Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
-
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
De CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en bestuur. Dit gaat verder dan eerdere duurzaamheidsrapportages: het draait om dubbele materialiteit, verplichte standaarden (ESRS) en externe assurance.
-
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Mensenrechten en milieuschade in jouw waardeketen identificeren, voorkomen en herstellen.

De introductie van de herzieningstermijn leidt tot zwaardere administratieve lasten, en mogelijk tot substantiële financiële gevolgen. Hieronder leggen wij uit wat er verandert, waarom dat gebeurt en – belangrijker nog – wat je nu moet doen om onaangename verrassingen of financiële schade te voorkomen.
Wat verandert er?
Vanaf 2026 geldt voor de hierboven genoemde “kostbare diensten” een herzieningstermijn vanaf het begin(kort gezegd) 5 jaar. Onder deze diensten vallen bijvoorbeeld, renovaties, verbouwingen en transformatie, mits de inkoopprijs het drempelbedrag overschrijdt. Voor diensten die leiden tot de vervaardiging van een nieuwe onroerende zaak gold al een herzieningsperiode.
De introductie van de herzieningstermijn leidt ertoe dat je de eerdere btw-aftrek (deels) moet herzien als je het vastgoed binnen de herzieningsperiode voor (meer) btw-vrijgestelde prestaties gaat gebruiken ten opzichte van het jaar van ingebruikname van de dienst (het referentiejaar). Daar staat tegenover dat je extra btw-aftrek kunt claimen als je het vastgoed in de herzieningsperiode voor meer btw-belaste prestaties gebruikt ten opzichte van het referentie jaar.
Waarom is de herzieningstermijn geïntroduceerd?
De herzieningstermijn is geïntroduceerd om de omvang van het uiteindelijke btw-aftrekrecht beter aan te laten sluiten bij het gebruik van de betrokken dienst. En met name ter bestrijding van zogenoemde short-stay situaties. Bij een zo een situatie wordt het vastgoed tijdens het resterende boekjaar eerst gebruikt voor een btw-belaste short-stay verhuur, om btw-aftrek te realiseren om op bijvoorbeeld de transformatiekosten. Na dat jaar, kan het vastgoed worden gebruikt voor de btw-vrijgestelde long-stay verhuur zonder dat de eerdere btw-aftrek herzien wordt. De huidige btw-regelgeving bevat geen herzieningstermijn voor diensten.
Welke bedrijven worden geraakt?
Hoewel de introductie van de herzieningstermijn met name is geïntroduceerd ter bestrijding van short-stay constructies, heeft de introductie een breder bereik.
Alle bedrijven die vastgoed deels gebruiken voor btw-vrijgestelde prestaties, worden met de herzieningstermijn geconfronteerd als het aandeel btw-vrijgesteld gebruik van het pand wijzigt binnen de herzieningsperiode. Stel je bedrijf gebruikt het vastgoed in het referentiejaar voor 20% btw-vrijgestelde prestaties, dan moet je de eerdere btw-aftrek herzien als het percentage binnen de herzieningsperiode wijzigt. Hetzelfde geldt als je het pand in het referentiejaar bijvoorbeeld enkel gebruikt voor btw-belaste prestaties, en binnen de herzieningstermijn (deels) gaat gebruiken voor btw-vrijgestelde prestaties.
De introductie van de herzieningstermijn heeft daarom een zekere “overkill”.
Verlengde herzieningstermijn van 10 jaar
Uit Europese rechtspraak volgt dat je onder voorwaarden kan kiezen voor een verlengde herzieningsperiode van 10 jaar. Deze keuze is wenselijk als deze termijn leidt tot een hogere btw-aftrek dan bij een herzieningsperiode van 5 jaar.
Actiepunten
- Allereerst is het belangrijk om na te gaan welke diensten onder de herzieningstermijn gaan vallen. Diensten die nu al zijn ingekocht, vallen onder de herzieningsregeling als zij na 31 december zijn afgerond (en uiteraard voldoen aan de criteria om onder de herzieningstermijn te vallen).
- Ook is het nodig om de financiële gevolgen in kaart te brengen.
- Per dienst moet je gegevens administreren die nodig zijn om de eventuele herzienings-btw te bepalen tijdens de herzieningsperiode. Dit leidt tot een administratieve lastenverzwaring.
Daarom is proactieve voorbereiding essentieel. Wacht dus niet langer af.
Wil je weten hoe deze wijzigingen jouw vastgoedproject of organisatie raken? Neem dan contact op met een van onze specialisten.