Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Wie valt onder deze regelgeving?
Deze regelgeving is van toepassing op platforms die verkopers in staat stellen goederen of diensten aan te bieden aan kopers tegen betaling. Een platform is: elke software (bijv. een website of app) die gebruikers toegang biedt om verbinding te maken met andere gebruikers voor het uitvoeren van een relevante activiteit, direct of indirect, ten behoeve van dergelijke gebruikers. Hieronder vallen ook alle regelingen voor de inning en betaling van een tegenprestatie met betrekking tot de relevante activiteit.
Een platform dat alleen betalingen verwerkt, advertenties plaatst of gebruikers naar een ander platform doorverwijst, valt niet onder deze regelgeving.
Verplichtingen voor platforms en verkopers
Op basis van deze regelgeving moeten platforms de verkopers identificeren, de verkregen informatie controleren en deze aan de Belastingdienst rapporteren.
- Het platform moet de volgende gegevens verzamelen van de verkoper:
- Adres- en contactgegevens,
- Btw-identificatienummer of belastingnummer,
- Bankrekeningnummer,
- Adres- en kadastrale gegevens in het geval van onroerend goed,
- De totale betalingen en kwartaalbetalingen,
- Commissies of ingehouden belastingen of belastingen in rekening gebracht door het platform.
Als het platform om deze informatie vraagt, moeten de verkopers deze informatie verstrekken.
Het platform is verplicht om deze informatie vóór 31 december te controleren. Voor nieuwe verkopers moet de klantacceptatie al in 2023 plaatsvinden conform deze DAC 7-regelgeving. Voor verkopers die al voor 2023 op een platform actief waren, verzamelt het platform deze gegevens gedurende 2024. Het platform doet uiterlijk eind januari 2024 opgaaf bij de Belastingdienst. Nadere informatie over de uitvoeringswetgeving volgt.
Deze verplichtingen gelden ook voor platforms die niet in de EU zijn gevestigd, maar wel binnen de EU opereren. Deze platforms kunnen zich in één EU-land registreren om hun verkopers te identificeren. Ze moeten dan wel een vertegenwoordiger aanstellen.
De verplichtingen gelden niet voor platforms die hun diensten aanbieden aan:
- Overheidsinstanties,
- Beursgenoteerde/aan beursgenoteerde vennootschappen gelieerde entiteiten,
- Grote verhuurders van onroerend goed (die een op hetzelfde straatadres gevestigde onroerende zaak meer dan 2000 keer per jaar verhuren)
- En kleine verkopers van goederen (minder dan 30 verkopen met een totale vergoeding per jaar van minder dan 2000 euro).
Te ondernemen acties voor de DAC 7
Om te voldoen aan de DAC 7-regelgeving, verzamelt en controleert het platform de informatie op tijd. Uiterlijk 31 januari 2024 doet het platform opgaaf bij de Belastingdienst.
Om de informatie op tijd en in de juiste vorm aan te leveren, is het nodig voor het platform om de administratie op deze nieuwe informatieverplichting in te richten.
De verkoper die zijn goederen of diensten via een portal aanbiedt, verstrekt de informatie tijdig aan het platform om het platform de gelegenheid te geven dit te kunnen verifiëren en te kunnen verwerken tot de opgaaf die het platform moet doen.
Sancties
Wanneer het platform de opgaaf niet, niet tijdig, niet volledig of onjuist doet, dan is de maximale bestuursrechtelijke boete daarop 900.000 euro. In ernstige gevallen is strafrechtelijk optreden ook mogelijk.
Wanneer de verkoper de verzochte informatie niet aanlevert, sluit het platform op grond van de regelgeving het account van de verkoper of houdt het platform de ontvangen betaling in.
Neem contact op bij vragen
Heeft u hulp nodig om de impact van deze DAC 7 regelgeving op uw onderneming te bepalen of heeft u hier andere vragen over? Wij helpen u graag.