Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Wanneer doorloop je het UBD-proces?
Heb je iemand betaald voor werkzaamheden of diensten? Dan ben je renseignering plichtig en moet je het UBD-proces (uitbetaalde bedragen aan derden, voorheen IB-47-verklaring) doorlopen. Het gaat hierbij om uitbetalingen aan personen die:
- Niet bij je in loondienst zijn en geen zelfstandig ondernemer zijn.
- Niet factureren of factureren zonder btw.
Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld auteurs, sprekers of betalingen aan particulieren. Zij rapporteren jouw betalingen in hun aangifte als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’. Jij hebt dan misschien de verplichting om de gegevens over de uitbetaalde bedragen aan derden door te geven zodat de Belastingdienst de juiste personen kan identificeren en verifiëren voor de koppeling aan de uitbetaalde bedragen.
Wat is er gewijzigd?
Sinds 1 januari 2022 maakt de Belastingdienst binnen deze renseigneringsverplichting onderscheid tussen twee groepen administratieplichtigen:
- Inhoudingsplichtige uitbetalers:
- Je hebt een loonheffingennummer en moet aangifte loonheffingen doen; of
- Je hebt een collectieve beheersorganisatie.
- Niet-inhoudingsplichtige uitbetalers:
- je hebt geen loonheffingennummer.
Zowel als inhoudingsplichtige als niet-inhoudingsplichtige uitbetaler moet je extra gegevens over jouw uitbetaalde bedragen aan derden vastleggen en aanleveren:
- Datum waarop je het bedrag hebt uitbetaald.
- Geboortedatum van de persoon aan wie je het bedrag hebt uitbetaald.
Het is belangrijk te weten of je wel of niet-inhoudingsplichtig bent, zodat je kunt bepalen welke extra gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden je moet registreren en aanleveren. Het onderscheid zit in:
Inhoudingsplichtige uitbetaler:
Burgerservicenummer (BSN) van de personen aan wie je hebt uitbetaald.
Je moet altijd de gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden aanleveren bij de Belastingdienst. Je krijgt hiervoor geen uitnodiging meer van de Belastingdienst.
Niet-inhoudingsplichtige uitbetaler:
Je mag het Burgerservicenummer niet registreren en dus ook niet aanleveren.
Heb je geen uitnodiging van de Belastingdienst ontvangen, dan hoef je deze gegevens ook niet aan te leveren.
Wat is de manier van aanleveren?
Maak je gebruik van zelf gekochte of gebouwde software, dan kan je de gegevens voortaan aanleveren via het gegevensportaal van de Belastingdienst of via Digipoort.
Je kan geen gebruik meer maken van de invoerapplicaties SDU (Sjabloon Derden Uitbetaling) en IDU (Invoerapplicatie Derden Uitbetaling) om gegevens aan te leveren. Gebruik het sjabloon UBD (Uitbetaalde Bedragen aan Derden) of het webformulier.
Geef uitbetalingen 2024 vóór 1 februari 2025 door
Houd de deadline voor het aanleveren van de gegevens goed in de gaten. Heeft jouw uitbetaling in 2024 plaatsgevonden? Dan moet je de gegevens uiterlijk op 31 januari 2025 aanleveren bij de Belastingdienst.
Vragen?
In een ongedateerd document, Vragen en Antwoorden Uitbetaalde Bedragen aan Derden [399 KB] vind je de uitleg en standpunten van de Belastingdienst over een aantal verschillende situaties.
Heb je na het lezen van dit document nog vragen over het aanleveren van gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.