-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Wij brengen je graag op de hoogte van nieuwe inzichten op het gebied van duurzaamheid en impact.
Wanneer is een impactmeting ‘goed’ genoeg?
Om te bepalen hoe groot of gedegen een impactonderzoek moet zijn, is vooral één vraag belangrijk: wanneer is het ‘goed’ genoeg? Organisaties gaan hier regelmatig aan voorbij en schieten al snel in de modus van ‘we gaan álles zo uitgebreid mogelijk meten’. Het resultaat: onnodig complexe impactmetingen die veel tijd kosten en uiteindelijk niet altijd tot bruikbare inzichten leiden.
Wanneer het dan ‘goed’ genoeg is, hangt af van meerdere factoren. Dit zijn de belangrijkste:
- Wat is het doel van de impactmeting?
Is het doel vooral om te leren en te kunnen bijsturen?
Maak er dan geen exacte wetenschap van. Bepaal zelf wanneer u voldoende ‘gevoel’ hebt bij de gemaakte impact en wat wel of niet werkt.
Moet u verantwoording afleggen aan een financier of opdrachtgever?
Ga dan met hen het gesprek aan over hun verwachtingen. Wanneer is het voor hen goed genoeg?
Wilt u bewijzen wat uw impact is en daarover grote claims maken?
Dan is een solide en meer wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk. Drie interviews kunnen soms genoeg zijn om van te leren. Het is alleen waarschijnlijk niet voldoende om een ander mee te overtuigen en bieden ze zeker nog geen solide bewijs.
- Wat is de omvang van het te onderzoeken initiatief?
De omvang van een impactmeting moet in verhouding staan tot wat u onderzoekt. Het optuigen van een grootschalig impactonderzoek voor een project van twee maanden met vijftiendeelnemers is zonde. Houd het in dat geval klein, praktisch en eenvoudig. Aan de andere kant: bij een groot en meerjarig programma is het een gemiste kans als er geen doorlopende impactmonitoring plaatsvindt die past bij de omvang van het programma. Er valt immers veel te leren.
- Welke kennis, middelen en capaciteit zijn beschikbaar?
Blijf realistisch in wat haalbaar is en hoe hoog u de lat kunt en wilt leggen. Organisaties die al jarenlange ervaring hebben met impact meten en hier ook capaciteit voor hebben, kunnen de lat natuurlijk een stuk hoger leggen. Begint uw organisatie hier net mee, zie het dan als een groeipad en accepteer dat u klein begint. Zorg uiteraard wel dat u altijd transparant bent over wat de resultaten van een impactmeting wel en niet zeggen.
Figuur 1: Factoren die bepalen hoe gedegen of uitgebreid uw impactmeting moet zijn
Data verzamelen voor een impactmeting
Bij het uitvoeren van een impactmeting ontkomt u er niet aan om ook data te verzamelen. Vaak bij de mensen of organisaties op wie u impact wil hebben. Vooral deze stap kan voelen als een flinke onderneming. En dat klopt: bij grote impactonderzoeken kost dataverzameling (veel) tijd. Ook hier geldt: maak het niet onnodig groot of complex.
Begin bovendien met de gegevens die u al heeft. Dat is vaak meer dan u vooraf denkt, bijvoorbeeld: registraties van deelname aan programma’s, feedbackformulieren, online reviews of zelfs informele gesprekken met deelnemers aan een traject of de bezoekers van uw activiteit. Kortom: tussen de bedrijven door verzamelt u vaak al veel data. Benut deze dus goed en maak van deze data nuttige impactinformatie! Dit doet u als volgt:
- Geef structuur aan de data
Data op zichzelf zegt nog weinig. U moet hier nog structuur in aanbrengen anders blijven het ‘losse flodders’ van informatie. Denk bijvoorbeeld aan informele gesprekken die u voert met deelnemers aan een traject. Deze leveren interessante inzichten op, maar hebben weinig waarde als u de uitkomsten niet goed vastlegt.
Structuur geven aan de data betekent hier dus: vastleggen op een manier dat u er iets mee kunt doen. U brengt direct structuur aan als u de data op een gestructureerde manier verzamelt. Plan bijvoorbeeld standaard na iedere bijeenkomst een gesprek met drie deelnemers in, in plaats van adhoc gesprekken te voeren. - Geef betekenis aan de data
Gestructureerde data is pas écht waardevol als u er betekenis aan geeft. Dit is mensenwerk en kan een analyseprogramma (of chatGPT) niet doen. Het draait hier namelijk allemaal om de vraag: wat zegt het ons eigenlijk en wat vinden we daarvan? Leg de verzamelde data eens naast de doelen die u bijvoorbeeld aan het begin van een programma heeft gesteld.
Welke conclusie kunt u dan trekken? Welke effecten zijn wel gerealiseerd en welke nog niet? Is dat verrassend of hadden we dit al verwacht? En wat kunnen we dan met deze inzichten? Wat gaan jullie nu anders doen? Welke vervolgvragen heeft u? Betekenis geven aan de data betekent dus vooral: (uzelf) veel vragen stellen en kritisch reflecteren. - Zorg voor transparantie over de impactmeting
Tot slot, en misschien is dit een open deur, het belang van transparantie over de kwaliteit en aard van het impactonderzoek. Deel hoe u de data hebt verzameld, geanalyseerd en hoe dat tot bepaalde conclusies heeft geleid. Deel ook welke haken en ogen het onderzoek volgens u heeft. Deze openheid bouwt vertrouwen op en biedt de mogelijkheid voor feedback en dialoog. Dit betekent ook dat u dingen niet groter moeten maken dan ze zijn. Drie interviews kúnnen heel waardevol zijn, toch bieden ze geen onderbouwing voor grote claims over de gerealiseerde impact.
Figuur 2: De drie basiselementen van elke (eenvoudige of complexe) impactmeting
Aan de slag met uw impactonderzoek
- Begin klein
U hoeft niet alles tegelijk te meten. Begin met één project, programma of activiteit en breid daarna uit. Zie het als een groeipad. - Gebruik bestaande data
Vaak meet u al meer dan u denkt. Denk eens goed na over welke gegevens u (onbewust) al verzamelt zonder dat u dit als ‘impactdata’ bestempelt. Gebruik dit als startpunt. - Leer van anderen
Kijk hoe soortgelijke organisaties of initiatieven hun impact meten en leer van hun ervaringen. Er gebeurt al enorm veel. Het is zonde om het wiel opnieuw uit te vinden. - Ga aan de slag
Trap niet in de valkuil van ‘eerst alles perfect willen doordenken’. Praktisch ingestoken impactonderzoek betekent vooral: aan de slag gaan, leren van wat wel en niet werkt en vanuit daar doorgroeien.