In deze editie van Grant Thorntons serie over trending topics onderzoeken we hoe verandering middelgrote ondernemingen juist kansen biedt om te groeien en zich te onderscheiden van de concurrent.

Wat betreft het mondiale zakelijke landschap is instabiliteit het nieuwe normaal geworden. Vandaag de dag krijgen ondernemers te maken met een ongekend scala aan uitdagingen, zowel op het gebied van routine-activiteiten als wat betreft onvoorspelbare mondiale of regionale gebeurtenissen – daarmee worden hun mogelijkheden om goed te kunnen functioneren en groeien op de proef gesteld. Van het instorten van de infrastructuur en cyberaanvallen tot klimaatrampen en onzekere veranderingen in de wereldhandel: veranderingen zijn een dagelijkse realiteit.

Deze instabiliteit en veranderingen eisen een grote economische tol. Van alleen al cybercriminaliteit wordt verwacht dat het de mondiale economie jaarlijks $1,2 biljoen zal hebben gekost tegen het einde van dit jaar1  – een bedrag waarbij zelfs grote infrastructuurveranderingen schril bij afsteken. De stroomstoring waardoor Spanje en Portugal in april in het donker kwamen te zitten kostte naar schatting €1,6 miljard ($1,82 miljard).2

Deze gebeurtenissen benadrukken dat moderne ondernemingen in toenemende mate kwetsbaar zijn, met name nu de mondiale onderlinge verbondenheid de afhankelijkheid van kritische toeleveringsketens en complexe technologische netwerken verder heeft versterkt. In een dergelijke omgeving is het vermogen om je aan te passen en veranderingen voor te blijven een kritische manier om jezelf te onderscheiden, én een strategisch voordeel.

En dat voordeel is nu meer van belang dan ooit. Zeker nu 53,9% van de bedrijven uit het middensegment de concurrentie in de sector aanmerkt als een belemmerende factor voor groei, zoals blijkt uit ons recente International Business Report (IBR) onderzoek. Bedrijven die met vertrouwen weten te anticiperen, absorberen en zich aan te passen hebben een betere uitgangspositie om de middelen te beschermen, het vertrouwen van de klant te behouden en kansen te benutten – en dat terwijl de concurrent nog bezig is te herstellen.

Drie instabiele krachten die een uitdaging vormen voor bedrijven uit het middensegment

Dit jaar hebben drie belangrijke krachten kwetsbaarheiden blootgelegd in systemen, toeleveringsketens en de wereldmarkt. Dit zijn de gebieden waarop bedrijven uit het middensegment het meest gefocust zijn – en waar een strategische investering zorgt voor groei, ook te midden van veranderingen.

Systemen en infrastructuur

Image

Een betrouwbare technologische infrastructuur is van essentieel belang, maar cyberdreigingen escaleren snel. Uit ons laatste IBR-onderzoek blijkt dat 55,4% van de bedrijven in het middensegment zich zorgen maakt over de cyberbeveiliging en digitale risico’s. En deze risico’s zijn reëel – ransomware-aanvallen op retailers in het Verenigd Koningrijk eerder dit jaar hebben één supermarkt naar schatting een verlies van £300 miljoen gekost.3

Toen een grote autofabrikant gedwongen de systemen moest uitzetten en de productie wereldwijd moest stopzetten, leidde dat ertoe dat banen op de tocht kwamen te staan en er chaos ontstond in de hele leveringsketen en het netwerk van retailers.4

testimonial client avatar
“In de wereld van vandaag de dag is cyberbeveiliging een belangrijk zakelijk risico, vergelijkbaar met geopolitiek en natuurrampen. De recente datalekken bij verschillende organisaties wereldwijd, met name in Nederland, laten zien dat het naleven van de wetgeving niet altijd betekent dat je ook weerbaar bent. Organisaties moeten zelf in actie komen en niet alleen zorgen voor een veerkrachtige organisatie, maar ook voor een veerkrachtige waardeketen.”
Migiel de Wit-Beets Partner cyber risk

Uit ons IBR-onderzoek blijkt dat bedrijven niet stilstaan: 68% van de bedrijven in het middensegment investeert in technologie, waarbij meer dan de helft (55,3%) prioriteit geeft aan het upgraden van de cyberbeveiliging. Ze gebruiken tech ook als drijvende kracht achter transformaties.

Deze investeringen wijzen op een verschuiving van het afdekken van risico's naar innovatie en het grijpen van kansen. Bedrijven bouwen aan slimmere, meer agile systemen die niet alleen tegen een stootje kunnen, maar juist te midden van verstoringen kunnen groeien. Nu de onderlinge verbondenheid en kracht van systemen en processen steeds meer toeneemt, moeten bedrijven in het middensegment de benodigde aandacht en investeringen die nodig zijn om het tempo te kunnen bijhouden niet onderschatten.

“Om een organisatie te bouwen die bestand is tegen verstoringen op het gebied van de cyberbeveiliging, moet je vanaf nul beginnen. Zorg voor continue monitoring, definieer strategische key performance indicators (KPI’s) en creëer een dashboard om de voortgang bij te houden. Weerbaarheid en compliance beginnen met een sterk fundament van continue inzichten en verbetering – kleine stappen, grote impact!”
Migiel de Wit-Beets Partner cyber risk, Grant Thornton Nederland

Extreem weer

Extreem weer is geen verre dreiging meer: het is een in toenemende mate uitdaging in het hier-en-nu voor bedrijven in het middensegment. Van overstromingen en bosbranden tot hittegolven en orkanen: deze rampen verstoren zakelijke activiteiten, beschadigen infrastructuur en vormen een bedreiging voor leveringsketens. Uit ons meest recente IBR-onderzoek blijkt dat 49,2% van de bedrijven klimaatzorgen ziet als een belemmerende factor voor de groei – een toename van 3,2 procentpunt ten opzichte van Q2 2025. En ook de financiële impact wordt steeds groter.

In de Verenigde Staten heeft het National Oceanic and Atmospheric Administration’s (NOAA’s) National Centers for Environmental Information (NCEI) zevenentwintig grote weer- en klimaatrampen gerapporteerd over het afgelopen jaar, met een kostenplaatje van circa $182,7 miljard.5 Alleen al de economische schade van de bosbranden van januari in Los Angeles wordt geschat op tussen de $250 en $270 miljard.6

Image

Nu dergelijke gebeurtenissen vaker optreden en onvoorspelbaarder worden, lopen de gevolgen uiteen van schade aan de fysieke infrastructuur en logistiek tot een verhoging van de verzekerings- en herstelkosten en aantasting van het consumentenvertrouwen – wat laat zien dat de impact van alles samen nog verder reikt.

Als antwoord beginnen bedrijven te erkennen dat duurzaamheid niet enkel draait om risicomanagement en verantwoordelijkheid – het gaat ook om weerbaarheid en een concurrentievoordeel. De meeste bedrijven in het middensegment houden hun investeringen in duurzame initiatieven gelijk of verhogen deze, zoals blijkt uit ons rapport Duurzaam doorpakken. 41,6% noemt marktconcurrentie als drijvende kracht. Dit toont aan dat duurzaamheid een strategische zet wordt – niet alleen om voorop te kunnen blijven lopen, maar ook om op te blijven vallen en te kunnen groeien in een wereld vol verstoringen.

Zekerheid van de leveringsketens

Image

Effectieve leveringsketens zijn essentieel voor de zakelijke activiteiten in het middensegment, maar staan steeds meer onder druk. Van geopolitieke spanningen tot veranderingen in de handelsovereenkomsten en -routes, en klimaatverstoringen en logistieke bottlenecks: bedrijven krijgen te maken met steeds meer uitdagingen die een bedreiging vormen voor de stroom van goederen, diensten en informatie.

Uit ons meest recente IBR-onderzoek blijkt dat 48,7% van de bedrijven in het middensegment de leveringsketens en de complexe inkoopsystemen ervaart als een belemmerende factor voor groei. De golf van nieuwe handelsheffingen van dit jaar heeft veel bedrijven ertoe gedwongen om snel de toeleveringsroutes te verleggen, op zoek te gaan naar alternatieve leveranciers en nieuwe markten op te gaan – vaak zonder voorafgaande kennisgeving.

De impact hiervan wordt al gevoeld:

  • 53,0% van de bedrijven verwacht dat kosten van de grondstoffen voor goederen in de komende 12 maanden zullen stijgen
  • Verwachtingen voor niet-binnenlandse winstgroei zijn naar 49,9% gezakt, een daling in vergelijking met 52,1% in Q1 2025

Deze verstoringen zijn niet alleen logistiek, maar ook strategisch. Vertraging, tekorten en stijgende kosten nemen een hap uit de marges, beschadigen de relatie met klanten en vertragen innovaties. En in een tijdperk van post-globalisering, waar de handel meer versnipperd raakt, is het vermogen om flexibel en adaptief te zijn cruciaal.

Bedrijven die door dit complexe landschap kunnen navigeren, met een gedetailleerd begrip van hun leveringsketens, behouden en breiden hun verschillende relaties met leveranciers juist uit, en vergroten hun flexibiliteit wat betreft de inkoopstrategieën zodat ze beter zijn uitgerust voor succes. Ons artikel Handel in transitie stelt een vijfpuntenplan voor om bedrijven te helpen de leveringsketens te versterken en van een verstoring een kans te maken.

Succesvol te midden van verandering

De omgeving waarin ondernemers in het middensegment actief zijn, zal steeds gefragmenteerder worden. Bedrijven moeten daarom werken aan weerbaarheid en ontwikkeling. De aard van de verstoringen – zowel dagelijks als zeer onvoorspelbaar – vraagt om en nieuw soort agility. De bedrijven die in staat zijn hun activiteiten te behouden, snel kunnen schakelen en te midden van de chaos juist nieuwe kansen zien, krijgen een concurrentievoordeel. In een wereld waarin verstoringen het nieuwe normaal zijn, is het vermogen je aan te passen de nieuwe maat voor succes – en differentiatie is hoe bedrijven de verstoring kunnen ombuigen in het eigen voordeel. Bedrijven die te langzaam veranderen zullen snel achteropraken.

Voor gepersonaliseerd advies of begeleiding bij het navigeren door een verstoorde omgeving voor jouw eigen bedrijf, kun je direct contact opnemen met een onze IBC Director.