Nederland is een echt handelsland dankzij de ligging, infrastructuur en de hoogopgeleide beroepsbevolking. De haven in Rotterdam, de grootste haven van Europa, maakt Nederland de poort naar het Europese achterland met miljoenen consumenten. De Nederlandse Maritieme cluster is actief op alle continenten. En de gehele transport & logistieksector groeit.

Als financieel directeur wilt u grip op uw operationele bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld voor de urenverantwoording van personeel, tot strategische kwesties zoals de keuze voor een vestigingslocatie. Vraagt u zich weleens af welke logistieke stromen u kunt verbeteren of waar u kunt besparen? Laat uw onderneming eens ‘doorlichten’ door een expert om te ontdekken waar uw groeikansen liggen en besparingen mogelijk zijn.

De juiste zaken, op de juiste tijd, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheden tegen acceptabele kosten, daar gaat het om binnen transport en logistiek. Om dit te bereiken zoeken ondernemingen een evenwicht tussen de moeilijk verenigbare doelstellingen kostenminimalisatie en laag kapitaalgebruik en customer service maximalisatie. Daarnaast moet u vanwege toenemende (internationale) regelgeving steeds meer grip hebben op uw processen, in de hele keten.

Scheepvaart en belastingen

Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie, maar hoe laat u de fiscale wetten en regels met u meebewegen? Wat betekenen de aanleg van een windpark op zee, offshore ingenieurs aan boord van uw schip en verduurzaming van schepen voor de traditionele fiscale faciliteiten? Onze fiscalisten hebben veel ervaring met de tonnageregeling, belastingheffing van zeevarenden en de afschrijvingsregimes voor de scheepsinvesteringen. Het is onze uitdaging deze toe te passen voor de maritieme sector van de toekomst en denken daarom graag met u mee!

Btw en douane

De btw- en douaneregels zijn ingewikkeld en veranderen snel. Hoe voorkomt u vertraging van transport en voldoet u aan alle voorwaarden rondom douaneprocedures? Maak gebruik van bijzondere regelingen zodat u samen met uw klanten voordelen behaalt. En maak daarnaast ook handig gebruik van faciliteiten en regels om geen btw aan uw klanten te hoeven berekenen waar dit niet verplicht is. Wij geven u en uw onderneming dit inzicht zodat u in control bent.

CSRD

Per 2023 gaat de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) in: een uitbreiding van de bestaande Europese richtlijn rondom duurzaamheidsverslaglegging. Voldoet uw onderneming aan de criteria, dan bent u verplicht een duurzaamheidsverslag in uw jaarrekening op te nemen. Wij hebben ruime ervaring in transitie naar toekomstbestendig ondernemen en helpen u graag uw duurzaamheidsverslag te realiseren.

Meer informatie over de CSRD

Cyber

In de sector transport en logistiek volgen technologische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Dit biedt u volop nieuwe kansen, maar zorgt ook voortdurend voor cyberdreigingen bij uw onderneming met vaak ernstige en soms noodlottige gevolgen. Ons cyberteam kijkt graag met u en uw onderneming mee om uw weerbaarheid te vergroten: waar zitten uw specifieke risico’s en waar de risico’s in de keten? Met de diversiteit aan mogelijkheden die binnen ons team aanwezig is, identificeren, detecteren en beschermen we uw organisatie tegen cyberdreigingen en geven we u continue inzicht.

Download ons whitepaper om uw weerbaarheid te vergroten

Duurzaamheid

Verduurzaming is binnen de sector transport en logistiek relevanter dan ooit: de cruciale rol bij het terugdringen van CO2-uitstoot door over te stappen op andere brandstof en modaliteiten en sociale thema’s, zoals inzetbaarheid van personeel, staan hoog op de agenda. Een goede strategie en efficiënte dataverzameling helpen u uw duurzame koers te bepalen die zowel goed is voor de wereld, als voor uw onderneming. Wij helpen u graag bij dit proces of wisselen graag kennis en ervaring met u uit op dit gebied.

Governance en contracten

De wereld verandert. Zijn afspraken met uw afnemers nog up-to-date, of is het nodig het gesprek met uw afnemers aan te gaan? Kunnen uw bedrijfsrisico’s in de contracten verkleind worden? Wij helpen u graag met het antwoord op deze vragen. Ook als u ondersteuning nodig heeft bij wijzigingen in uw organisatiestructuur: wijziging van bestuurders, houden van de vergadering van aandeelhouders, het opzetten van nieuwe vennootschappen. Onze ervaren juridisch adviseurs staan voor u klaar!

Blijf op de hoogte van de laatste updates voor de transport & logistiek

WKR-checker geeft BDP International inzicht in WKR kansen & risico’s

De uitdaging
De uitdaging
De uitdaging
Hoe is de Werkkostenregeling (WKR) geïmplementeerd, met het oog op de toekomst? En maken wij optimaal gebruik van de WKR-regeling?
De oplossing
De oplossing
De oplossing
Op basis van data-analyse, middels onze WKR-checker, kreeg BDP het gewenste inzicht.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
De check leerde dat er een aantal aspecten van de WKR naar voren kwam die eerder niet scherp stonden. De vastlegging in de administratie is verbeterd. En de beschikbare vrije ruimte bleek groter dan berekend.
Lees de klantcase van BDP international

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer artikelen
Linda van de Reep
Partner tax | Sectorleider transport & logistiek
Linda van de Reep
Linda is sinds september 2012 werkzaam bij Grant Thornton als belastingadviseur. Ze heeft daarvoor vijf jaar als advocaat gewerkt bij zelfstandige belastingadvieskantoren. Als belastingadviseur houdt Linda zich voornamelijk bezig met de vennootschapsbelasting (nationaal en internationaal), begeleiding bij fusies, overnames en reorganisaties. Daarnaast heeft zij zich gespecialiseerd in de innovatiebox.
Lees meer over Linda van de Reep
Linda van de Reep
Partner tax | Sectorleider transport & logistiek
Linda van de Reep