-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?

-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
In 2021 werd door de Europese lidstaten de volgende stap gezet met de rapportage van openbare informatie. In december 2023 keurde de Eerste Kamer de wetgeving goed die uitvoering geeft aan de Europese richtlijn (Richtlijn (EU) 2021/2101) over openbare country-by-country rapportage (public CbCR), die van toepassing is vanaf het boekjaar 2021. Op 1 maart 2024 volgde een aanvullend besluit van de Nederlandse regering over de uitvoering daarvan.
Grote internationale ondernemingen moeten daardoor vanaf dit jaar belastinggerelateerde informatie per land openbaar maken. Het doel is om fiscale transparantie te bevorderen en een eerlijker fiscaal speelveld te creëren in de EU. De verplichting gaat dus verder dan alleen verstrekken van informatie aan de Belastingdienst.
Public CbCR verplichting
De verplichting geldt voor boekjaren die starten op of na 22 juni 2024. Voor bedrijven met een boekjaar vanaf 1 januari 2025 moet de eerste rapportage uiterlijk op 31 december 2026 gepubliceerd zijn. De publicatie moet binnen twaalf maanden plaatsvinden na het boekjaar en de informatie moet vijf jaar publiek beschikbaar blijven.
Door deze nieuwe verplichting neemt de rapportagedruk toe. Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen en publiceren van het rapport. Compliance, reputatie en datamanagement worden steeds belangrijker. Het is dus van belang om op tijd te beginnen met de voorbereidingen.
Wanneer valt een onderneming onder de verplichting?
De verplichting geldt voor vier categorieën ondernemingen:
- Nederlandse moedermaatschappijen van een internationale groep met meer dan 750 miljoen euro geconsolideerde omzet (in elk van de twee voorgaande boekjaren).
- Zelfstandige Nederlandse ondernemingen (niet behorend tot een groep) met een omzet boven deze grens.
- Nederlandse middelgrote of grote dochtermaatschappijen van moedermaatschappijen buiten de EU., als de mondiale groepsomzet boven de grens ligt.
- Nederlandse vaste inrichtingen van niet-EU-ondernemingen, als de netto-omzet boven de grens ligt en er geen middelgrote of grote EU-dochteronderneming is.
Let op: ondernemingen die alleen in Nederland actief zijn, hoeven niet aan deze verplichting te voldoen. Dit geldt ook voor financiële instellingen die al rapporteren onder het CRD IV-kader.
Inhoud van de verplichting
De rapportage bevat informatie over het meest recent afgesloten boekjaar, waaronder:
- De naam van de rapporterende entiteit;
- het boekjaar en de gebruikte valuta;
- een beschrijving van de activiteiten;
- het aantal werknemers (in fte);
- de netto-omzet,
- het resultaat vóór belasting;
- de op basis van de jaarrekening verschuldigde winstbelasting;
- de daadwerkelijk betaalde winstbelasting (kasbasis);
- de ingehouden winsten.
De gegevens moeten per land worden uitgesplitst. Dit geldt voor alle EU- en EER-landen (zoals Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) en voor belastingjurisdicties die op de EU-lijst van niet-coöperatieve landen staan. Overige landen mogen worden samengevoegd onder de noemer “Rest van de wereld”.
Wat zijn de publicatievereisten?
Nederland maakt geen gebruik van de optionele uitzondering om publicatie op de website over te slaan. Het Handelsregister biedt namelijk nog geen gratis toegang tot de gegevens die daar moeten worden ingediend. Daarom gelden in Nederland de volgende publicatievereisten:
- het rapport moet in Nederland worden ingediend bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- het rapport moet gratis beschikbaar zijn via de bedrijfswebsite.
- de gegevens moeten worden aangeleverd in een machineleesbaar formaat;
- de informatie moet minimaal vijf jaar toegankelijk blijven.
Uitzondering voor gevoelige informatie
Soms is het voor een onderneming niet wenselijk om bepaalde informatie direct openbaar te maken. Bijvoorbeeld als dat de commerciële positie ernstig kan schaden. In zulke gevallen mag die gevoelige informatie tijdelijk weggelaten worden. Dit heet de safeguard clause. Hierdoor is het mogelijk om gevoelige gegevens tot maximaal vijf jaar uit te stellen, zolang de reden hiervoor duidelijk wordt toegelicht in de rapportage. Deze uitzondering geldt niet voor landen op de EU-lijst van niet-coöperatieve jurisdicties. Die landen moeten altijd alle informatie delen.
Heb je vragen over deze uitzondering? Neem dan contact op met onze specialisten over de regels rondom gevoelige informatie.
Actieplan voor ondernemingen
Grote ondernemingen doen er verstandig aan om op tijd in actie te komen:
- Check of de onderneming onder de reikwijdte van de verplichting valt.
- Verzamel beschikbare data en kijk wat er nog ontbreekt.
- Richt processen en IT-systemen in voor betrouwbare dataverzameling en rapportage.
- Implementeer interne controlemechanismen om de nauwkeurigheid en consistentie van de gegevens te waarborgen.
- Maak een helder communicatieplan om stakeholders tijdig en helder te informeren.
- Evalueer of er sprake is van informatie die tijdelijk kan worden weggelaten onder de safeguard clause.
Samenloop met andere verplichtingen
Public CbCR staat niet op zichzelf. Deze moet worden afgestemd op bestaande rapportageverplichtingen, zoals BEPS Action 13 en de Nederlandse transfer pricing-documentatieplicht. Het is belangrijk dat de jaarrekening, belastingaangifte en publieke rapportage goed op elkaar aansluiten. Verder is het van belang om alert te blijven op aanvullende of afwijkende eisen die andere EU-lidstaten kunnen stellen. De Europese Commissie publiceert later nog technische standaarden en templates, die gevolgen kunnen hebben voor de concrete invulling van het rapportageproces.
Daarnaast krijgen multinationals ook te maken met andere ingrijpende transparantieverplichtingen. De wereldwijde minimumbelasting (Pillar 2) zorgt ervoor dat winst van grote bedrijven altijd effectief wordt belast tegen minimaal 15%, ongeacht waar die winst wordt behaald. Dit heeft directe gevolgen voor de fiscale strategie en structuur van internationale groepen.
Ook de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht tot uitgebreide rapportage over duurzaamheid (ESG). Ondanks politieke discussies en vertragingen vormt Public CbCR al een stabiele basis voor fiscale transparantie binnen de EU.
Van verplichting naar versterking van reputatie
De invoering van Public CbCR is een grote stap richting publieke en fiscale transparantie. Door nu al werk te maken van deze verplichting, ontstaat niet alleen controle in de naleving van wet- en regelgeving, maar wordt ook gewerkt aan het versterken van reputatie en governance. Dit sluit aan bij de maatschappelijke roep om een eerlijke belastingbijdrage aan de betrokken samenleving.
Wij ondersteunen jou graag bij elke stap van dit traject: van impactanalyse en datavoorbereiding tot het opstellen van het rapport en het beoordelen van mogelijke vrijstellingen via de safeguard clause.
Meer weten?
Neem contact op voor een oriënterend gesprek over een toekomstbestendige aanpak van Public CbCR en andere rapportageverplichtingen.