Legal services

Past mijn eenmanszaak als rechtsvorm nog bij mijn onderneming?

Tim van Brederode
Door:
Past mijn eenmanszaak als rechtsvorm nog bij mijn onderneming?
Ondernemen in de juiste rechtsvorm is belangrijk om risico’s te beperken en belastingheffing te verminderen. Controleer ieder jaar of jouw structuur nog bij jou past!
Onderwerpen

Eenmanszaak / VOF

Je bent ondernemer en eigenaar van een eenmanszaak of vennootschap onder firma. Heb je al beoordeeld of deze rechtsvorm nog bij jou en jouw onderneming past?

Een BV kan voor jou voordelig zijn om:

  • de aansprakelijkheid voor jouw privévermogen te beperken;
  • minder belasting te betalen;
  • meer omzet te behalen door een meer professionele uitstraling.

Het omzetten van jouw eenmanszaak of vennootschap onder firma in een BV kan meestal belastingvrij. Je kunt door omzetting naar een BV meer overhouden door fiscale voordelen.

Wil je hierover meer weten: neem contact op met onze adviseurs. Geheel vrijblijvend en kosteloos vertelt hij/zij jou graag meer over jouw optimale ondernemingsstructuur.

Overweeg je een BV op te richten?

Jouw onderneming inbrengen in een BV is ook mogelijk met terugwerkende kracht. Het aanvragen van terugwerkende kracht bij de belastingdienst is mogelijk door middel van een intentieverklaring.

Bij een geruisloze inbreng dient de intentieverklaring uiterlijk negen maanden na de datum van omzetting geregistreerd te zijn bij de belastingdienst. Indien je jouw onderneming per 1 januari 2027 wilt omzetten, dient de intentieverklaring uiterlijk 1 oktober 2026 geregistreerd te zijn.

Waarom overstappen van een eenmanszaak naar een BV?

Veelgestelde vragen

Er zijn veel redenen om te kiezen voor ondernemen in een BV. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het beperken of uitsluiten van risico's en aansprakelijkheid van privévermogen;
  • fiscale voordelen bij verkoop of overlijden;
  • continuïteit van jouw bedrijf bij arbeidsongeschiktheid en overlijden;
  • imago naar opdrachtgevers;
  • een betere positie bij aanbestedingen;
  • anonimiseren van jouw Burgerservicenummer en andere privégegevens;
  • winsten die niet worden uitgekeerd blijven zitten bij de BV, waardoor jouw  vermogen niet wordt belast in box 3.

Als ondernemer met een eenmanszaak ben je met jouw gehele vermogen aansprakelijk. Schuldeisers van jouw bedrijf kunnen zich verhalen op bijvoorbeeld jouw woning of spaarrekening. Een BV is een rechtspersoon en heeft daarom een eigen, van jouw privévermogen, afgescheiden vermogen. Schuldeisers van jouw BV kunnen zich alleen verhalen op het vermogen van de BV. Jouw privévermogen is veilig, afgezien van bijzondere omstandigheden. Als je onderneemt in een risicovolle branche of personeel in dienst heeft, kan een BV daarom voor jou aantrekkelijk zijn.

De winst van een eenmanszaak wordt belast met maximaal 49,50% inkomstenbelasting. Je kunt gebruik maken van diverse fiscale kortingen voor ondernemers zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling. De kortingen worden in de komende jaren geleidelijk afgebouwd. 

De winst van een BV wordt belast met 19% tot € 200.000, en daarboven met 25,8% vennootschapsbelasting. Dit tarief is lager  dan de belasting over de winst van een eenmanszaak/vof. Voordat je het geld in privé kunt uitgeven, is een dividenduitkering nodig. Het dividend wordt belast met 24,5% tot € 67.804, daarboven is een belasting van 33% verschuldigd. De totale heffing over de winst van de BV en het uitkeren van dividend bedraagt dan minimaal 43,5% (19% vennootschapsbelasting + 24,5% inkomstenbelasting/dividendbelasting). 

In ons huidige belastingstelsel bestaat er geen verplichting om dividend uit te keren, waardoor de mogelijkheid bestaat om de behaalde winsten in de BV te laten zitten. Hierdoor bestaat effectief de mogelijkheid om een lagere belastingdruk te realiseren. Bij ondernemers met een eenmanszaak is dit niet mogelijk en wordt alle winst ineens belast. Toch worden ook ondernemers met een BV geacht een arbeidsinkomen te hebben, ongeacht of zij besluiten om dividend uit te keren. De regel hiervoor is dat een directeur-grootaandeelhouder die werkzaamheden verricht voor de BV waarin hij/zij 5% of meer aandelen bezit, bij wijze van fictie in dienstbetrekking is. Dat betekent ook dat jeverplicht bent aan jezelf een gebruikelijk loon uit te keren van minimaal € 56.000 euro. Dit kan lager of juist hoger zijn, indien je daarover vragen hebt kun je contact opnemen met een van onze specialisten. Uiteraard is dit gebruikelijk loon voor de BV aftrekbaar van de winst.

Je kunt al een BV oprichten met een startkapitaal van 0,01 euro. Vroeger was het minimale startkapitaal 18.000 euro, maar deze regel is op 1 oktober 2012 vervallen.

Je kunt de BV een naam geven die je wilt, mits deze passend is in het normale handelsverkeer. De toevoeging BV aan de naam van de BV is wettelijk verplicht.

Een BV is een zelfstandige entiteit die zelf transacties kan verrichten in het handelsverkeer. De BV wordt daarbij door haar bestuur vertegenwoordigd. Als oprichter bent je vaak zelf de (enig) bestuurder van de BV, zodat je alle zeggenschap hebtover haar handelen.

Als oprichter/directeur-grootaandeelhouder (dga) ben je in loondienst van de BV, waarvoor je een arbeidscontract afsluit. Voor jouw werkzaamheden ontvangt je een salaris. Ook zonder arbeidscontract ben je bij wijze van fictie in dienstbetrekking bij de BV.

Belangrijk is om het vermogen van de BV te onderscheiden van jouw privévermogen. Zakelijke uitgaven doe je vanaf de bankrekening van de BV. Privéboodschappen betaal je met jouw privé pinpas. Kleine bedragen kun je van de BV lenen, bijvoorbeeld door middel van een rekening-courant schuld.

Aan het eind van het jaar worden voor een eenmanszaak jaarstukken opgesteld door jouw boekhouder of accountant. Ook voor een BV worden jaarstukken opgesteld in de vorm van een jaarrekening. Het is verplicht om (een beperkt deel van) deze jaarrekening te publiceren bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Die publicatie is bij een eenmanszaak niet nodig.

Een BV is jaarlijks verplicht een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen bij de Belastingdienst. Tegelijkertijd wordt jouw aangifte inkomstenbelasting eenvoudiger zonder de jaarcijfers van jouw eenmanszaak.

Tenslotte is het voor een BV noodzakelijk een salarisadministratie te voeren. Zowel voor jezelf als eventueel personeel.

De meeste ondernemers in een BV-vorm doen dat via twee BV's: een Holding BV die 100 procent van de aandelen bezit in een Werk BV. Door gebruik van twee BV's kunt u (op termijn) aanzienlijk belasting besparen of uitstellen naar later. Veel ondernemingen kunnen ook prima starten met één BV. Later kun je altijd meer BV's oprichten.

Als je samenwerkt met een partner kan het wel handig zijn om direct ieder ook een eigen Holding BV op te richten naast de Werk BV waarin het bedrijf wordt uitgeoefend. Met een eigen holding kun je bijvoorbeeld zelf jouw salaris en de hoogte van uw dividend bepalen.

Welke acties nodig zijn voor oprichting van een BV is vooral afhankelijk van de fiscale gevolgen bij deze overstap.

In de meest eenvoudige variant is een BV snel opgericht, maar kan een aanzienlijk bedrag aan belasting verschuldigd zijn om jouw onderneming over te dragen. Dit hangt af van de (meer-)waarde van de onderneming en of je een fiscale oudedagsreserve hebt opgebouwd. Door gebruik te maken van fiscale regelingen kan deze belastingheffing worden voorkomen en/of uitgesteld naar de toekomst.

Bij de overgang van jouw onderneming van een eenmanszaak naar een BV-structuur spelen een aantal praktische punten die ook aangepast moeten worden. Denk hierbij onder andere aan:

  • informeren personeel en leveranciers over overgang en oversluiten van contracten;
  • aanpassen van bedrijfsgegevens op jouw briefpapier, website, visitekaartjes en andere bedrijfsuitingen;
  • aanpassen algemene voorwaarden;
  • beoordelen of benodigde vergunningen overgedragen kunnen worden aan een BV;
  • overschrijven kentekens van bedrijfsauto's.

Het meest makkelijk is om de overstap naar een BV-structuur aan het begin van het jaar te maken. Bij een juiste uitvoering kan de overstap met economisch terugwerkende kracht tot 1 januari 2026 worden doorgevoerd, mits de BV uiterlijk 31 maart 2026 wordt opgericht. Zo heb je ook geen gebroken boekjaren in de administratie. Voorwaarde om deze terugwerkende kracht te verkrijgen is wel dat op tijd een zogenaamde intentieverklaring bij de Belastingdienst wordt geregistreerd voor 1 oktober 2025. Na registratie van een intentieverklaring ben je overigens niet verplicht om een BV op te richten

Bij een overstap van eenmanszaak naar de BV mét belastingheffing (ruisend) heb je de tijd tot 30 september 2026.

Vul de vragenlijst in en ontvang persoonlijk advies en indien wenselijk kosteloos een intentieverklaring.

Voor de oprichting van een BV is een notaris nodig. De oprichting zelf is tegenwoordig erg gemakkelijk en goedkoop te regelen via internet. Bij de overstap van een eenmanszaak naar een BV is vaak extra aandacht nodig voor de over te dragen onderneming of bijvoorbeeld vastgoed. Om belastingheffing te voorkomen kunnen afspraken gemaakt worden met de Belastingdienst. Hiervoor is onderzoek en overleg nodig. De kosten zijn erg afhankelijk van de aard en omvang van de eenmanszaak.

Besloten vennootschap (BV)

Je bent ondernemer en eigenaar van een BV. Maar heb je al beoordeeld of deze rechtsvorm nog bij jou en jouw onderneming past?

Met gebruik van een BV ben je voor ondernemingsschulden niet aansprakelijk met jouw privévermogen. Over jouw winst betaalt jouw BV vennootschapsbelasting. Maar je kunt jouw bedrijfsrisico's nog verder beperken! Of minder belasting betalen bij verkoop van jouw bedrijf.

Met een voor jou optimale ondernemingsstructuur speel je in op bijvoorbeeld financiële risico's, toekomstige verkoop, onverhoopt overlijden. Daarnaast beperk je de belastingheffing.

Laat jouw ondernemingsstructuur eens beoordelen of de structuur optimaal is en of deze ook juist wordt uitgevoerd.

Grant Thornton kan jou helpen bij het:

  • bepalen van jouw optimale ondernemingsstructuur;
  • schriftelijk vastleggen van afspraken (arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden);
  • beschermen van jouw eigendommen tegen schuldeisers;
  • voorbereiden van jou en jouw onderneming op calamiteiten;
  • optimaliseren van jouw verschuldigde belastingen.

Een BV en dan?

Wij  bieden je een compleet pakket aan financiële, fiscale en juridische dienstverlening. Je kunt ons onder andere inschakelen voor:

  • Pakket administratie:

o   verwerken van jouw administratie;

o   opstellen jaarstukken;

o   opstellen fiscale aangiften;

o   salarisadministratie inclusief aangifte loonheffingen;

o   opstellen en indienen btw aangiften.

  • Digitalisering van jouw administratie;
  • Privé-advisering (financiële planning / testamenten / huwelijkse voorwaarden);
  • Abonnement (in diverse vormen) voor juridisch/fiscaal advies.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag verder.

Neem contact op