Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
-
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
De CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en bestuur. Dit gaat verder dan eerdere duurzaamheidsrapportages: het draait om dubbele materialiteit, verplichte standaarden (ESRS) en externe assurance.
-
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Mensenrechten en milieuschade in jouw waardeketen identificeren, voorkomen en herstellen.

Einde aan een lange periode van onduidelijkheid
Jarenlang was de btw-positie van commissarissen, toezichthouders en commissieleden onduidelijk. In 2006 keurde de Staatssecretaris van Financiën in een eerder besluit goed dat bij minder dan 5 vervulde commissariaten geen sprake is van ondernemerschap. Die goedkeuring werd later teruggedraaid na een inbreukprocedure van de Europese Commissie. Sinds 2013 moest per situatie worden beoordeeld of er sprake was van btw-ondernemerschap. Leden van een Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht werden toen meestal als btw-ondernemer aangemerkt.
Aan dit beleid kwam vervolgens een eind door het IO-arrest (HvJ 13 juni 2019). Hierin oordeelde het Hof van Justitie dat RvC- en RvT-leden géén btw-ondernemer zijn. Dit zorgde opnieuw voor onduidelijkheid. Pas in mei 2021 zag de Staatssecretaris van Financiën aanleiding om een nieuw besluit ten aanzien van de btw-positie van commissarissen, toezichthouders en commissieleden te publiceren.
Wat zegt het besluit nu eigenlijk?
Heb jij als commissaris, toezichthouder of commissielid individuele taken of verantwoordelijkheden? En verricht je daarnaast op eigen naam, voor eigen rekening en/of onder eigen verantwoordelijkheid werkzaamheden? Opereer je ook nog eens zelfstandig? Alleen dan is er sprake van btw-ondernemerschap. Je mag dan dus niet geheel op naam en onder verantwoordelijkheid van het orgaan of de commissie handelen. Daarnaast moet je ook enig economisch risico lopen.
4 uitzonderingssituaties
Uit het besluit blijkt dat in de volgende 4 gevallen bij het zitting nemen in genoemde organen, ondanks het ontbreken van een arbeidsovereenkomst, toch geen sprake is van btw-ondernemerschap:
- Toezichthoudende organen met wettelijke grondslag, zoals een NV, BV of (bedrijfstak)pensioenfonds
- Toezichthoudende organen zonder wettelijke grondslag, zoals een stichting of vereniging
- Bezwaaradviescommissies en adviescolleges met wettelijke taak
- Toetsings- en geschillencommissies en vergelijkbare commissies
Dit geldt als je op persoonlijke titel bent benoemd (dus niet via een rechtspersoon) en niet zelfstandig handelt. Let op: om dit goed te beoordelen, is het belangrijk om de statuten en bijbehorende reglementen van de organisatie te bekijken. Wij helpen je hier graag bij.
Ook als de vergoeding wordt betaald aan een rechtspersoon (bijvoorbeeld je BV), blijft de beoordeling op persoonlijke titel van toepassing.
Aantal toezichthoudende functies maakt niet uit
Of je één of meerdere toezichthoudende functies vervult, is niet relevant. Elke functie wordt afzonderlijk beoordeeld. Dat is anders dan in het verleden.
Nevenwerkzaamheden: apart beoordeeld
Je kan nevenwerkzaamheden verrichten naast het vervullen van een functie als commissaris, toezichthouder of commissielid. Zijn dit werkzaamheden waarvoor de natuurlijke persoon eventueel al btw-ondernemer is, dan staan deze los van de toezichthoudende werkzaamheden.
Kleineondernemersregeling (KOR)
Ben je btw-ondernemer en genereer je naast jouw toezichthoudende taken niet meer dan 20.000 euro btw belaste omzet per jaar? Dan kun je kiezen voor de kleine ondernemersregeling (KOR). Je hoeft dan geen btw in rekening te brengen of aangifte te doen, maar hebt ook geen recht op btw-aftrek. Let op: als je kiest voor de KOR, zit je daar drie jaar aan vast. De regeling moet uiterlijk vier weken voor de start van een nieuw kalenderjaar worden aangevraagd. Je moet bovendien in Nederland zijn gevestigd.
Europese KOR per 1 januari 2025
Vanaf 2025 eldt ook een Europese variant van de KOR (EU-KOR). Deze regeling is bedoeld voor ondernemers die in Nederland zijn gevestigd en zaken doen in andere EU-landen. Om deel te nemen aan de EU-KOR, mag jouw totale omzet in de EU niet hoger zijn dan 100.000 euro per kalenderjaar. Daarnaast moet je voldoen aan de nationale omzetgrens van de landen waarin je actief bent. Bij deelname aan de EU-KOR hoef je geen btw-aangifte te doen in andere EU-landen, maar wel elk kwartaal een overzicht aanleveren bij de Nederlandse Belastingdienst.
Vragen? We denken graag met je mee
De btw-positie voor toezichthouders is nu een stuk duidelijker, maar blijft afhankelijk van je specifieke situatie. Twijfel je of heb je vragen? Neem dan contact op met een van onze btw-specialisten. We helpen je graag verder.