Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
-
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
De CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en bestuur. Dit gaat verder dan eerdere duurzaamheidsrapportages: het draait om dubbele materialiteit, verplichte standaarden (ESRS) en externe assurance.
-
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Mensenrechten en milieuschade in jouw waardeketen identificeren, voorkomen en herstellen.

Herinvesteer vóór 2025
Heb je in 2021 een bedrijfsmiddel verkocht en daarbij een fiscale boekwinst behaald? En heb je deze boekwinst ondergebracht in een herinvesteringsreserve (HIR)? Dan heb je tot 1 januari 2025 de tijd om opnieuw te investeren. Soms loopt de aanschaf van een nieuw bedrijfsmiddel vertraging op door bijzondere omstandigheden. In zo’n situatie kan de Belastingdienst de driejaarstermijn op jouw verzoek verlengen. Voorwaarden daarvoor zijn dat de omstandigheden de verlenging rechtvaardigen en dat je kunt aantonen dat je een begin hebt gemaakt met de herinvestering.
Tip
Leg jouw herinvesteringsvoornemen aan het eind van ieder jaar vast in een schriftelijk document, totdat je de herinvestering doet. Als de inspecteur namelijk meent dat je geen herinvesteringsvoornemen (meer) hebt, zal hij de HIR toevoegen aan de belaste winst. Mocht de herinvestering vertraging oplopen, bewaar dan de documenten die bewijzen dat sprake is van een bijzondere omstandigheid.
Optimaliseer investeringen voor KIA
Wil je in 2024 nog extra investeren in bedrijfsmiddelen? Besef dan dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) vervalt als de investeringen die recht geven op KIA meer bedragen dan € 387.580. Vanaf een totaalbedrag aan investeringen van meer dan € 129.194 begint de maximale KIA van € 19.535 al af te nemen. Als de KIA (deels) verloren dreigt te gaan, is het misschien beter de investering uit te stellen tot in 2025. Een investering wordt toegerekend aan het jaar waarin je verplichtingen aangaat. Bij het aangaan van verplichtingen valt te denken aan het plaatsen van een order, het akkoord gaan met een offerte of het tekenen van een koopcontract. Produceer je zelf een bedrijfsmiddel, dan gaat het om het jaar waarin je de voortbrengingskosten maakt.
Let op!
Maakt jouw onderneming deel uit van een vof of een ander samenwerkingsverband? Kijk dan voor het berekenen van de KIA naar de totale investering van de vof en naar jouw buitenvennootschappelijke investeringen. Het gaat dus niet om de investeringen van elke vennoot afzonderlijk.
Gebruik tijdig KIA-bedrijfsmiddel
Als je nog voor 1 januari 2025 investeringsverplichtingen aangaat voor een bedrijfsmiddel, mag je daarover de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) toepassen in 2024. Tot het bedrijfsmiddel in gebruik is genomen, wordt de KIA voor dat jaar echter beperkt tot het bedrag dat aan het einde van het jaar voor die investering is betaald. Het meerdere is aftrekbaar als KIA in het jaar daarna. Je kunt de KIA in 2024 dus volledig benutten als je een aanbetaling doet, zodat de totale betaling in 2024 voor de investeringen minimaal gelijk is aan het bedrag van de KIA voor 2024. Als je het bedrijfsmiddel al in 2024 in gebruik neemt, kun je de KIA in 2024 claimen ongeacht het reeds betaalde bedrag.
Begin tijdig met aanvraag voor Milieulijst 2026
Wil je in een product investeren dat volgens jou op de Milieulijst 2026 moet komen te staan? Bereid daartoe dan een verzoek voor en dien dat na 1 januari 2025 in via het formulier op rvo.nl. Tegen het einde van elk jaar wordt de nieuwe Milieulijst gepubliceerd in de Staatscourant en op de website van de RVO. Vier weken na de publicatie neemt de RVO contact op met degenen die een voorstel hebben ingediend. Bij afwijzing van het voorstel geeft de RVO een motivering.
Tip
Je kunt ook een verzoek indienen voor opname van jouw type bedrijfsmiddel op een zogeheten 'positieve lijst'. Dit zijn lijsten waarop merken en typen van bedrijfsmiddelen staan genoemd. Van deze merken en typen is bij de RVO bekend dat deze aan de eisen (kunnen) voldoen van een codeomschrijving op de Milieulijst. Dit stelt de RVO vast op basis van technische specificaties die zijn ontvangen van de leveranciers.
Vraag snel WBSO 2025 aan
Je kunt de (loon)kosten van jouw speur- en ontwikkelingsproject in 2025 verlagen door een zogeheten tegemoetkoming op grond van de WBSO te claimen. Ondernemers met personeel in dienst kunnen deze tegemoetkoming uiterlijk op vrijdag 20 december 2024 aanvragen!
Let op!
De WBSO 2025 is op bepaalde punten verruimd. De eerste schijf stijgt van € 350.000 naar € 380.000. Bovendien stijgt het bijbehorende percentage van 32% naar 36%. Voor starters stijgt het tarief van de eerste schijf van 40% naar 50%.
Meer informatie over wat jij kunt doen om 2024 voordelig af te sluiten?
Neem dan contact op met een van onze specialisten. Wij helpen je graag verder.