Werken in een omgeving waar zowel het melden als de melder veilig zijn. Wat is daarvoor nodig? Waarom zijn melders belangrijk voor uw organisatie? En welke stappen moet je volgen om te komen tot een passende en effectieve meldprocedure?
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

De kracht van speaking up
Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Bedrijven met meer dan 50 werknemers moesten onder de Wet huis voor klokkenluiders al een klokkenluidersregeling hebben waar ook inhoudelijk eisen aan werden gesteld. In de Wet bescherming klokkenluiders zijn er een aantal belangrijke elementen toegevoegd waardoor al bestaande klokkenluidersregelingen vaak niet meer voldoen. Wat zijn de meest cruciale wijzigingen voor u als ondernemer?
De definitie van werknemer
Wat precies een werknemer is, is in de nieuwe wet aangepast. De definitie van werknemer is “degene die krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid verricht dan wel degene die anderszins in een ondergeschiktheidsrelatie tegen een vergoeding arbeid verricht”. Dit houdt in dat niet alles mensen in loondienst als werknemers worden gezien. Ook onderaannemers, betaalde stagiairs, uitzendkrachten en ZZP’ers moeten nu meegeteld worden binnen dit criterium. Deze mensen tellen hierdoor mee als gekeken wordt naar de drempelbepaling van 50 werknemers. Het gaat om het aantal werkzame personen en niet om het aantal FTE in de organisatie.
Aangewezen onafhankelijke functionaris
In de nieuwe wet wordt expliciet vereist dat werknemers een melding kunnen maken bij een aangewezen onafhankelijke functionaris. Het aanwijzen van een functionaris was al onderdeel van de wet. Wat veranderd is, is dat deze functionaris nu ook onafhankelijk moet zijn. Regelmatig wordt in de klokkenluidersregeling het hoofd van HR, de directie, de CFO of de compliance officer als meldpunt genoemd. Ook zien we in regelingen dat meldingen gedaan kunnen worden bij oud-bestuurders of mensen die in het verleden gelieerd waren aan de organisatie. Concrete eisen aan de onafhankelijke functionaris zullen nog via een Algemene maatregel van bestuur worden uitgedragen, maar de hiervoor genoemde voorbeelden zullen waarschijnlijk niet meer als “onafhankelijk” worden gezien.
Anoniem melden
In veel landen om ons heen was het al een verplichting. Met deze nieuwe wet zal Nederland moeten volgen; de wet stelt het verplicht om een mogelijkheid te geven tot anoniem melden. Tot deze wet was in Nederland alleen vertrouwelijke behandeling op verzoek verplicht. Door deze wijzigingen zullen vele meldkanalen anders ingericht moeten worden. Een organisatie kan niet langer volstaan met het beschikbaar stellen van een e-mailadres waar een melding van misstanden gedaan kan worden. Via een e-mail kan anonimiteit namelijk niet gewaarborgd worden. Het extern beleggen van dit e-mailadres is ook niet de oplossing. De melder moet ook voor de onafhankelijke functionaris anoniem kunnen blijven. E-mailadressen, telefoonnummers en afspraken in persoon kunnen allemaal herleid worden naar individuen. Zelfs brieven kunnen door een bepaald handschrift herkend worden.
Bijhouden van meldingen in een daarvoor ingericht register
De registratie van meldingen moet op basis van de nieuwe wet vastgelegd worden in een specifiek daarvoor ingericht register. Dit met in achtneming van de Algemene verordening gegevensbescherming. Deze informatie mag niet langer dan noodzakelijk opgeslagen worden. Dit is een vereiste die werkgevers dwingt om na te denken welke gegevens opgeslagen worden, waar en voor hoelang. Het bijhouden van meldingen in een Excel-bestand zal hoogstwaarschijnlijk niet als ‘ingericht register’ gaan gelden. Voor nadere eisen zullen we moeten wachten om de Algemene maatregel van bestuur die nog zal volgen.
Beschermingsmaatregelen tegen benadeling
Bescherming tegen benadeling is altijd onderdeel geweest van de wet. In de nieuwe wet is benadeling verondersteld als deze plaatsvindt tijdens of na de behandeling van een melding. Hierdoor komt de bewijslast bij de werkgever te liggen en is de melder beter beschermd dan in het verleden. De definitie van benadeling die de wet geeft is concreet uitgewerkt en omvat naast ontslag en demotie onder andere ook: intimidatie, pesterijen, overplaatsing, onthouden van bevordering, negatieve beoordeling, smaad en laster.
Mogelijkheid om direct extern te melden
Onder de nieuwe wet krijgen klokkenluiders de gelegenheid om direct een melding te doen bij een daarvoor aangewezen en bevoegde autoriteit buiten de organisatie. In de wet is ook de verplichting opgenomen om werknemers van deze mogelijkheid op de hoogte te brengen. Een aangewezen bevoegde autoriteit is veelal de toezichthouder van een bepaalde branche. Onder de oude wet was de melder nog verplicht eerst het interne traject te doorlopen. Het ontbreken van een goed intern meldkanaal kan klokkenluiders ertoe zetten om meteen buiten de organisatie te melden.
Waar kan Grant Thornton u bij helpen?
Vanuit Grant Thornton Forensic & Integrity Services bieden wij een integrale aanpak:
- Implementatie en advies: Samen met onze collega’s van de afdeling Legal Services zorgen wij ervoor dat uw klokkenluidersregeling voldoet aan de nieuwe wetgeving;
- Technisch platform: Wij bieden een klokkenluidersplatform aan die de melder de mogelijkheid geeft om anoniem te melden én in contact te blijven over de opvolging van de melding. Dit platform fungeert tegelijkertijd ook als register waarin alle meldingen bijgehouden worden. Hierdoor kun je als organisatie ook aantonen dat alle opvolgingstermijnen zijn behaald.
- Case Management: Wij treden op als onafhankelijke functionaris die klokkenluidersmeldingen analyseert en volgens de juiste procedures laat onderzoeken door mensen in de organisatie of door één van onze specialisten;
- Onderzoek: Wij verrichten onderzoek naar meldingen waarvan de ernst zodanig is dat een extern onderzoek vereist is;
Naast bovenstaande bieden wij deze dienstverlening ook aan als onderdeel van onze overkoepelende integriteitsdienstverlening. Hierbij kijken wij verder dan alleen de klokkenluidersregeling. We kijken naar het meldklimaat, de ‘tone at the top’, gedragscodes en naleving hiervan, communicatie en interne beheersing op integriteitsgevoelige gebieden.
Meer weten over deze nieuwe wet? Of benieuwd of uw organisatie voldoet aan alle (nieuwe) eisen?