Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
-
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
De CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en bestuur. Dit gaat verder dan eerdere duurzaamheidsrapportages: het draait om dubbele materialiteit, verplichte standaarden (ESRS) en externe assurance.
-
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Mensenrechten en milieuschade in jouw waardeketen identificeren, voorkomen en herstellen.

Voordelen van het inhuren van zzp-ers
Er zijn verschillende redenen waarom werken met een zzp-er interessant kan zijn.
- Een zzp-er biedt flexibiliteit. Je kunt tijdens drukte het inzetten van zzp-ers opschalen of tijdens rustige periodes het inzetten juist verminderen.
- Zzp-ers zijn specialisten in hun vakgebied. Je hebt een duidelijke opdracht die de zzp-er gaat uitvoeren. Omdat de zzp-er specialist is, weet hij precies waarmee hij aan de slag moet. Zzp-ers hebben hierdoor vaak een hoger prijskaartje, maar bieden wel hun expertise aan voor jouw opdracht.
- Geen administratieve verplichtingen. Je loopt bijvoorbeeld geen risico bij ziekte en hoeft geen werkgeverslasten te betalen. De belasting betaalt de zzp-er zelf , net als dat de zzp-er bijvoorbeeld zelf moet regelen dat hij een pensioen heeft en eventueel een verzekering voor arbeidsongeschiktheid.
Schijnzelfstandigheid
Een risico is echter dat de arbeidsrelatie erg kan lijken op een dienstverband. Om te beoordelen of sprake is van een echte zelfstandige of loondienst, zijn nog steeds de volgende aspecten van belang:
- (persoonlijke) arbeid,
- loon
- een gezagsverhouding.
Is het antwoord op al deze vragen “ja”, dan is sprake is van loondienst. Is het antwoord op 1 of meer van deze vragen “nee”, dan is geen sprake van loondienst.
Om tot een goede beoordeling te komen, kijkt de Belastingdienst naast de overeenkomst naar de feitelijke omstandigheden. De gezagsverhouding tussen een werkgever en een werknemer is meestal het lastigst te beoordelen: een opdrachtgever mag aan een zzp-er wel instructies geven, maar de zzp-er moet zelf kunnen bepalen of hij/zij een opdracht aanvaardt of niet, op welke wijze en wanneer die uitgevoerd wordt.
De in 2021 geïntroduceerde pilot met de Webmodule is nog steeds een bruikbaar instrument om te bepalen of er sprake is van ondernemerschap of niet. Uiteindelijk blijft van belang dat de zzp-er voldoet aan de eisen van zelfstandig ondernemerschap; vanwege het fiscale en arbeidsrechtelijk risico.
Fiscaal risico
De Belastingdienst heeft op haar website de zogeheten ‘modelovereenkomsten’ gepubliceerd voor algemeen gebruik, maar ook specifieke voor verschillende branches en beroepsgroepen. Deze modelovereenkomsten geven alleen zekerheid als je als opdrachtgever met de opdrachtnemer werkt zoals beschreven in de overeenkomst. Sinds 6 september 2024 beoordeelt de Belastingdienst namelijk geen nieuwe overeenkomsten meer.
Per 1 januari 2025 is de Belastingdienst weer aan het handhaven. Dit betekent dat als de Belastingdienst oordeelt dat sprake is van schijnzelfstandigheid er direct correctieverplichtingen en naheffingsaanslagen loonheffingen kunnen worden opgelegd. De naheffingen kunnen plaatsvinden met terugwerkende kracht, maar nooit verder terug dan 1 januari 2025 tenzij sprake is van kwaadwillendheid of als een aanwijzing van de Belastingdienst niet is opgevolgd. In dat geval kan worden nageheven tot 5 jaar terug. In 2025 legt de Belastingdienst nog geen boetes op.
Arbeidsrechtelijk risico
Niet alleen de Belastingdienst maar ook de zzp-er zelf kan het standpunt innemen dat hij eigenlijk werknemer is. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als er een conflict is met de zzp-er, of, als zijn overeenkomst niet wordt verlengd. Als vast komt te staan dat er sprake is van een dienstverband, heeft hij recht op het minimumloon (of cao-loon), loondoorbetaling bij ziekte, recht op vakantiedagen en vakantiegeld, de verplichting pensioenpremies af te dragen en niet te vergeten bescherming bij ontslag.
De vraag of sprake is van een arbeidsverhouding wordt momenteel grotendeels ‘ingekleurd’ door rechterlijke uitspraken. Vooral bij platformarbeid is er een trend waarbij eerder sprake is van een arbeidsovereenkomst. Denk aan de bezorgers van Deliveroo, de pakketbezorgers van PostNL, de chauffeurs van Uber en de schoonmakers van Helpling.
Deliveroo
Dat maaltijdbezorgers van Deliveroo werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst is inmiddels door zowel de kantonrechter als het Gerechtshof Amsterdam bevestigend beantwoord. Inmiddels is ook de Hoge Raad van mening dat maaltijdbezorgers van Deliveroo werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst. Hierbij heeft de Hoge Raad tien niet-limitatieve gezichtspunten geformuleerd bij de beoordeling of sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Tips om een dienstbetrekking zoveel mogelijk te voorkomen
- Voorkom leiding en toezicht over de zzp-er. Maak duidelijke afspraken over het resultaat van de opdracht, maar geef geen of zo min mogelijk instructies over hoe het resultaat bereikt moet worden. Laat verder de overeenkomst met een zzp-er niet te lang doorlopen en zorg ervoor dat de zzp-er zelf de nodige certificaten in handen heeft voor de uitvoering van de opdracht.
- Zorg voor zo min mogelijk gelijkenissen met jouw werknemers. Ga met een ex-werknemer na afloop van een arbeidsovereenkomst geen zzp-relatie aan. Voer verder geen functioneringsgesprekken met de zzp-er. Betaal de zzp-er niet door tijdens vakantie en ziekte.
- Laat de zzp-er vrij om zijn werktijden te bepalen. Laat de zzp-er zoveel mogelijk gebruik maken van zijn eigen bedrijfsmiddelen. Geef de zzp-er de ruimte om zoveel mogelijk zijn eigen werktijden en locatie te bepalen.
- De webmodule kan nog steeds vrijblijvend worden ingevuld om een indicatie te krijgen van de arbeidsrelatie waarbij de uitkomst ‘buiten dienstbetrekking’, ‘dienstbetrekking’ of ‘geen oordeel’ kan zijn;
Beoordeel tijdens de werkzaamheden periodiek of nog steeds volgens de schriftelijke afspraken wordt gewerkt.
Als opdrachtgever ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste beoordeling van de relatie met de opdrachtnemer. Het inschatten zo’n situatie is vaak lastig. Wil je meer weten over werken met zzp-ers of wil je jouw zzp-overeenkomst laten beoordelen?