Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Wat valt onder logies?
Vanaf 1 januari 2026 valt de verhuur van alle kortdurende accommodaties onder het 21%-btw-tarief. Het gaat om overnachtingen in onder andere hotels, pensions, gemeubileerde vakantiehuizen, stacaravans, (safari)tenten en semipermanente zomerhuisjes. Ook kortdurend verblijf van bijvoorbeeld studenten, werknemers, asielzoekers of dak- en thuislozen (short-stay verhuur) valt vanaf die datum onder het hoge tarief.
Vouchers en aanbetalingen
Daarnaast geldt er een overgangsregeling. Hieruit kan het volgende worden afgeleid:
- Heb je vouchers voor enkelvoudig gebruik in 2025 uitgegeven?
- Heb je (aan)betalingen in 2025 ontvangen?
Dan ben je (alsnog) 21% btw verschuldigd voor zover zij zien op een overnachting in 2026. Op basis van de reguliere regels geldt dit ook voor vouchers voor meervoudig gebruik, ongeacht de datum van uitgifte.
Doorlopende prestaties
Bij doorlopende diensten met periodieke betalingen geldt het btw-tarief van het moment waarop de betreffende periode eindigt. Tip: stuur een aparte factuur voor het deel van de dienstverlening dat nog in 2025 plaatsvindt. Zo kun je over dat deel nog 9% btw berekenen.
Btw-tarief van 9% blijft van toepassing op kamperen
Het verlaagde btw-tarief van 9% blijft ook na 1 januari 2026 gelden voor kamperen. Hiermee wordt bedoeld dat je een kampeerplaats verhuurt en de gast zelf een tent, caravan of camper meeneemt. De gasten mogen dan gebruikmaken van de faciliteiten van de camping (toiletten, douches, speelterrein, etc.). Let op: verhuur van een ingerichte of gemeubileerde accommodatie op een camping valt niet onder kamperen en wordt vanaf 2026 belast met 21% btw.
Aandachtspunten
De verhoging van het btw-tarief op logies, leidt tot een aantal aandachtspunten voor jouw bedrijf. Hieronder beschrijven wij enkele aandachtspunten.
Verkoop- en inkoopprijs
Denk na over de invloed van de btw-verhoging op jouw verkoopprijzen. Breng ook in kaart welke (extra) kosten je in rekening brengt die door de tariefswijziging getroffen worden.
Huur je zelf accommodaties in? Dan zal de btw-verhoging jouw inkoopkosten verhogen als je de btw op die kosten niet (volledig) kunt terugvragen. Dergelijke situaties doen zich bijvoorbeeld voor als je de reisbureauregeling toepast of als je personeel huisvest in de accommodatie. Ook als jouw organisatie geen btw-ondernemer is, of als je de accommodatie gebruikt voor vrijgestelde zorg, kun je de inkoop-btw niet aftrekken. Als je de reisbureauregeling toepast, heeft de hogere inkoop-btw direct invloed op jouw winstmarge. Jouw marge (en daarmee de basis waarover je btw betaalt) zal dalen tenzij je jouw verkoopprijzen verhoogt.
Contracten en voorwaarden
Ga na welke invloed de tariefwijziging heeft op bestaande contracten en nieuwe overeenkomsten, evenals op jouw algemene voorwaarden.
Wijziging reservering
Als een gast een (betaalde) reservering in 2025 wil verplaatsen naar een datum na 31 december 2025, ben je een aanvullend btw-bedrag verschuldigd.
Aanbetaling
Ontvang je in 2025 een aanbetaling voor een reservering van een accommodatie na 31 december 2026, dan ben je 21% btw verschuldigd over de aanbetaling.
Vouchers
Verzilvert een gast een zogenoemde multi-purpose voucher, of een single-purpose voucher die is uitgeven in 2025, voor verblijf in 2026 (of later), dan ben je 21% btw verschuldigd bij inwisseling. Heb je bij de verstrekking van de single-purpose voucher in 2025 reeds 9% btw voldaan, dan ben je een aanvullend btw-bedrag verschuldigd.
Wees extra alert op de btw-behandeling als je vouchers accepteert die zijn uitgegeven door andere partijen, of je vouchers verstrekt die andere partijen accepteren.
Aanpassing administratieve systemen
Daarnaast zul je de administratieve systemen van jouw bedrijf moeten aanpassen.
Meer weten?
Onze adviseurs kunnen je op een praktische en efficiënte wijze adviseren over de gevolgen voor jouw bedrijf, en de mogelijkheden.
Heb je vragen, aarzel dan niet om contact op te nemen.