Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Wie is verantwoordelijk voor de btw op verkopen via platformen?
Om te begrijpen wie verantwoordelijk wordt voor de btw op verkopen via een platform, is het van belang om te weten:
- welk bedrijfsmodel van toepassing is; en
- de plaats van belastingheffing voor verkopen.
Toepasbaar businessmodel
Het identificeren van een bedrijfsmodel van een platform is de eerste stap om te bepalen wat de btw-plicht is. Over het algemeen hangt de btw-behandeling af van de vorm van bemiddeling die door het platform wordt gebruikt: het handelt op eigen naam (als een niet-bekendgemaakte agent) of op naam van een onderliggende leverancier (als een bekendgemaakte agent).
Zelfs als het platform alleen commissie ontvangt voor zijn activiteiten, kan het voor btw-doeleinden toch als dienstverlener of verkoper van de goederen worden aangemerkt als het onder een geheime agentschapsstructuur opereert. Het platform kan btw-plichtig worden voor de onderliggende verkoop, zelfs als het geen eigenaar van de goederen wordt.
Optreden als niet-openbaar gemaakte agent voor btw-doeleinden
Voor btw-doeleinden geldt een fictie voor leveringen door een niet-openbaar gemaakte agent / commissionair. Dit betekent dat als de commissionair in eigen naam maar voor rekening van een ander handelt, hij geacht wordt de door de feitelijke (onderliggende) leverancier aan de eindafnemer verleende diensten te hebben ontvangen en geleverd.
Dit betekent dat als het platform optreedt als een niet-openbaar gemaakte agent, hij btw-plichtig wordt over verkopen die via zijn platform plaatsvinden. De onderliggende leverancier moet in dit geval echter zorgen voor zijn btw-verplichtingen (indien van toepassing) op zijn leveringen aan het platform.
Aard van de leveringen en plaats van belastingheffing
Het platform en de verkopers moeten al hun (aankopen en) leveringen in kaart brengen en de btw-behandeling ervan begrijpen. Nadat de aard van aankopen en leveringen is vastgesteld, is het belangrijk om de btw-behandeling van alle transacties te begrijpen.
Digitale diensten
De plaats van levering van de grensoverschrijdende digitale diensten is altijd in het EU-land waar de klant woont. Bedrijven moeten de btw van het land van de klant in rekening brengen en afdragen, tenzij de klant een bedrijf is. Dit kan worden aangetoond door een geldig btw-nummer op te geven.
Drempels
Er bestaat geen drempel voor grensoverschrijdende verkoop van digitale goederen en/of diensten, tenzij de verkoper in de EU is gevestigd. In dat geval is de drempel 10.000 euro voor alle verkopen in de hele EU. Dit betekent dat wanneer een (niet-)EU-bedrijf (goederen of digitale diensten verkoopt aan niet-btw-geregistreerde klanten in de EU, de leverancier (een platform of een onderliggende leverancier, afhankelijk van het toepasselijke bedrijfsmodel) verplicht wordt om in alle EU-landen te registreren waar zij klanten heeft.
One Stop Shop (OSS) registratie
De verkoper of het platform dat in verschillende EU-landen btw-plichtig wordt, kan kiezen voor het online éénloketsysteem om een btw registratie te voorkomen in elk van de EU-landen van zijn klanten. De OSS kan echter niet worden gebruikt om lokale verkopen, B2B-verkopen of intracommunautaire voorraadoverdrachten te rapporteren. Hiervoor is mogelijk nog steeds een lokale btw-registratie vereist.
Verplicht delen van informatie over verkopers
Vanaf 1 januari 2023 zijn platformen verplicht om informatie te delen over verkopers die hun platform gebruiken. De rapportage is niet alleen van toepassing op inwoners van de EU, maar ook op niet-EU-bedrijven die geen vaste inrichting in de EU hebben en die bijvoorbeeld de volgende activiteiten in de EU faciliteren:
- de verkoop van goederen;
- eventuele persoonlijke diensten;
- de verhuur van onroerende goederen; en
- de huur van elke wijze van vervoer.
Wees op de hoogte van uw btw-verplichtingen
Als u een platform exploiteert of goederen of diensten verkoopt via een platform, moet u zich ervan bewust zijn dat uw activiteiten vanaf 2023 veel transparanter worden voor de belastingdiensten. Wees op de hoogte van uw btw-verplichtingen en registreer uzelf (met terugwerkende kracht) in alle EU-landen waar u belastbare btw-transacties heeft of maak gebruik van vereenvoudigde rapportage via de OSS.
Meer informatie?
Wilt u hier meer gedetailleerde informatie over, neem dan contact met ons op.