IBR

De mindset van de MKB-sector: ondernemersgeest houdt optimisme in stand terwijl bedrijven de recessie achter zich laten en zich voorbereiden op toekomstige groei

insight featured image
Overal ter wereld begonnen ondernemers dit jaar voorzichtig. Volgens gegevens van het International Business Report (IBR), het wereldwijde onderzoek van Grant Thornton naar bedrijven in het middensegment, is het optimisme onder ondernemers gedaald tot 59%, ten opzichte van een recent piek van 70% eind 2021.
Onderwerpen

Ondanks deze daling lag het optimisme nog steeds boven de historische gemiddelden. Een indicatie dat bedrijven in het MKB er vertrouwen in hebben dat de marktomstandigheden zullen verbeteren, ook al staan zij voor een aantal grote uitdagingen. De vrees voor een dreigende recessie neemt in veel markten af. Ondernemers kunnen weer vooruitkijken en er zekerder van zijn dat de omstandigheden zullen verbeteren.

Er zijn tekenen dat de wereldwijde economische omstandigheden verbeteren, toch maken bedrijven in het middensegment zich geen illusies over de toekomstige uitdagingen. Economische onzekerheid en hoge energiekosten blijven wereldwijd de grootste zorgen vormen: 60% van de bedrijven in het middensegment noemt deze factoren een belemmering voor de groei van hun bedrijf. Op de voet gevolgd door de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel (57%) en arbeidskosten (55%). Hoe kunnen deze bedrijven anticiperen op dit bedrijfsklimaat en de aanhoudende onzekerheid?

Marcel Welsink, CEO, Grant Thornton Nederland

"Bedrijven in het middensegment hebben het recht om optimistisch te zijn. Hun optimisme is zeker op de proef gesteld, maar de afgelopen jaren hebben bedrijven in het middensegment laten zien dat zij veerkrachtig zijn. Ongeacht de uitdagingen, lijken ze die moeilijkheden goed te doorstaan. Ze zijn wendbaar en flexibel, maar ze gaan ook verstandig om met die uitdagingen, zodat ze er uiteindelijk sterker uitkomen.

Marcel Welsink CEO Grant ThorntonBedrijven in het middensegment hebben dus terecht het vertrouwen dat ze internationaal kunnen blijven groeien, dat ze hun klantenbestand kunnen blijven uitbreiden, hun talent kunnen ontwikkelen en hun toeleveringsketen kunnen diversifiëren en beschermen.

Het fundament van zowat elk middenbedrijf is de ondernemingsgeest. En die ondernemersgeest stimuleert de ambitie, het vertrouwen en de veerkracht van deze middelgrote ondernemingen. Dat ondernemersvuur lijkt niet te doven."

Uit het laatste onderzoek van Grant Thornton blijkt dat middelgrote ondernemingen zich op een aantal belangrijke manieren aanpassen aan de verwachte opleving van de economie in het algemeen:

  • Veel bedrijven nemen de tijd om hun toeleveringsketen opnieuw te beoordelen.
    Een van onze belangrijkste inzichten uit de meest recente gegevens is dat veel ondernemers zich richten op de vraag of zij meer waarde kunnen leveren door hun handelsroutes te verleggen, of dat er markten zijn waarin zij kunnen groeien. Door de aard van de MKB-markt is de kans groter dat bedrijven zich aanpassen en snel en vastberaden beslissingen nemen.
    Bedrijven verleggen toeleveringsketens ter voorbereiding op economisch herstel
    Lees dit artikel
  • Het aanpassingsvermogen van ondernemers zorgt ervoor dat zij steeds op zoek gaan naar kansen.
    Dit doen zij zelf wanneer zij geconfronteerd worden met een aantal zeer reële uitdagingen. Uit het onderzoek blijkt dat zij vooral worden geconfronteerd met economische onzekerheid, inflatie en het risico van cyberaanvallen. Maar zij beseffen ook maar al te goed dat de huidige economische onrust andere uitdagingen kan opleveren.
    Drie uitdagingen voor de MKB-markt in 2023: hoe gaat u ermee om?
    Lees dit artikel
  • Beschikking hebben over de juiste teams zorgt ervoor dat er doeltreffend op uitdagingen gereageerd wordt.
    Maar het blijft, zoals ons derde inzicht aantoont, een opgave om het juiste talent aan te trekken en te behouden, gezien het wijdverbreide tekort aan arbeidskrachten en de inflatie die de arbeidskosten van bedrijven opvoert.
    Meer dan salaris: Talent aantrekken en behouden in een veranderlijke markt
    Lees dit artikel
  • Nieuwe kansen voor het verhogen van de productiviteit.
    Ondernemers identificeren de investeringsgebieden die het meest effectief zijn om groei te bewerkstelligen en hun concurrenten een stap voor te blijven.
    Blijf een stap voor: slim investeren is de sleutel om sterker uit onzekere tijd te komen
    Blijf een stap voor: slim investeren is de sleutel om sterker uit onzekere tijd te komen
    Lees dit artikel

Marcel Welsink, CEO, Grant Thornton Nederland

"Ondernemers in het middensegment hebben geleerd dat ze zich veerkrachtig moeten opstellen om de geopolitieke en economische onzekerheid van de huidige wereldwijde markten te overleven. Toch verwachten zij aan meer landen te kunnen verkopen en hun export en internationale omzet te kunnen verhogen. De taak van leiders is om strategisch te reageren op deze veranderlijke markt zonder te overreageren. Ondernemers in het MKB die dit evenwicht vinden, zullen sterker uit de bus komen en beter in staat zijn om kansen te benutten zodra de markt weer aantrekt."

Turbulente tijden

Verandering is de kern van ondernemen. Het kan enerzijds lastig zijn en pijnlijke keuzes meebrengen. Maar het biedt ook kansen en mogelijkheden. Aanpassen, doorzetten en keuzes maken. Anticiperen in plaats van reageren. Dát is de essentie van ondernemen.

Is uw onderneming eigenlijk wel voldoende in staat zich aan te passen aan de veranderende tijden? Is er sprake van een structureel probleem, of is er maar een tijdelijke dip? Hoe weet u uw voorsprong op de concurrentie te behouden, of nog beter: uit te breiden?