Autobelasting

Extra kosten voor jouw wagenpark vanaf 2027?

John Boer
Door:
Voorkom extra kosten voor uw wagenpark vanaf 2027
Het kabinet is inmiddels demissionair, maar eerder zijn er wel plannen gemaakt. In het Belastingplan 2026 staan ook maatregelen aangekondigd over de auto van de zaak. Vanaf 2027 wil het kabinet een pseudo-eindheffing van 52 procent invoeren. Die is voor rekening van de werkgever. Het gaat om nieuwe auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor. Als werkgever betaal je deze eindheffing elke maand via de aangifte loonbelasting.
Onderwerpen

Alleen bij privégebruik

De pseudo-eindheffing geldt niet als de auto van de zaak niet voor privégebruik ter beschikking wordt gesteld. Er geldt dan dus ook geen bijtelling. Een bestelauto waarvoor geen bijtelling geldt, bijvoorbeeld omdat deze niet privé gebruikt mag worden, valt dus buiten deze regeling.

Wat betekent deze nieuwe regeling voor jou als werkgever? 

Deze eindheffing van 52 procent komt boven op de gebruikelijke bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke auto voor jouw medewerker. Deze bijtelling vormt ook de basis voor de berekening van deze nieuwe eindheffing. Voor auto’s met een verbrandingsmotor is de bijtelling 22 procent van de catalogusprijs, inclusief btw en BPM. 

De bijtelling geldt als jouw werknemer de (bestel)auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt. Het is daarom extra belangrijk om een sluitende kilometeradministratie bij te houden

De nieuwe eindheffing bereken je door 52 procent te nemen van het bedrag van de bijtelling. Dit bedrag neem je op in de aangifte loonbelasting. In tegenstelling tot de bijtelling voor de werknemer telt een eigen bijdrage voor privégebruik niet mee bij de berekening van de eindheffing. 

Zijn er uitzonderingen? 

Voor emissieloze auto’s, zoals volledig elektrische auto’s of auto’s op waterstof, geldt deze eindheffing niet. Deze auto’s stoten geen CO2 uit.

De eindheffing geldt wel voor een dga die een auto van de bv ter beschikking heeft. Voor een zzp’er geldt de regeling niet, omdat die niet inhoudingsplichtig is voor de loonbelasting. 

Kies bewust!

Stel je vanaf 2027 een nieuwe auto ter beschikking die ook privé gebruikt mag worden? Dan is het belangrijk om te kijken naar het type auto. Een nieuwe auto met een verbrandingsmotor gaat jou als werkgever vanaf 2027 veel meer kosten dan nu. Bij een cataloguswaarde van 53.000 euro gaat het om een extra last van 5.720 euro per jaar (53.000 * 0,22 * 0,52). Dat is ruim 500 euro per maand. Deze eindheffing mag je niet doorbelasten aan jouw medewerker.

Wanneer weten we of de eindheffing er echt komt?

Het plan is nog niet definitief. De bedoeling is om het op te nemen in het Belastingplanpakket 2026, dat op Prinsjesdag 2025 wordt bekendgemaakt. Daarna moet zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer nog instemmen met het voorstel.

Meer weten? 

Heb je hierover vragen? Of wil je advies om jouw wagenpark toekomstbestendig te maken? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. 

Neem contact op