Minimumloon

Minimumloon omhoog per 1 januari 2027

Door: John Boer

Het wettelijk minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder bedraagt per 1 januari 2027 bruto € 15,29 per uur. Dit is een stijging van 2,05% ten opzichte van het uurbedrag van € 14,99 dat gold op 1 juli 2026.
Onderwerpen

Daarnaast gaat vanaf 2027 ook het minimumjeugdloon omhoog. Daarmee wil het kabinet de inkomenspositie van jongeren verder versterken. Voor werknemers werken én leren op basis van een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) gelden per 1 januari 2027 geen alternatieve staffels meer. 

Uniform uurloon sinds 1 januari 2024

Per 1 januari 2024 is er een nieuwe wet ingevoerd voor het wettelijk minimumuurloon. Deze invoering betekent dat er geen wettelijk voorgeschreven minimum dag-, week- en maandlonen meer zijn. In de plaats daarvan komt één uniform minimumuurloon, waar alle werknemers in Nederland recht op hebben. Het maandloon van een minimumloonverdiener wordt straks bepaald door het feitelijke aantal uren dat is gewerkt. 

Voorheen was het nog zo dat minimumloonverdieners die 40 uur werkten, een lager uurloon hadden dan mensen die 36 uur werkten. Aan die ongelijkheid is een einde gekomen.

Minimumjeugdlonen per 1 januari 2027

Het Besluit minimumjeugdloon regelt de minimumjeugdlonen voor alle werknemers jonger dan 21 jaar. Het minimumjeugdloon komt overeen met het wettelijk minimumuurloon. De lonen per uur voor werknemers van 15 tot en met 21 jaar en ouder zien er vanaf 1 januari 2027 zo uit:

Leeftijd Staffeling Per uur
21 jaar en ouder
100%
€15,29
20 jaar
87,5%
€13,38
19 jaar
75,0% 
€11,47
18 jaar
62,5%
€9,56
17 jaar
50,0%
€7,65
16 jaar
40,0%
€6,12
15 jaar
30,0%
€4,59

Relevante informatie

Alle bedragen en een toelichting lees je in de Ministeriële regeling ter indexatie van het wettelijk minimum per 1 januari 2027 op de website open.overheid.nl

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het minimumloon? 

Neem contact op met ons