkoop familiebedrijf Klap BV

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
96 uur voor de deadline de verkoop van je bedrijf niet kunnen afronden door corona. De family office had een ‘stand still’ opgelegd.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
De risico's van de impact van corona werden in kaart gebracht en focus op de verkoop van de verzekeringen.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Klap is een crisisbestendig bedrijf. De investeerder had er vertrouwen in. En de adviseurs hielden de details nauwlettend in de gaten. De deal is rond.
Lees het interview met CEO Jorg Roodbeen

Bedrijfsverkoop aan Evidensia

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
We wilden doorgroeien, maar zaten als management aan onze max: 60 à 70 uur werken is oké, maar we hadden geen zin om daar 80 à 90 uur van te maken.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Wij zaten als ‘de drie musketiers’ constant aardig op één lijn. Uitgangspunt was dat wij als club bij elkaar wilden blijven.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Uiteindelijk haalde de adviseur van Grant Thornton er een veel hoger bedrag uit.
Toekomst zekerstellen – en doorgaan alsof er niets gebeurd is

Management buy-out Holland Haag B.V.

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Na het betrekken van een nieuw pand stelden Bob (voormalig eigenaar) en Agaath (huidig eigenaar) elkaar de vraag. Wat is nu de volgende stap?
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Een goede adviseur die de juiste vragen op de juiste manier kan beantwoorden en de juiste gegevens heeft voor de bankview.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Agaath en Rob, haar compagnon, doen samen een management buy-out en kopen het compleet gemoderniseerde Holland Haag.
Een management buy-out met drie winnaars! Lees het interview

Verkoop van Instruct B.V.

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Na m’n zestigste wat meer vrijheid hebben om te doen wat ik wil.
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Doortastend vermogen van Evert zorgde voor de juiste adviseur.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Er is een deal. Het proces van bedrijfsverkoop, over een periode van 24 maanden, is bekend.
Lees het interview met Anton Wesdorp over de verkoop van zijn bedrijf

Wat komt er kijken bij het verkopen van mijn bedrijf?

Wij hebben 30 ondernemers geïnterviewd over hun ervaring met de verkoop van hun bedrijf. Benieuwd naar het verhaal van deze ondernemers? Vraag het boek 'De exit als kroon op ondernemerssucces' aan.

Bestel kosteloos het boek

Bekijk hieronder de animatie over bedrijfsovername