Do's en don'ts bij de koop van een onderneming

In 2018 brachten we in het kader van de Grant Thornton Interviews series een boek met als titel ‘De exit als kroon op ondernemerssucces’. In die uitgave deelden dertig ondernemers hun ervaringen met het verkopen van een bedrijf. Tijdens de interviews voor dit boek, scheen er vaak ook licht op de andere kant in het onderhandelingsproces: de kopende partij. Zo ontstond gaandeweg het idee om ook een boek vanuit dit perspectief tot stand te brengen.

Niet zelden gaat het dan om strategische kopers, voor wie mergers & acquisitions (M&A) een lifeline is in het business model. Die partijen, vaak grote internationaal opererende ondernemingen, hebben zichzelf voorzien van professionele M&A-teams, die veel zelf doen en kunnen, en meestal bepaalde onderdelen van het koopproces uitbesteden. In de interviews met de hoofden van deze afdelingen komt een beeld op van de professionaliteit die zij inbrengen in het koopproces en de afwegingen en keuzes die zij maken. Zie bijvoorbeeld de gesprekken die wij voerden met M&A-professionals bij Sator Holding, Heineken, Intertrust, KPN, Unit4, TMF Group, Wolters Kluwer en AEGON.

Maar M&A is niet uitsluitend het speelveld van zeer grote ondernemingen. Dat blijkt niet alleen uit het interview met Nico Alberts, die een kralensnoer reeg van ondernemingen in de farmaceutische industrie, maar ook uit de ervaring van Grant Thornton Transaction Advisory Services, dat regelmatig kopers bijstaat bij de due diligence (DD) of in breder verband. Onder die kopers zijn vaak ondernemingen, die hooguit een enkele keer in de lifecycle van het bedrijf een ander bedrijf overnemen. En die dan dus niet beschikken over een intern team dat niets anders doet.

Onze taal kent meerdere uitdrukkingen voor situaties waarin het gekochte niet, of niet hele­maal, beantwoordt aan de verwachtingen. Denk aan de spreekwoordelijke ‘kat in de zak’ of het ‘lijk uit de kast’. Wij willen u als aspirant-koper daar graag voor behoeden en hopen dat de lessen uit deze uitgave van belang zijn, zodat u fouten kan vermijden die reeds in andere kooptrajecten zijn gemaakt.

Geinteresseerd? Bestel het boek 'Loven, bieden, onderzoeken' via bovenstaand formulier.

Bestel het boek

Wat komt er kijken bij het kopen van een bedrijf?

Een vraag die veel gesteld wordt aan onze fusie en overname specialisten. Heeft u eenzelfde vraag? Of overweegt u in de toekomst te groeien middels een overname? Lees wat wij voor u kunnen betekenen.