Prinsjesdag

Belastingplan 2026: maatregelen voor auto en mobiliteit

Sander Agterhof
Door:
auto en mobiliteit
De voorgestelde maatregelen zullen per 1 januari 2026 in werking treden, tenzij anders vermeld.
Onderwerpen

Pseudo-eindheffing fossiele leaseauto  

Vanaf 1 januari 2027 wordt een pseudo-eindheffing ingevoerd voor werkgevers die, mede voor privégebruik, een fossiele personenauto ter beschikking stellen aan werknemers. Let op, hybride auto’s vallen ook onder fossiele personenauto’s. De pseudo-eindheffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde voor personenauto's tot 25 jaar. Voor oudere auto's wordt uitgegaan van de waarde economisch verkeer. Vóór reeds voor 2027 ter beschikking gestelde voertuigen geldt overgangsrecht tot 17 september 2030. Bestelauto’s en motorrijwielen zijn uitgesloten van de heffing. Voorts is de heffing enkel van toepassing bij een (fictieve) werkgever-werknemer relatie.  
De extra werkgeverslasten komen op het volgende neer: 

Cataloguswaarde Pseudo-eindheffing per jaar Pseudo-eindheffing per maand
€40.000
€4.800
€400
€45.000
€5.400
€450
€50.000
€6.000
€500

Tip!  
Breng vóór 2027 het wagenparkbeleid in lijn met de nieuwe regels en maak tijdig plannen voor elektrificatie van het zakelijke wagenpark. 

Emissievrije bijzondere auto’s en motoren

Voor emissievrije (o.a. elektrische) bijzondere personenauto’s, zoals kampeerauto’s en rolstoelvoertuigen, en voor emissievrije motorrijwielen wordt de bpm tot en met 2030 aangepast. Zij krijgen een vast tarief, net als reguliere emissievrije personenauto’s. Het bedrag bedraagt €667 voor de bijzondere personenauto’s en €200 voor de motorrijwielen. Daarmee wordt de eerdere, onbedoelde, lastenverzwaring gecorrigeerd en blijft de stimulans voor emissievrije mobiliteit behouden.

Tip!
Controleer bij aankopen vanaf 2025 of de bpm-correctie juist is toegepast. 

Autonome vergroening bpm 

De bpm-tarieven worden aangepast aan de zogeheten autonome vergroening: nieuwe auto’s stoten elk jaar wat minder CO₂ uit. Om de belastingopbrengst stabiel te houden, gaan de CO₂-grenzen omlaag en de tarieven omhoog (2026: -1,55%/+1,57%, 2027: -1,46%/+1,48%, 2028: -1,38%/+1,40%). Zo blijft de gemiddelde bpm per auto gelijk, blijft de fiscale prikkel tot schonere auto’s behouden en is er meer duidelijkheid en voorspelbaarheid voor de sector voor de komende jaren. 

Tariefkorting motorrijtuigenbelasting (mbr) emissievrije auto’s

Er gaat een tariefkorting gelden van 30% op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor emissievrije personenauto’s (EV) en kampeerauto’s (van 2026 tot en met 2028, daarna bedraagt de korting 25%). Deze korting compenseert voor het hogere gewicht door de accu en voorkomt dat emissievrije auto’s duurder uitvallen dan vergelijkbare benzineauto’s. Zo blijft de groei van elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark op peil en wordt de klimaatdoelstelling blijvend ondersteund. Voor emissievrije bestelauto’s geldt de korting niet. Provincies worden volledig gecompenseerd voor gederfde opcenten.

Let op!
De korting daalt per 2029 weer naar 25% en verdwijnt in 2030. 

Verlengen verlaagde accijnstarieven brandstoffen

De per 2022 ingevoerde accijnsverlaging op benzine, diesel en LPG wordt opnieuw verlengd. De tarieven blijven gelijk aan die van 1 juli 2023 en worden dus weer niet geïndexeerd. Hierdoor blijft autorijden tijdelijk goedkoper. Deze maatregel kost alle belastingbetalers ruim €1,7 miljard. De verwachting is dat de korting grotendeels wordt doorberekend aan de consument. Het voordeel komt daardoor vooral terecht bij 'veel-rijders', terwijl huishoudens zonder auto geen voordeel ervaren. De tarieven blijven wel boven de EU-minimumniveaus. 

Let op!
De tijdelijke korting loopt uiterlijk tot 1 januari 2027. 

Verbeteringen bijtelling nulemissieauto

Met het vervallen van de verlaagde bijtelling voor IB-ondernemers en werknemers met een nulemissieauto van de zaak, worden enkele technische aanpassingen doorgevoerd. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat de fiscale wetgeving aansluit bij het vervallen van de korting op de bijtelling voor auto's die geen CO2 uitstoten. Er geldt voortaan één bijtellingstarief van 22%. 

Let op!
Voor nulemissieauto’s met datum eerste toelating in 2025 geldt nog 60 maanden 17% bijtelling voor de volledige waarde van waterstof-/zonnecelauto’s of tot €30.000 cataloguswaarde voor overige auto's. 

Einde teruggaafregeling vrachtauto’s motorrijtuigenbelasting (mbr) 

De teruggaafregeling voor vrachtauto’s in de motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt beëindigd bij inwerkingtreding van de Wet vrachtwagenheffing (gepland: 1 juli 2026). Door de structurele verlaging van het mrb-tarief voor vrachtauto’s vervalt de noodzaak voor deze teruggaaf, die bovendien nog nauwelijks wordt gebruikt. Dit leidt tot vereenvoudiging van de regelgeving en minder administratieve lasten.  

Tip!
Houd rekening met het wegvallen van de regeling bij herstructurering van het wagenpark in 2026. 

Kwarttarieven motorrijtuigenbelasting (mbr) vervallen 

De huidige kwarttarieven in de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor voertuigen die dienen als werktuig of werkplaats en voor voertuigen van kermis- en circusexploitanten worden per 1 juli 2026 beperkt tot bestelauto's en per 1 januari 2028 volledig beëindigd. Met de komst van de vrachtwagenheffing vervalt namelijk de noodzaak van deze regelingen voor vrachtauto’s.

Let op!
Houders van betrokken bestelauto’s moeten vanaf 2028 rekening houden met het reguliere tarief.