Commissarissen benchmarkonderzoek 2022-2023

Wanneer komt commissaris uit digitale winterslaap?

Ook commissarissen blijven worstelen met digitalisering (waaronder AI), de effecten van en op het klimaat en stakeholdermanagement. Dit blijkt uit het eerste deelrapport van de 15de editie van het jaarlijkse Grant Thornton commissarissen benchmarkonderzoek van Board in Balance en Herbert Rijken: ‘Wanneer komt commissaris uit digitale winterslaap?’.

Digitalisering: kan de rvc dit nog wel bijbenen?

De ontwikkelingen met betrekking tot digitalisering, met zowel bedreigingen als kansen, gaan snel. Het is de vraag welke rol de commissaris daarin speelt of moet spelen. Permanente educatie is al jaren een verbeterwens bij de respondenten en met name ICT-kennis en kennis van digitalisering ziet men structureel als een urgente verbeterwens. Het verbaast de onderzoekers daarom niet dat het volgen van een cyber-awareness training door de rvc bovenaan staat qua verbeterwensen in deze editie van het onderzoek. In de profitsector zijn veel voorstanders voor het uitzetten van telefoons tijdens rvc-vergaderingen. Bij beide stellingen formuleerden vijftien benchmarks veranderwensen.

Ook de zorg voor het ontbreken van de back-up en de recoverystrategie op de rvc-agenda is hoog. Daarnaast mogen organisaties wel eens vaker op het Darknet checken of daar gegevens van de organisatie staan. En wat moet de rvc met de door de organisatie gebruikte algoritmes aan? De commissaris weet het ook niet. De veranderwensen geven bij alle benchmarks wel aan dat men daar mee zit.

Klimaat: rvc én rvb missen inzicht in klimaateffecten

Alle zestien benchmarks hebben verbeterwensen bij het inzicht dat er is op de effecten van de organisatie op het klimaat. Dit sluit aan bij de conclusie van de vorige editie van dit onderzoek.  Hieruit bleek namelijk dat alleen bij het beursgenoteerde bedrijf en bij de woningcorporatie de respondenten op dit moment meetbare duurzaamheidsdoelen hebben geformuleerd. Iedereen ondersteunt ook dat de organisatie een visie moet ontwikkelen hoe deze bijdraagt aan een circulaire economie en dat biodiversiteit vaker op de agenda van de rvc moet staan.

Stakeholdermanagement: wie heeft en pakt welke rol?

Op het gebied van stakeholdermanagement en de rol van de rvc daarin zijn ook veel verbeterwensen. Een urgente verbeterwens is het jaarlijks agenderen bij de rvc van stakeholdermanagement. Daarnaast moet de rvc volgens veel respondenten de wensen van de stakeholders ook beter leren kennen en moet het de stakeholders duidelijk zijn wat de betekenis is van het stakeholdermanagement. Ook de eigen rol van de respondent en de rol van de rvc in het stakeholdermanagement moet duidelijker. Over dat laatste zijn namelijk wel wat verschillen in opvatting tussen de rvc en de rvb.

Over de 15de editie van het commissarissen benchmarkonderzoek

Het Grant Thornton commissarissen benchmarkonderzoek van en uitgevoerd door Aalt Klaassen, Dirk-Jaap Klaassen en Oscar Toebosch van Board in Balance bv en Prof. Dr. Herbert Rijken, werd dit jaar voor de 15de keer uitgevoerd. De resultaten zijn in twee deelrapporten gepubliceerd.

Aan het onderzoek deden 197 commissarissen, bestuurders, secretarissen van rvc’s en internal auditors mee. Het onderzoek geeft resultaten weer voor in totaal 18 benchmarks. Hiertoe behoren benchmarks op sectorniveau: onder andere het beursgenoteerd bedrijf, groot-niet-genoteerd bedrijf, MKB, familiebedrijf, woningcorporatie, zorginstelling, onderwijsinstelling en op persoonsgebonden niveau: de voorzitter van de rvc, de vrouwelijke commissaris, de jongere commissaris en de commissaris die lid is van de auditcommissie.

89 respondenten werkten mee via een persoonlijk interview en 108 respondenten vulden de online enquête in. Van de respondenten zijn er 83 vrouw, 60 vervullen de rol van voorzitter van een rvc.

De respondenten zijn benaderd via FBNed, de Governance University, de NCD, de NCR, de NVTZ, de NVTC, platform governance in cultuur, de VTW, stichting Topvrouwen.nl (nu SER), VNO-NCW metropool Amsterdam, VTOI-NVTK, stichting Blikverruimers, naast het eigen netwerk van commissarissen en bestuurders die veelal reeds jaren betrokken zijn bij het onderzoek. Dit jaar was Ortec sectorsponsor IT& digital en was IntegrationPeople cosponsor van het onderzoek.

Eerdere onderzoeken vindt u online terug.